Annons

Någon som fått sensorn bytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Har upptäckt ett par "heta" pixlar som dock endast syns vid höga ISO. Dock gnager detta faktum mitt pedanta jag så jag har mejlat Nikon som vill byta sensorn i kameran (D80). Eftersom detta pixelfel uppkommit först nu ca ett halvår efter inköp så är väl risken stor att fler pixlar packar ihop.

Någon som har erfarenhet av detta? Grisar de ner kameran invändigt vid bytet eller är jag paranoid?

Kan tillägga att denna kameran är min andra D80. Den första fick jag utbytt just pga pixelfel på sensorn. Verkar inte vara någon högre kvalle på sensorerna av idag.

Du är väldigt paranoid :)

Glöm det och fota vidare, heta pixlar syns väl bara om brusreduseringen vid långa slutartider är avslagen, är det inte låsta pixlar du menar ?

Heta pixlar = Färgade som bara syns vid långa slutartider med brusredusering avslagen i kameran.

Låsta pixlar (stuck pixels) = Pixlar som är låsta lysande (vita)

Döda pixlar = Helt svarta pixlar.

Själv hade jag en låst pixel på min D200 när den var ny, men den började funka igen utav sig själv efter ett tag.

/kent

Nu tycker jag ni är hårda ;). Är det fel så är det. Jag har ju fortfarande garanti kvar. Får se hur jag gör efter sommaren. För nu vill jag ju inte skicka in kameran. Då lär man inte återse den förrän i september om jag känner Nikon rätt.

Jag talar utifrån mycket begränsade kunskaper och erfarenheter men vill minnas att jag läst att tillverkarna "accepterar" en viss procent heta pixlar innan de anser att sensorn är defekt.(Tror det var på Canons hemsida, minns ej)

Hur syns det i dina bilder? Har du några exempel du kan visa oss? Mina heta pixlar syns i råfilsläsaren men förvinner vid konvertering.

Angående att Nikon skulle grisa ner din kamera invändigt låter ju rättså konstigt iaf i mina öron.

Hej från Gabbe

Danlo skrev:
Hur svårt är det klona bort en dammprick?

Hur lätt som helst. Även en pixelprick är lika lätt att få bort. Men nu handlar det inte om det utan om att en produkt man köper för dyra pengar inte ska vara behäftad med fel.

angelcom skrev:
Jag talar utifrån mycket begränsade kunskaper och erfarenheter men vill minnas att jag läst att tillverkarna "accepterar" en viss procent heta pixlar innan de anser att sensorn är defekt.(Tror det var på Canons hemsida, minns ej)

Eftersom Nikon själva sagt att de vill byta sensorn efter att ha tittat på ett par av mina bilder så utgår jag ifrån att deras policy är nolltolerans.

Kan inte förstå att man anser det vara OK med en het pixel i en kamera? Men så verkar ju inte Nikon tycka det heller så då är det väl inte mycket att orda om. Jag ställde själv en fråga till dem igår angående en het pixel som dykt upp (syns klart vid iso 800 och uppåt som en blålila prick) och vad de har för policy angående något sådant. Det rör sig om en D200 och är tvivels utan ett fabrikationsfel så antingen byter de sensorn självmant eller så blir det ARN av det. Men ärligt talat tror jag bara gott om Nikon i sådana här frågor så jag förväntar mig ett possitivt svar.

Att de skulle "grisa ner" kameran finner jag högst otroligt. Dock vet jag att KMs verkstad lyckades få damm på en sensor de skulle byta på en kolegas kompaktare så man vet ju aldrig.

Hej igen. Det var något liknande som syns nedan (dock inte exakt det) som jag såg på nätet.

Olympus skriver "Ibland verkar det som om vissa pixlar på CCD:n inte fungerar riktigt som de skall. Dessa defekta pixlar, s.k. heta pixlar, kan påverka bildkvaliteten något. Vanligtvis kan dessa pixlar identifieras eftersom de visar en annan färg jämfört med omgivande pixlar. P.g.a. sensorernas tillverkningsmetod är det omöjligt att helt undvika felaktiga pixlar."

Jag har fortfarande inte skickat in kameran för utbyte av sensorn eftersom jag har sådan vånda inför beslutet. Att skicka in kameran och överlämna den till en tekniker som inte bryr sig ett skit om min kamera och huruvida det kommer in damm eller inte i kameran (i värsta fall bakom lågpassfiltret) eller att behålla den hemma under min fulla kontroll och helt enkelt acceptera några trasiga pixlar. Bara de inte blir fler. Dessutom undrar jag ibland vad som säger att inte den nya sensorn kan paja eller rent av ha trasiga pixlar från början.

