Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som känner till Chinon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pher

Medlem
Hej!

Har fått ärva en systemkamera av min morfar. Det är en Chinon cm-4. En gammal kamera, tror den kom 1982. Köpt till ett större objektiv till den har jag också gjort (sigma 70-210mm). Men nu funderar jag på att skaffa mig en bättre kamera. Kanske är Chinonen rätt bra, vad vet jag? NÅgon som känner till den? Om inte vad rekommenderas som begagnat.

Om jag skulle skaffa en nyare kamera kommer objektivet som är relativ nyköpt passa någon annan kamera?

Mvh

Den har K-bajonett så köper du en Pentax skall objektiven passa.

Jag hade en chinon innan jag skaffade min Pentax mz-s.
Och jag var mycket nöjd med den. Lätt hanterlig, men jag saknade autofokusen.
En bra nybörjar kamera utan massa lull så man verkligen lär sig ställa in kameran och inte köra på auto allt.

Och som tidigare nämt k-bajonetten passar till Pentax.

Chinon är rätt bra faktiskt, och både gamla och nya Pentax kompatibla objektiv (även autofokus, fast de blir manuellt fokuserade) passar den.

Pentax har gjort många bra objektiv genom åren, men de har liten annan karaktär än andra japanska objektiv. Generellt kan man säga att japanska objektiv ofta har en dragning åt det varma, medan tyska objektiv (Zeiss, Leica) har något kall. Pentax har en neutral färgtemperatur och i motsats till exempelvis Nikon, som "fejkar" till med hög kontrast och andra knep för att få bättre skärpeutslag i MTF tester, så koncentrerar Pentax sig på bra bildresultat med ypperlig teckning av oskärpan i bakgrunden (det som på engelska brukar kalla "bokeh"). Nikon har i jämförelse en fulare bokeh (en bieffekt av Nikons koncentration på att få bra skärpeutslag i MTF tester).

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto