Annons

Någon som kan ge lite tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

heronnu

Avslutat medlemskap
Hej alla,

Undrar om det finns någon som kan ge en amatör lite råd. Sitter här och funderar på att ta steget upp till systemkameror efter att ha använt kompaktkameror i hela mitt liv.

Men det som skrämt mig mest med systemkameror är storleken, vilka åbäken att släpa omkring på har jag alltid tyckt men nu så har ju de spegellösa systemkamerorna kommit och det börjar se ganska intressant ut för mig igen.

Det känns som om man nu kan bära med sig kameran hyggligt bra och möjligheten att peta på lite olika objektiv kan ju vara intressant framöver

Men till en början så är mobiliteten ganska viktig - och givetvis att resultatet är bättre än kompaktkameror.

Då är frågan vad man ska satsa på. Att ha i åtanke är att jag är inget annat än en amatör och att hålla på med för mycket prylar lockar inte (till att börja med iaf)

Jag har hittat Panasonic GF3 som verkar vara intressant för mig, har försökt hitta lite info och åsikter om den men de går åt båda hållen. Den har allt som jag tror behövs för en sån som mig (möjligtvis att mono-filmningen drar ner betyget lite) men min stora fråga är då.

- Är det ett vettigt köp? Kommer jag som amatör se vettig skillnad mot bra kompaktkameror?

Eller ska jag hålla mig kvar i kompaktträsket? Eller har ni några andra tips i denna djungel :)
Tacksam för alla åsikter som är vettiga
 
Tycker Du de är stora redan innan Du köpt och dessutom inte vill hålla på och skruva och med lock och stativ ska Du nog avstå. Vitsen är ju att Du kan byta objektiv efter ändamål och då måste intresset vara drivkraften.
Det är mycket pengar för något som Du inte kommer att använda. Jag är ingen expert med det finns en skog av kompaktkameror och i den skogen hittar Du säkert flera som tar utmärkta bilder med ett fast monterat zoonobjektiv.