Kan ingen ge mig ett handfast råd hur jag ska göra? Skicka in eller inte skicka in, det är frågan. Hur stor är egentligen risken att fler pixlar pajar? Från början var alla hela.

Ett skäl till att jag valt Nikon är att de har bra service och trevligt och snabbt bemötande.
Du får säkert tillbaka en renare kamera än du skickar in.
Sök gärna på trådar här på fotosidan om olika märkens service.

Skicka in den Jan. Jag har haft min D200 inne en gång för byta av bildbehandlingskort + sensor pga heta pixlar/samt nått mer fel som jag inte minns vad dom benämnde det som och nu senast i början av juni för byte av bildbehandlingskort (IGEN) och nån kontakt... ingen av gångerna har jag haft problem med damm när jag fått tillbaka den. Nikon har båda gångerna gjort ren kameran innan jag fått den tillbaka. Skulle kamerahelvetet krångla med bildbehandlingkortet en tredje gång kommer jag bråka dock. Litar inte på den nu.
Första gången klappade den ihop i samband med ett bröllop och nu senast i Skottland. Yeeey!

*morr*

cakon skrev:
Jag har fortfarande inte skickat in kameran för utbyte av sensorn eftersom jag har sådan vånda inför beslutet. Att skicka in kameran och överlämna den till en tekniker som inte bryr sig ett skit om min kamera och huruvida det kommer in damm eller inte i kameran (i värsta fall bakom lågpassfiltret) eller att behålla den hemma under min fulla kontroll och helt enkelt acceptera några trasiga pixlar.

Måste vara jobbigt att i utgångsläget ha så lågt förtroende för yrkesarbetande människor...

chry skrev:
Måste vara jobbigt att i utgångsläget ha så lågt förtroende för yrkesarbetande människor...

Tro mig, det är skitjobbigt. Problemet är dock att jag talar av egen erfarenhet. Har flera gånger råkat ut för klantiga reparatörer. Det har dock inte gällt någon kamera utan har varit allt från klocka, mobiltelefon till bil. Är man då pedant som jag så är det inte kul med slarv.

SmurfMolly skrev:
Skicka in den Jan. Jag har haft min D200 inne en gång för byta av bildbehandlingskort + sensor pga heta pixlar/samt nått mer fel som jag inte minns vad dom benämnde det som och nu senast i början av juni för byte av bildbehandlingskort (IGEN) och nån kontakt... ingen av gångerna har jag haft problem med damm när jag fått tillbaka den. Nikon har båda gångerna gjort ren kameran innan jag fått den tillbaka. Skulle kamerahelvetet krångla med bildbehandlingkortet en tredje gång kommer jag bråka dock. Litar inte på den nu.
Första gången klappade den ihop i samband med ett bröllop och nu senast i Skottland. Yeeey!

*morr*

Får nog ge dem en chans trots allt att bevisa att min oro är obefogad. :)

cakon skrev:
Tro mig, det är skitjobbigt. Problemet är dock att jag talar av egen erfarenhet. Har flera gånger råkat ut för klantiga reparatörer. Det har dock inte gällt någon kamera utan har varit allt från klocka, mobiltelefon till bil. Är man då pedant som jag så är det inte kul med slarv.
Men nu gäller det Nikon! Varför inte prova?
Om du har köpt din kamera hos lokal fotoaffär så lämnar du kameran där och de tar hand om alla besvär.

Hans William skrev:
Om du har köpt din kamera hos lokal fotoaffär så lämnar du kameran där och de tar hand om alla besvär.

Köpte i butik ca 9 mil hemifrån (Scandinavian Photo i Bankeryd). Inte kul att åka dit bara för att lämna in kameran. Det har jag redan gjort en gång fast då bytte jag kameran mot en ny pga trasiga pixlar. Man får dessutom ingen reseersättning för besväret. Får se om jag har vägarna förbi Jönköping någon gång i höst. Då kan jag ta svängen om Bankeryd.

Jag har en hel drös heta pixlar, men jag orkar inte bry mig. De syns endast vid riktigt långa slutartider eller vid ISO 1600 och uppåt. Byter man sensor så lär det ju bli samma visa sen igen, och det har jag ingen lust med.

ANNONS
Götaplatsens Foto