Annons

Nackdelar med USB-hubb.

Produkter
(logga in för att koppla)

Avenue

Aktiv medlem
Har fyra anslutningar för USB på datorn men har flera saker än så som jag ansluter via USB. Börjar bli trött på att koppla i och ur sladdar alltefter behov så jag funderar på en USB-hubb.

Men vad jag funderar på är om jag ansluter alla fasta anlustningar till USB-hubben såsom tangentbord, skrivare och mus till hubben om det blir någon nackdel med detta i och med att flera apparater delar på en anslutning. Jag tänkte mest om musen börjar sacka om jag santidigt har en utskrift på gång eller något liknande.

Hubben jag funderar på ansluts separat till elnätet.
 
Jag har två hubbar och "vidarekoplade" tidigare den ena från den andra utan att det märktes. 6-7 olika saker inkopplade.
 
Parrallell....

Ju, lite, om dina tillkoplingar jobbar samtidigt, men tväksamt om du märker nåt. HS USB är snabb.
En varning dog; akta elbelasningen på hubben! (kann kollas i WXP)
Har du inga adresskonflikter...kör!
mvh Erik J
 
Ok, tack för svaren. Då är det bara att köra då. :)

Var någonstans i XP kan man hitta funktionen för att kolla elbelastningen? Kikade runt i kontrollpanelen men hittade inget där.
 
visst är usbhubbar bra, och då speciellt om du är i behov av mer ström (förutsatt att du har en strömsatt hubb) vid användande av flera apparater per kontakt

dock har jag personligen slutat använda usb-hubb här på jobbet då den senaste jag hade installerad började BRINNA mitt framför ögonen på mig - och det var inte "traditionell" brandrök och lukt utan lågor(!)

så om inte annat rekommenderar jag att du kopplar allt till en kontakt så att du kan slå av sakerna under natten eller när du är borta och de inte används (bara onödig risk att ha enkla elprylar spänningssatta i onödan)
 
Du kan teoretiskt få bandbreddsbegrännsningar genom att koppla flera enheter till samma hub men då det gäller saker som tangentbord, möss och troligen även skrivare är det knappast något problem. Däremot kan enheter som kräver mycket ström från usbn sänka spänningen för mycket, exempelvis hårddiskar utan extern matning.

Kör enheter som kräver mycket bandbredd eller ström så nära moderkortet som möjligt och stacka inte hubbar på varandra i onödan. Det finns även hubbar med extra strömförsörjning.
 
Ok, ska köpa en hubb med extern strömförsörjning. Kanske skulle kolla på ett sån där förgreningskontakt som styrs via en master (datorn) att när den slåss på så blir övriga förbrukare som monitor, skrivare m.m. spänningssatta.

Tack för alla svar, fick veta en hel del intressant.
 
Har tre hubbar som är fullkopplade med 4 anslutningar i varje. Inga problem förutom att en bärbar HD (80Mb) med inbyggd kortläsare oftast inte hittas av datorn om den ansluts till hubben. Ansluter jag till någon mera central ingång - en på själva datorn alltså - är det inga problem.
Us
 
ANNONS