Annons

Nachtwey ikväll 22.10

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Tänkte bara upplysa om att det är ett program om James Nachtwey ikväll.
Kamera: Krigsfotografen
svt 2 klockan 22.10 till 23.05.

Mvh
Jonas

Det råkar inte vara nån som har spelat in det? Jag missade, fan! Eller nån som vet var man kan köpa den? Eller ladda hem :)? Jag köper gärna en kopia om det är nån som har. Snälla!

är ni säkra på att reprisen går den 11/11? i tidningen i förrgår stod det att det åter sänds den 26/10, men det hittade jag inget om i tv-tidningen..
Såg iaf halva programmet när det gick och kan bara meddela att det var kanon!

Mycket gripande

Ett mycket gripande reportage, mycket starka bilder, man får väl bara hoppas att dom griper tag i krigshetsarna lika mycket som dom gör med "vanliga" människor. Kanske borde skicka en Video till Bush med flera...
Kul att se en Mästerfotograf som inte har hemfallit till pixlar utan håller fast vid den silverbaserade fotografin, härligt att se kopisten i arbete.

Bra att public service kanalerna gör sådana här visningar ibland. Det har varit en del intressanta fotografdokumentärer de senaste åren.
De flesta går att köpa på video från exempelvis amazon.

Jag saknar dock trots allt en del saker i dokumentären.

Sådant som:
Hur ser hans privatliv ut?
Hur gör han sin research innan jobben?
Vem bestämmer vart han skall åka?
Hur görs bildurvalet?
Hur tar han kontakt med de personer han fotograferade i Djakarta?
De bilder han tar, var publiceras de och hur tas de emot av olika människor?
Är han erkänd i exempelvis Indonesien eller ses han som en CIA-agent/kommunist som försöker bedriva omstörtande verksamhet?

Och annat. Jag tycker det var en aning av tomhet i dokumentären. Snyggt, intressant men ville ha lite mer.

Bilderna presenterades bra och han var en intressant personlighet att lära känna(?).

Jag håller helt och hållet med mipert. National Geographic har visat flera filmer de senaste åren. Det är uppenbart att målgruppen inte är fotografer, därför håller man sig nära ytan.

Jag hade gärna hört Nachtwey prata mer de färdiga bilderna. Idén med minikameran var i och för sig skoj, men trycket på avtryckaren är bara första delen i processen.

Något som jag lade märke till var att han var så lugn när han fotade och hur han tryckte på avtryckaren. Ett väldigt lugn där med.

Helt suveränt program. Skall spela in reprisen.
Tack för tiderna.
Han jobbade mest med 28-70 och gick verkligen nära
Att se stenkastande palestinier fotograferas när de kastar och nästa sekund se dem och Nachtwey ducka för kulorna är bara ett exempel på att verkligen vara i centrum och ständigt med livet som insats. Han hade ju blivit allvarligt skadad
ett antal gånger. hälsn. Claes

ANNONS
Götaplatsens Foto