Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något fel på mitt 18-200-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Timmeh

Aktiv medlem
Hej!
För det första vet jag inte exakt vart detta skall ligga men detta ställe verkar rätt.

Det är så att jag märkte igår att mitt 18-200 objektiv hackar till vid 80-50 (endast vid utzoomning).
Det som är troligtvis orsaken är att jag hade kameran i handen när jag satt ner och sedan kittlade min bror mig så jag drog mitt knä in i objektivet och det är väl den enda orsaken jag kan komma på.
Men iallafall, är det något enkelt fel som en O-ring har kommit ur spåret (om det ens finns det i objektiv) eller likannde? Känns som att det är något gummi aktigt som skaver lite. Det händer ej när jag zoomar utan endast när jag zoomar ut.

Gissar på att jag inte kan fixa det själv så vad kostar det att skicka in objektivet? Har ej någon försäkring kvar för det köptes begagnat.
MVH, Tim.

Hej!

Märkte nyss att detta problem endast uppstår när jag håller kameran normalt.
Men när den är på sidan eller upp och ner så är det helt okej!
Det är väldans glapp i hela objektivet (var det från början också och trodde det skulle vara så) men nu när jag trycker upp övre delen av objektivet så är det helt normalt.
När jag sedan släpper och zoomar så börjar den skaka och hacka igen ...
Är det bara någon kalibrering av objektivet som behövs göras?
vart kan man göra det och vad kostar det?

MVH, Tim.

Det låter som om du har brutit en styrpigg eller något åt det hållet, förmodligen inte helt billigt att reparera tyvärr. Kontakta någon av Canons serviceverkstäder för pris, exempelvis Intervision (http://www.intervision.se/) som finns på flera platser i landet.

Kolla också om du har någon försäkring som täcker, många hemförsäkringar går att komplettera med en allriskförsäkring som kan täcka ett skadat objektiv (oavsett om det är nytt eller begagnat).

Alternativt gör du ingenting alls, fungerar objektivet i övrigt bra kanske du kan leva med viss tröghet i delar av zoomintervallet. Det kostar ofta ~1500 kr bara verkstaden tar i objektivet.

Okej. Tackar för svaret!
Får se om jag skickar in det eller köper något annat eller bara lägger ner detta ifall det blir för dyrt.
Visste om från början att det var lite glapp i objektivet men det är ju inte världens dyraste så jag tänkte att det skulle vara på det sättet.
Köpte detta begagnat så finns ju ingen annan än mig själv att skylla på.

Hej!

Jag tar nog och skickar in det på hemförsäkringen. Hur går det till och ungefär vilken självrisk kommer det bli?

Happ ...
Vi har ingen hemförsäkring.
Detta objektiv är bara att kasta i sopen för jag tänker inte spendera 700:- bara för att få veta hur många tusen det kommer att gå på för att laga objektivet...

Får se nu hur det blir om jag fortsätter med foto eller säljer kameran med trasigt objektiv för det är svårt som studerande att köpa nytt objektiv ...
Lånar min mors 19 år gamla 35-135/4-5,6 USM nu men kan ju inte låna det i evigheter...

Happ ...
Vi har ingen hemförsäkring.
Detta objektiv är bara att kasta i sopen för jag tänker inte spendera 700:- bara för att få veta hur många tusen det kommer att gå på för att laga objektivet...

Får se nu hur det blir om jag fortsätter med foto eller säljer kameran med trasigt objektiv för det är svårt som studerande att köpa nytt objektiv ...
Lånar min mors 19 år gamla 35-135/4-5,6 USM nu men kan ju inte låna det i evigheter...

Det går inte heller att leva med trögheten för objektivet kan endast fokusera på nästan full zoom och då går det segt där också ...

ANNONS
Götaplatsens Foto