Annons

Någon som vet var jag kan jag köpa matt svart kameralack?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Hej!

Ett av mina objektiv har flagnat något och jag skulle behöva matt svart kameralack. Någon som vet var det går att köpa?
 

Third eye

Aktiv medlem
Ingen aning om det finns en produkt som kallas kameralack, men en väg att gå är ju klassikern att köpa mattsvart sprayburk och en finspetsig pensel.
Spraya i locket och bättra på. Tunnare än vanlig burkfärg, torkar snabbt och härdar ut hyggligt hårt.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har nån gång för länge sedan försökt lacka ett mobiltelefonskal (Typ till Nokia 3310 som var lätta att byta skal på) och använde då vanlig sprayburksfärg, men det visade sig snabbt att denna typ av färg är alldeles för ömtålig, och jag tror att detta problem gäller även för lackering av kamerautrustning. Man bör nog därför söka efter färg som är väldigt tålig, helst någon tvåkomponents som man blandar före användning och som härdar. Eventuellt kan en billack fungera, sådan finns ju att köpa i nagellacksstora flaskor, och den blir väldigt hård om den får torka/härda ordentligt.
Sen ska man veta att det finns hur många "svarta" nyanser som helst, och även hur många sorter som helst på skalan mellan blankt och matt, så det kan nog vara svårt att få till en helt omärklig lagning av färgen. Det kan förmodligen krävas att precis som hos en billackerare att det blir en betydligt större yta än själva det skadade området som kan behöva lackas om för att det ska bli snyggt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ska du du måla på metall så finns det färg för det i närmaste färgbutik. Hammarlack borde fungera bra. Men det finns säkert speciell metallfärg i hobbybutikerna dock några 1000% dyrare och kanske inte lika stryktålig.

PS du kan nog inte räkna med att få exakt samma nyans av matthet/glans om du inte vet vilken färg objektiv/kameratillverkaren använt.
 
ANNONS