Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har köpt Katz Eye mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

ATJ

Aktiv medlem
Hej,

Jag är väldigt missnöjd med mattskivan i min Canon 20D och funderer på att byta till en mattskiva med split prisma så att man kan fokusera manuellt. Är det någon som har provat en Katz eye?

mvh
Anders

Jag har precis beställt en Katz eye mattskiva. Det är främst rutnätet jag vill åt, men jag antar att split prism kan vara trevligt också, bara det inte ställer till för mycket problem med ljusmätningen (har läst att det kan göra att kameran överexponerar vid evaluerande mätning, även vid partial).

Har dessutom satt en KPS ögonmussla med förstoring på min 20D, vilket gör sökarbilden betydligt större. Funkar perfekt, men det gäller förstås att ha dioptrijusteringen på okularet rätt inställt för att få skarp bild (vilket inte var lika tydligt med den lilla orginalsökaren...) Med KPS och stora ögonmusslan kommer sökaren dessutom ut lite mer från kameran, vilket passar bra eftersom jag är vänsterögd.

ANNONS
Götaplatsens Foto