Annons

Någon med en Minolta Dimage 7i?

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Jag är en lycklig ägare av en Minolta Dimage 7i som tar kanonbra foton. Men där en sak som sn art ger mig gråa hår, hur tusan tar jag en macrobild? där sitter en knapp på linsen märkt "macro" som går att skjuta framåt när zoomringen är helt tillbaka vriden. Men när jag tar foton och linsen är nära objektet blir det ingen focus utav det, bara suddigt, har jag missat nått? har läst manualen men hittar inget mer beskrivet om macrofotografering. Kan någon med samma kamera ger mig en liten kort introduktion hur jag skall gå tillväga?

Tacksam för svar!

/Claus
 
Om du försöker fokusera närmare än närgränsen så blir det ju ingen skärpa...du kan använda en macrokonverter för att få bättre närgråns.
 
OK, så man måste en macrokonverter för att fotografera i macro? men det måste väl finnas en macrofunktion på denna kamera, "macro" knappen måste väl ha en funktion?

/Claus
 
Macroknappen gör att kameran kan fokusera närmare än i det vanliga läget. Om jag inte minns fel är det närmaste läget ca 10-15 cm från linsen.
 
Du kan även använda macroläget om du zoomar max. Då brukar det gå att komma lite närmare.
 
Visst går det att komma ganska nära med Macro.
Ett tips är att köra med full zoom innan du kopplar
om macroknappen. Välj sedan manuell fokus och
minska till minsta avståndet (25 cm).
Märk väl att 25 cm är avståndet till kamerans
sensor och inte från objektivet.
Efter att du gjort detta så flyttar du kameran
tills du får bra skärpa (stativ är att rekommendera)
Closeup-linser gör att man kommer ännu närmare.
Se tex min flugbild.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=113153
 
bnkt skrev:
Du kan även använda macroläget om du zoomar max. Då brukar det gå att komma lite närmare.

Macroläge
Macroläget används för närbildsfotografi av små föremål. Närgränsen är 25 cm från CCD eller ungeför 13 cm från objektivets framkant. Macro kan användas med den digitala zoomen. Även Movie kan användas i macroläge.
Passa in en av pilarna på zoomringen mot den pil som finns intill macroomkopplaren. När du kopplat om til macro så syns en symbol i bildskärmen nedre högra hörn.
Se till att motivet är inom närbildslägets fokuseringsområde:
Vidvinkel: 0,3-0,6meter från CCD.
Tele: 0,25-0,6 meter från CCD.

I teleläget kan viss zoomning göras.

Detta går enkelt att läsa sig till i manualen.
Lycka till!

PS. Jag använder ibland ett set närbildslinser. jag har +3, +2 och +1-linser. Det ger tillsammans att jag har en närgräns på ca 5 cm från objektivets framkant i teleläget.
 
Du har ju redan fått svar på att du förmodligen går för nära, backa tills kameran klarar av att fokusera. Tänkte bara tillägga att macro inte är 7i:s starkaste sida...
 
Jag testade Linus förslag, zoomade helt ut och använde macroknappen och backade tills det blev skarp, macrobilderna blev hyfsade men jag kommer köpa en macrokonverter för att kunna förstora mer.

/Claus
 
Jag har själv en Minolta Dimage A1 och jag är fullt nöjd med macroläget. Bara att zooma in fullt och trycka i macrospärren. Jag har även köpt ett close-up filter +4 på sergel foto i stockholm för 235kr.

Kom även ihåg att när du tar macrobilder så blir ju alltid bakgrunden suddig men du kan ställa in skärpedjupet beroende på bländaren.

Exempel.. F 2.8 bara där du fokuserar blir skarpt det andra mycket suddigt.

F 11 Det kommer fortfarande blir suddigt runt om men mera av bilden blir skarp.

Det var allt för mig.. Lycka till!
 
Jag tycker macro-funktionen funkar bra. Jag har dock köpt en close-up lins +4 nu för att komma ännu närmare. Kolla mina bilder för resultat.
 
Såg att dom hade många olika linsstorlekar dock ine till min Minolta Dimage 7i som har en gänga på 49mm

/Claus
 
Att kombinera Minoltans macroläge tillsammans med närbildslinser är ett alldeles utmärkt sätt att kunna få riktigt bra macrobilder. Närbildslinser är ett billigt alternativ som varmt rekommenderas till Dimage-seriens kameror.
Använder själv Hoyas närbildslinser och är helnöjd med resultatet. Inga problem med att hitta rätt storlek på linserna (49 mm)
Av dom olika förstoringsgraderna på linserna tycker jag +3 linsen är mest allround och användbart för de flesta macromotiv.

Tycker nog man bör prova linsalternativet först innan man ger sig i kast med att införskaffa convertrar. Om man av någon anledning inte skulle bli nöjd så är priset som sagt förhållandevist försumbart.
 
Senast ändrad:
ANNONS