Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som provat Singh-ray Vari-ND filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte bara två stycken polariserande filter som vrids inbördes?
Det går med andra ord att sätta ihopp ett eget VariNd filter för ca halva priset.

Iden med ett variabelt ND-filter är bra i sig, men verkar lite halvdan. Det är ju svårt att veta hur mörkt det egentligen blir (man vet inte när man har fått t.ex. 2, 4, eller 8 steg mindre ljus, så det funkar egentligen bara om man använder kamerans ljusmätare).
Dessutom får man förmodligen ljuset polariserat vare sig man vill eller inte (förmodligen inte, eftersom man inte kan styra över polarisationsplanet) Om det inte är så att filtret består av först ett cirkulärt filter, sen två linjära (inbördes vridbara), och till sist ännu ett cirkulärt. Det skulle iofs vara möjligt (man har ju fyra glasytor, två på vardera skivan), men är det verkligen gjort så?

Hade varit intressant att få reda på hur det är uppbyggt.
Polarisationsmetoden verkar udda, då ett ND filter skall vara just ND och inget polfilter (med dess effekter).

Har dock försatt mina hjärnceller i soffläge nu, så det blir inget grubblande på det idag för min del :)

Jag tror det där filtret är uppbyggt nästan som ett vanligt polfilter för foto, med den skillnaden att den bakre skivan har ett linjärt istället för ett cirkulärt filter.

Ett normalt polfilter har först ett vridbart linjärt filter för att "utvinna" olika proportioner av det inkommande ljuset beroende på dess polarisation, sen kommer ett cirkulärt filter som behövs för att kamerans autofokus ska funka som den ska (har man en manuell kamera klarar man sig bra utan cirkulärfiltret).
Har man istället två linjära filter kommer vinkeln mellan dem bestämma hur stor del av ljuset som slipper igenom. Står deras polarisationsplan i rät vinkel mot varandra kommer nästan inget ljus igenom (de säger 1/8:del, det kan vara mycket mindre), men om de sammanfaller förlorar man inget mer ljus utom det som försvinner av den första polariseringen (1/2).

För att polarisationen inte ska ha någon betydelse i filtret, måste man först ha något som "nollställer" det inkommande ljuset, t.ex. ett cirkulärt polfilter eller en depolarisator av något annat slag. Dessutom vill man ha samma sak sist, precis som med vanliga polfilter, för att inte sätta autofokusen ur spel.

neliw skrev:
John: Finns ju markeringar för att visa hur många steg man mörkat.

"They are NOT indexed to any specific density ratings nor do they represent calibrated exposure stops."

Märkena finns där som någon slags vägledning, men de säger inte om man har ND3, ND4 eller ND6. Men har man en kamera med ljusmätning borde det ju gå bra att mäta upprepade gånger mot nån yta och "kalibrera" den hyfsat (och rita egna prickar för olika "snäpp").

Funderade själv på att köpa ett sådant för ett tag sedan men då jag inte kunde fingra på något här hemma, diverse tips från folk på Photo.Net och mina egna experiment föll illa ut valde jag att köpa äkta ND-filter istället.

Jag gjorde ett snabbt försök med två polfilter hemma. Principen att med två polfilter släcka ut ljus är enkel och något som många gjort i fysiklektionerna. Tyvärr så fick jag elaka färgstick när jag kom upp i högre "ND-grader". När jag närmade mig de 5-6 stop jag ville ha var det oacceptabelt högt och synligt redan vid mindre utsläckning.

Csab' Józsa förklarade det för mig och David Lau hade erfarenheter från ett likande Hoya-filter. Se tråden på Photo.Net. Det är möjligt att Singh-Ray-filtret är av högre kvalitet än de filter jag använde och det Hoya som David hade, men innan jag fått testa ett själv är jag tveksam. Som jag nämnde i den tråden så var det också billigare att köpa mig de två ND-filter från B+W som gör det jag ville. Och då är inte ett 6- respektive 10-stegs 77mm billiga direkt...

Korrektion, det ska vara att runt 5-6 steg såg man färgstick och vid högre var det riktigt illa. Ska gå och sova innan jag kommer ihåg fler saker fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto