Annons

Någon som kan ge lite tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

heronnu

Avslutat medlemskap
Hej alla,

Undrar om det finns någon som kan ge en amatör lite råd. Sitter här och funderar på att ta steget upp till systemkameror efter att ha använt kompaktkameror i hela mitt liv.

Men det som skrämt mig mest med systemkameror är storleken, vilka åbäken att släpa omkring på har jag alltid tyckt men nu så har ju de spegellösa systemkamerorna kommit och det börjar se ganska intressant ut för mig igen.

Det känns som om man nu kan bära med sig kameran hyggligt bra och möjligheten att peta på lite olika objektiv kan ju vara intressant framöver

Men till en början så är mobiliteten ganska viktig - och givetvis att resultatet är bättre än kompaktkameror.

Då är frågan vad man ska satsa på. Att ha i åtanke är att jag är inget annat än en amatör och att hålla på med för mycket prylar lockar inte (till att börja med iaf)

Jag har hittat Panasonic GF3 som verkar vara intressant för mig, har försökt hitta lite info och åsikter om den men de går åt båda hållen. Den har allt som jag tror behövs för en sån som mig (möjligtvis att mono-filmningen drar ner betyget lite) men min stora fråga är då.

- Är det ett vettigt köp? Kommer jag som amatör se vettig skillnad mot bra kompaktkameror?

Eller ska jag hålla mig kvar i kompaktträsket? Eller har ni några andra tips i denna djungel :)
Tacksam för alla åsikter som är vettiga
 
Tycker Du de är stora redan innan Du köpt och dessutom inte vill hålla på och skruva och med lock och stativ ska Du nog avstå. Vitsen är ju att Du kan byta objektiv efter ändamål och då måste intresset vara drivkraften.
Det är mycket pengar för något som Du inte kommer att använda. Jag är ingen expert med det finns en skog av kompaktkameror och i den skogen hittar Du säkert flera som tar utmärkta bilder med ett fast monterat zoonobjektiv.
 
Tycker Du de är stora redan innan Du köpt och dessutom inte vill hålla på och skruva och med lock och stativ ska Du nog avstå. Vitsen är ju att Du kan byta objektiv efter ändamål och då måste intresset vara drivkraften.
Det är mycket pengar för något som Du inte kommer att använda. Jag är ingen expert med det finns en skog av kompaktkameror och i den skogen hittar Du säkert flera som tar utmärkta bilder med ett fast monterat zoonobjektiv.

Nu funderade jag ju på de spegellösa systemkamerorna vilka är betydligt mindre än "vanliga" systemkameror.
Dock så känns ju möjligheten att byta objektiv osv ganska trevlig när jag, förhoppningsvis, börjar tycka fotograferingen blir ännu roligare med en bättre kamera än den kompaktkamera jag har idag.
 
Jag tycker du skall läsa på, bilda dig en uppfattning om vad du vill ha, och klämma och känna i butik före köp :)

Jag tycker definitivt systemkamera är ett bra köp, speciellt om man har ett par olika objektiv som kameran får helt olika beteende med.

Du bör vara ganska nöjd med valet av system (t.ex micro 4/3) innan du köper, så att du kommer var nöjd med det framöver. Byta sent är dyrt. Exakt val av kameran är inte jättenoga, den kan man uppgradera om något år :)
 
Läst har jag gjort, klämt på massa olika kameror på Mediamarkt har jag gjort.

Vanliga systemkameror t.ex Canon 600D känns helt enkelt för stora för att jag ska släpa med mig dem i de flesta fall. Specifika tillfällen absolut inga konstigheter.

Micro 4/3-kamerorna är ju helt klart mer lockande att ha med sig men det jag då funderar över och som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med är om bildkvaliteten är noterbar för en amatör som mig eller om man "måste" upp till t.ex ovan nämnda Canon för att verkligen se en skillnad mot en bra kompakt?
I teorin bör ju även en Panasonic GF3 ge bättre bilder med tanke på storleken på sensorn men ni som har praktisk erfarenhet, hur är det i verkligheten?

Jag har den teorin att den kamera som tar bäst bilder är den som man verkligen tar med sig, därför märker man ju också hur ofta man fotar med sin mobil - inga höjdarbilder direkt men ändå bilder som man annars inte tagit.
På event av olika slag så åker en riktig kamera med och det är här jag blir lockad av de spegellösa kamerorna, en sådan får plats i frugans handväska utan allt för mycket klagomål från henne :)

Min förhoppning är att en sådan kamera då också kan användas för att ta verkligt bra foton vid speciella tillfällen där en kompakt bara inte pallar trycket. Att t.ex kunna köpa ett bra objektiv och ta med vid dessa speciella tillfällen när man inte har något emot att ha en extra liten väska med sig med objektiv/stativ å grejer.

Men om en "out-of-the-box-med-paket-objektiv" micro 4/3 som t.ex Panasonic GF3 inte har någon större fördel/kvalitetsskillnad mot en kompakt så tappar man lite syftet om den bara kan ge det om man skaffar objektiv X eller Y separat. För min del kommer det nämligen vara att köpa ett kit och börja i den änden av fotograferandet.
 
Det finns ju kompakta spegellösa APS-C från Samsung NX, Nikon, Fuji X-Pro m.fl. men 3:2 perspektivet gör att de ofta är klumpigare än 4:3.

Micro-4/3 är inte så himla mycket mindre än APS-C utan den stora besparingen kommer från att de minskat bredden genom att välja 4:3 perspektiv. Därför blir folk ofta förvånade över att sensorerna på 4:3 ofta är bättre än de antar, sett till hur bokeh tecknar sig och ISO-prestanda.

Men kolla runt på testbilder och se vad du tycker. Min erfarenhet är att ISO-1600 ofta är ett måste, och att man gärna vill bort mot ISO-3200 (där min 5dmkII har problem) för att klara mörka fototillfällen.

Det vanligaste klagomålen på micro4/3 kameror är långsam autofocus, är sport det viktigaste i ens liv skall man dubbelkolla sånt innan man köper, annars klarar man sig bra.

Ps. Köp systemkamera om du vill kunna testa olika objektiv. Är det en enda färdig lösning du vill ha kanske en Canon G1X eller något liknande från annan tillverkare är mer rätt. (Men i min mening har man roligare med en bunt rejält olika objektiv än att sitta fast med ett enda, så systemkamera rekommenderar jag).
 
ANNONS