Annons

Något att filma i slowmotion med.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Som rubriken lyder.
Jag söker någonting, kompakt, video whatever, att filma i slowmotion med.
Jag äger systemkamera redan så jag antar att en filmkamera är vad jag bör leta efter då fotomöjligheterna är högst sekundära i det jag söker.

Detta är på en väldigt låg hobbynivå, så priset får gärna vara så lågt som möjligt utan att dra ner för mycket på kvalitén.

Jag vill få "glasklar" bild i slowmotion och vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Min systemkamera fixar det inte, bilden blir för hackig.

En viktig notis är att jag ska inte filma en höghastighetsprojektil eller något sådant, så riktigt den nivån är jag inte ute. Springande människor och sånt där vill jag få till i läcker slowmotion.

Har ni några tips, eller i alla fall vilken fps och modell jag ska leta efter?

PS. Det ska vara i minst 720p, bilden får inte blir lidande bara för att den råkar flyta fint DS.

EDIT: Gopro och andra actionkameror av liknande modell är ej intressant, den får inte förvränga bilden.
 
Nikon 1 serien

Som rubriken lyder.
Jag söker någonting, kompakt, video whatever, att filma i slowmotion med.
Jag äger systemkamera redan så jag antar att en filmkamera är vad jag bör leta efter då fotomöjligheterna är högst sekundära i det jag söker.

Detta är på en väldigt låg hobbynivå, så priset får gärna vara så lågt som möjligt utan att dra ner för mycket på kvalitén.

Jag vill få "glasklar" bild i slowmotion och vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Min systemkamera fixar det inte, bilden blir för hackig.

En viktig notis är att jag ska inte filma en höghastighetsprojektil eller något sådant, så riktigt den nivån är jag inte ute. Springande människor och sånt där vill jag få till i läcker slowmotion.

Har ni några tips, eller i alla fall vilken fps och modell jag ska leta efter?

PS. Det ska vara i minst 720p, bilden får inte blir lidande bara för att den råkar flyta fint DS.

EDIT: Gopro och andra actionkameror av liknande modell är ej intressant, den får inte förvränga bilden.

Nikons 1 serie J1, J2 osv. och V1, V2, V3 kan filma i upp till 1200 bilder/s, kanske kan funka. Finns nu flera begagnade att hitta billigt. V1 såg jag på blocket för 1200 med std. zoomen
 
Nikons 1 serie J1, J2 osv. och V1, V2, V3 kan filma i upp till 1200 bilder/s, kanske kan funka. Finns nu flera begagnade att hitta billigt. V1 såg jag på blocket för 1200 med std. zoomen

Det ska nog stå 120fps och inte 1200.
Men iphone 6 och 6+ kan filma i 240fps i 720p. Men utan bildstabilisering dock.
 
Det ska nog stå 120fps och inte 1200.
Men iphone 6 och 6+ kan filma i 240fps i 720p. Men utan bildstabilisering dock.

Faktum är att Nikon 1 modellerna kan filma i 1200 fps, men då är upplösningen lägre. Kollade precis upp detta, har själv aldrig använt detta. Alla möjliga lägen är dessa:

HD-filmer (bildförhållande 16:9) 1 920 × 1 080/60p (59,94 bps) 1 920 × 1 080/30p (29,97 bps) 1 280 × 720/60p (59,94 bps) 1 280 × 720/30p (29,97 bps). Slowmotionfilmer 1 280 x 720/120 bps (bildförhållande 16:9; spelas upp med 30p/29,97 bps) 768 x 288/400 bps (bildförhållande 8:3; spelas upp med 30p/29,97 bps) 416 x 144/1 200 bps (bildförhållande 26:9; spelas upp med 30p/29,97 bps). Snabb uppspelning, hoppklipp och 4-sekundersfilm (bildförhållande 16:9) 1 920 x 1080/30p (29,97 bps). Rörligt foto (filmdelen, bildförhållande 16:9) 1 920 × 1 080/60p (59,94 bps) (spelas upp med 24p/23,976 bps)

Jag träffade en kille på jägersro i våras som studerade galopp och framför allt då hästarnas rörelser på hovarna, han utvecklade hästskor. Filmerna han visade mig var rätt häftiga, det var en Nikon J3 har jag för mig.

Att jämföra dessa med Iphone är nog inte helt rättvist, skulle jag tro. Det jag sett av Iphone filmer är visserligen inte nyare modeller, det var ju inte så där värst bra kvalitet, så fort ljusförhållanden blev lite sämre så var filmen direkt usel. Dessutom är väl Iphone 6 rätt dyr!
 
Tackar för tipsen hittils!

iPhone 6 har jag men den är inte ett alternativ.

För att få det här jämna flödet i filmen i ganska "extrem" (återigen, inga höghastighetsprojektiler eller liknande) slowmotion, hur många fps bör jag eftersöka?
Är 120 tillräckligt, isåfall är väl eventuellt Nikonkameran ovan ett alternativ.
 
Tackar för tipsen hittils!

iPhone 6 har jag men den är inte ett alternativ.

För att få det här jämna flödet i filmen i ganska "extrem" (återigen, inga höghastighetsprojektiler eller liknande) slowmotion, hur många fps bör jag eftersöka?
Är 120 tillräckligt, isåfall är väl eventuellt Nikonkameran ovan ett alternativ.

Sök efter videos på youtube i olika FPS så kan du se vilket som motsvarar din målsättning. 120 FPS ger en ganska bra slow-motion effekt:

https://www.youtube.com/watch?v=z4HseY51Lsg

Sen går det att trixa med mjukvara (kolla på Twixtor tex) i efterbehandlingen för att uppnå ännu långsammare effekt men det är alltid bäst att utgå från att ha alla bildrutor från början.
 
ANNONS