Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND-Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

nakeP

Aktiv medlem
Ska skaffa ND-filter för att kunna fota med längre slutartider. Har tittat på rektangulära filter av
"Zomei" och "Haida"! Zomei verkar vara tillverkade av plastmaterial , medan Haida ser ut att vara av glas! Någon som har erfarenheter av dessa , eller kan komma med några visa råd till en som inte har riktigt koll? Har provat billiga filter av plastmaterial med katastrofalt resultat (enorma färgstick som inte går att åtgärda)! Hoppas på goda råd!
Mvh Åke P!
 

A I Nikolis

Aktiv medlem

Astroscapist

Aktiv medlem
Lee och Haida är gjorda av kvalitetsglas och har minimal färgfel (relativt sett). De i plast ska undvikas såvida du inte försöker undvika hålet i plånboken. JAg har an vänt plast i olika slag, de är skit och en del färgfel.
Har för nuvarande Haida i 150*150cm. Mkt fin kvalité! Såklart kostar de en del.

/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Haida har plast- och glasfilter.

Haidas billigare serie av plast har jag använt ett tag, till filterhållare.

Jag har både Haida och Cokins plastfilter de ger färgstick båda två, men det har väl inte varit något större bekymmer att få bort. Men de håller samma klass, kan inte säga att något av dem är bättre/sämre.

ND-filterna både för filterhållare och skruvfilter verkar få skapligt bra recensioner. De funkar i alla fall.

Men deras tonade filter i plast är vad jag tycker bortkastade pengar. Om jag kanske skulle vara bättre att ordna, eller ens orka, i Lightroom så kanske det skulle fungera bättre. Det varierar från den tonade ytan på filtret till den andra. Det filtret skulle jag undvika i alla fall.

Men om du siktar in dig på att köpa glas så skulle jag tro att Haida kan göra dig nöjd.
 

eskil23

Aktiv medlem
Men deras tonade filter i plast är vad jag tycker bortkastade pengar. Om jag kanske skulle vara bättre att ordna, eller ens orka, i Lightroom så kanske det skulle fungera bättre. Det varierar från den tonade ytan på filtret till den andra. Det filtret skulle jag undvika i alla fall.
Är det inte själva poängen med tonade filter att de ska variera från ena sidan till den andra?
 

eskil23

Aktiv medlem
Även färgsticket? (Jag tänker på tonade ndfilter om det gör skillnad.)
Fast färgsticket var ju inget bekymmer att ta bort skrev du ju just.
Själv har jag ett billigt gradual-ND filter (jag tror märket är Green-line) som sticker lite åt magenta hållet, men det är snarare en fördel eftersom Nikon annars gärna ger gröntonade himlar om man fotar jpeg.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag håller mig borta från billiga filter. Snålheten bedrar ofta visheten. Visst kan man hitta bra billiga filter om man har tur, eller gör ordentlig efterforskning. Men lets face it, det finns ofta en anledning till prisskillnaden. Skillnaden blir dock störst när man fotar i lite utmanande förhållanden.
 

iSolen.se

Guest
Även färgsticket? (Jag tänker på tonade ndfilter om det gör skillnad.)
Gradientfilter och färgstick är katastrofkombination, om det är svårt få bort färgstick på vanliga ND är det stört omöjligt få bort bra från på bilder tagna med dåligt gradientfilter.

(jag undviker ordet ton eftersom en del använder det ordet på färgton)
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Fast färgsticket var ju inget bekymmer att ta bort skrev du ju just.

Själv har jag ett billigt gradual-ND filter (jag tror märket är Green-line) som sticker lite åt magenta hållet, men det är snarare en fördel eftersom Nikon annars gärna ger gröntonade himlar om man fotar jpeg.


Du får gärna läsa det jag skrev igen, det är alltså två olika typer av ND-filter varav för den ena typen så har jag inget problem med att ta bort färgsticket.
 

Byskan

Medlem
Är du helt inne på kvadratiska filter? Jag avskyr plast och gillar inte stora filterhållare (hej motljusskydd!). Använder därför konventionella (skruva-på) ND-filter. Fotade solförmörkelsen i våras och har tagit många foton på rinnande vatten under de ljusaste månaderna här uppe i norr. Jag uteslöt tidigt variabla ND-filter som inte alls håller måttet och valde Hoya efter att ha lusläst tester och omdömen på nätet. Mina viktigaste landskapsobjektiv delar 77mm filtergänga vilket underlättar. Enda begränsningen jag ser är saknaden av tonade gråfilter, som inte går att positionera utan filterhållare. För mig har det mindre betydelse då jag i första hand vill åt längre exponeringstider, lägre ISO och ibland större bländare. Jag kan rekommendera NDx400 (9 steg) och ProND1000 (10 steg) som jag använt mest.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
De allra billigaste filtrena är av "vanligt" plast. LEE och Haida använder Resin som är av högre kvalite när de inte gör dom i glas. Problemet med färgstick i tonade filter är ju att färgsticket ökar med densiteten på filtret vilket blir svårkompenserat. Dessutom ifall man ska kompensa bort färgstick så försämras bildkvaliten överlag pga man manipulerar färgerna ytterligare förutom den vanliga redigeringen man gör.
Jag gör alltid en kameraprofil med ND-filter på så det bli lätt att kompensera bort det i LR. Mitt senaste, Haida ND3.6 (4000X) har ganska lite färgstick. Men har ändå en profil. Allt för att underlätta mitt efterarbet.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
De allra billigaste filtrena är av "vanligt" plast. LEE och Haida använder Resin som är av högre kvalite. Probelemt med färgstick i tonade filter är ju att färgsticket ökar med densiteten på filtreet vilket blir svårkompenserat. Dessutom ska man kompensa bort färgstick så försämras DR pga man manipulerar färgerna ytterligare förutom den vanliga redigeringen man gör.

/Stefan
Precis, det är lätt att glömma den biten. Sämre DR och mer brus och ändå färger som inte är 100% Det borde följa med ett photshopfilter för att kompensera mot respektive filters färgstick.

Borde gå göra själv...fota vit vägg och spara antifiltret. Jag tycker dock man får olika stick beroende på situation och brännvidd.
 

eskil23

Aktiv medlem
Du får gärna läsa det jag skrev igen, det är alltså två olika typer av ND-filter varav för den ena typen så har jag inget problem med att ta bort färgsticket.
Jag har läst ditt inlägg flera gånger och jag får intrycket av att du har utelämnat hälften av vad det är du vill säga. Därav går ditt inlägg att misstolka på många olika sätt.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag har läst ditt inlägg flera gånger och jag får intrycket av att du har utelämnat hälften av vad det är du vill säga. Därav går ditt inlägg att misstolka på många olika sätt.


Sluta!



Du har redan tidigare medgivit att du observerat skillnade att det är två olika filter, då du också påpekar vilket syftet är med tonade filter (där jag då också förtydligade att det gällde att färgsticket varierade med toningen) att du sedan helt plötsligt missstolkar är ju bara för dig att kunna få argumentera för argumentationens skull.
 
ANNONS