Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som fått/testat Aperture än?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonsjoberg skrev:
I såfall hur är det?

Kan det ersätta PS om man bara ändrar färger, ljusstyrka och skärper bilder?

om du bara gör det kan vilket program som helst ersätta PS så länge det stödjer din kameras RAW-format.

Aperture har börjat levereras "over there" men inte här, verkar det som. Jag beställde omgående när det lanserades men har fått 16:e december som leveransdatum.

Om du bara ska skärpa, färgkorrigera och justera nivåer kommer Aperture definitivt att kunna ersätta Photoshop för dig.

Mm, men jag är orolig för systemkraven, ligger absolut minimum nu..

Sen är jag van vid photoshop så aperture måste vara relativt intuitivt, jag vill inte hålla på att "utbilda" mig i massa veckor..

Men men ska bli intressant att se om det motsvarar förväntingarna..

Nu har Aperture kommit! Installeras på en dator väldigt nära mig. :)

Var på Apples Aperture-seminarium på förmiddagen och åtminstone jag var grymt imponerad. Det här programmet kommer göra efterarbetet myyycket roligare och effektivare.

Samma här, jag håller just på att installera mitt första projekt… spontant så känns det dock som att en min Dual 2 GHz inte riktigt är så snabb som jag skulle önska. Dock verkar inte processorerna gå i taket. Kanske ett vassare grafikkort skulle göra susen!

Segt

Även jag har fått Aperture och installerat det på en G5 2x2. Känns faktiskt lite segt. Interfejset är kul och innovativt. Återstår att läsa handboken i jul.

Tror ni att ett bättre grafikkort skulle snabba upp programmet?

Jonsjoberg skrev:
Vilket grafikkort har du nu?

Originalkortet: ATI Radeon 9600 XT (128 MB). Vad jag har förstått så ligger många av beräkningarna i grafikkortet på något vis… är inte helt insatt i detaljerna. Men ett fetare grafikkort är att föredra säger de som vet.

Jag kör på en ny Dual Core 2.3GHz och det flyter på fint på den maskinen. Har även installerat på min PowerBook (senaste 15-tummaren) och det fungerar, men är för segt för att göra större jobb på. Men för lyxen att kunna fixa ett och annat ute i fält så kan man nog leva med det.

Tror att grafikkorter gör ganska mycket för farten, samt RAM. Aperture slukar enorma mängder!

Jonsjoberg skrev:
Hur mkt ram har du i kraftboken?

Sitter med en sådan på 1 Gb, man kanske ska skaffa 0,5 Gb till...

Jag har 1,5 G och funderar på att maxa till 2. Aperture käkar glatt i sig 500 M i verkligt minne och 1 G i virtuellt bara man väljer att köra luppen över ett par bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto