Annons

Någon mer som retar sig på Programratten på 5D MkII?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
när jag bär kameran så vrids programvalsratten ibland. Någon mer som tycker att det borde varit ett trögare vred eller någon annan lösning?

när jag bär kameran så vrids programvalsratten ibland. Någon mer som tycker att det borde varit ett trögare vred eller någon annan lösning?

Den borde sitta som på tex Oly E-620, dvs mindre "ivägen" = mindre risk den vrider sej "av sej själv".

Alternativt, och egentligen det självklara:
En låsknapp som tex Pentax K-7 har.Fattar inte varför det sparats in på en såpass viktig(!)(?) sak...

Nu har jag ingen 5D Mark II, men samma sak händer på min 40D ibland. Man får tänka på att hålla koll.

Hände aldrig på min T90, som har samma lösning som 1D Mark III. Ironiskt nog händer det inte på 400D heller, men där är det annat som är sämre, så det är inte bara fördelar.

Det har hänt mig en enda gång under de snart fem månader jag har haft min 5DmkII. Det vill säga ungefär lika ofta som det hände med 40D. Jag blir inte speciellt upprörd...

/Jan L

Jag har inte ens tänkt på att den ändrat sig av misstag någon gång. Snarare är problemet att jag ibland glömmer att ändra ratten från t ex AV-läget till P-läget, och att alla bilder tas på f/1,4 istället för nedbländat, dumma kamera.

Det händer mig rätt ofta på min 40D. Mycket irriterande om man inte uppmärksammar det direkt. Skulle nästan finnas någon slags spärr som man måste trycka in för att kunna vrida ratten.

det har hänt mig en 4-5 ggr under helgen, det händer när jag har den hängades på axeln. så en spärr eller ett mindre hjul hade vart önskvärt...

Kan inte påstå att jag har stört mig på att det bakre inmatningshjulet skulle ändras när jag har kameran på axeln (vilket jag i princip alltid har), däremot stör jag mig på avstängningsknappen som gärna sätter inmatningshjulet i låst läge (jo det finns redan ett lås).

Inmatningshjulet är ju sedan bara aktivt i 6 sekunder efter du har tryckt på avtryckaren, efter dessa sekunder påverkas inte kameran om du rör på inmatningshjulet av misstag.

Så jag har faktiskt lite svårt att förstå hur du kan ha så stora problem, själv älskar jag det stora inmatningshjulet.

Kan inte påstå att jag har stört mig på att det bakre inmatningshjulet skulle ändras när jag har kameran på axeln (vilket jag i princip alltid har), däremot stör jag mig på avstängningsknappen som gärna sätter inmatningshjulet i låst läge (jo det finns redan ett lås).

Inmatningshjulet är ju sedan bara aktivt i 6 sekunder efter du har tryckt på avtryckaren, efter dessa sekunder påverkas inte kameran om du rör på inmatningshjulet av misstag.

inte det bakre utan programvalsratten....

Kan bara hålla med, jag missade två kanonbilder på ängshök i helgen när ratten hade hoppat till Bulb. Jag brukar ta sånt med ro, men då blev det några väl valda svordomar :)

inte det bakre utan programvalsratten....

Mittåt, skall komma ihåg att läsa det som står och inte det jag tror mig se...

Men programvalsratten har jag nog aldrig lyckats ändra på, däremot hade min EOS 30 (för film) en spärr på programvalsratten som jag brukade störa mig på.

Inte på programratten...men väl på on/off-reglaget. Händer mig ofta att det reglaget hoppat från sitt översta läge till mittenläget. Där står jag och försöker välja fokuspunkt...Men men nu har man vant sig så det tar inte mer än någon tiondels sekund att uppfatta läget och åtgärda....

ANNONS
Götaplatsens Foto