Annons

"Napalm-flickan"

Produkter
(logga in för att koppla)

laha

Aktiv medlem
Bilden på en vietnames som skjuts är tagen av AP-fotografen Eddie T Adams. Efter vad jag förstår finns det både en stillbild och en film från den händelsen.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
AronAkesson skrev:
Ja, det va verkligen förargligt att inte USA vann kriget för det Vietnamesiska folkets frihet och välmående!! Också intressant hur dom som stödde nordregimen inte förstog sitt eget bästa, men det är alltid lätt att va efterklok!

Hur som helst, napalmbilden är ett pressfotogafiskt mästerverk, oavsett hur stor del som är tur eller skicklighet i att få till den.
Ibland vet jag inte vem som vann kriget. USA verkar ju förlora slagen men vinna krigen.
Måste bara besviket säga att världens utveckling inte har blivit den jag väntade när vi jublade över USAs kapitulation.

Helt enig: napalmbilden och frågan om det var tur eller skicklighet spelar ingen roll. Det krävs mycket skicklighet att ha tur, sägs det ju.
Däremot tycker jag att ryktena om att bilden skulle varit ett falsifikat bör grävas ner en gång för alla. Tjejen hade baske mig inte stuckit sig på ett bi i alla fall!
Frågan var om den bilden ändrade historiens gång.
Kanske lite, men inte på det stora hela. Jag tror det var ett krig som bara inte kunde vinnas.

Mvh
/Gitte
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Finns mycket dubbelmoral även inom foto och journalistiken. I tidningen Foto på 70 talet förfasade sig en fotograf över att han såg en livlös människa ligga vid tunnelbanan ( i Stockholm) en 40 minuter och ingen gjorde ens en ansats till att hjälpa honom. Då tog han en serie bilder för att visa läsarna. En stilla undran kom då om vad fotografen gjorde under de 40 minuterna...? Tror oxå det är lätt att bli ett offer för tron på den egna fullkomligheten och att man alltid måste dukumentera andras dumhet.
 

laha

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Shogun

Aktiv medlem
Re: Re: "Napalm-flickan"

WFS) (Graylingman skrev:
De bilder jag kommer att tänka på just nu är W Eugene Smiths bilder från Minamata. Starka!
Anders
Hittade inlägget först idag, men kan ändå inte låta bli att berätta min egen anekdot om Eugene's bild av Tomoko-san i badet.

När jag jobbade med ett TV-reportage om Minamatakatastrofen i början av 70-talet så träffade jag faktiskt Eugene Smith, som jag då mest kände till för hans fantastiska bilder från Stilla Havskriget. Han presenterade mig för familjen Uemura och deras dotter Tomoko. Han visade också sin bild då Tomoko badar med sin mamma.

Efter lite övertalning fick jag filma mor och dotter tillsammans i badet. Ljuset låg precis rätt och jag gjorde allt för att plagiera Eugene's snygga kort. Tyvärr blev min tagning aldrig riktigt bra eftersom Tomokos mamma hela tiden skrattade högt. Skrattet förtog effekten av min bild. Som ni säkert vet så vill japaner aldrig tvinga på andra sin sorg utan döljer ofta densamma genom att skratta. Nåja, sekvensen med badet kom i alla fall med i reportaget fast med en förklarande kommentar.

Shogun
 

Graylingman

Aktiv medlem
Venedig -78?

En av mina större fotografiska upplevelser var när jag hamnade på en fotoutställning i Venedig. Jag tror det var 1978.... och just det.. den här bilden och några till fanns med på utställninge.
//A
 

meLf

Aktiv medlem
AronAkesson skrev:
Ja, det va verkligen förargligt att inte USA vann kriget för det Vietnamesiska folkets frihet och välmående!! Också intressant hur dom som stödde nordregimen inte förstog sitt eget bästa, men det är alltid lätt att va efterklok!
Tror Aldrig att någon "vinner" ett krig..

I "The pentagon papers" fd. hemligstämplatmaterial som blev ofentligt under 90-talet står något i stil med.
"...beslut om att anfalla för att förhindra den s.k. dominoeffekten; ifall ett land skulle falla för kommunismen så är det högst troligt att flera kommer efter". Det beskrivs även hur man Inledde angreppet och fick det att se ut som att det inte var ett angrepp utan att man blev angripna på internationellt vatten.

Usa släppte mer bomber över Vietnam än vad som sammanlagt fälldes över alla involverade parter under hela andra världskriget.

Det beräknades att 1 miljon barn skulle bli föräldralösa pga. usa´s inledda offesiv i Afganistan.

Vad ger dem rätt att leka världspolis och ingripa där egna ekonomiska särintressen finns eller etiskaövertygelser bryts?

Slutligen Aron: Hur ser det idag ut med det Afghanska folkets frihet och välmående? jag har bara hört om motsatsen själv.
 

LCF

Avslutat medlemskap
Napalmflickan och avrättningen från vietnam är bilder som antagligen förändrat historien även om det är i mycket liten grad. En annan bild som jag direkt kom att tänka på är den från andra världskriget i stilla havet då amerikanska soldater reser en flagga på toppen av ön. Tyvärr har jag totalt hjärnsläpp nu så jag kommer varken ihåg fotografens eller öns namn. Dock vet jag att fotografen var en amerikansk soldat vars uppgift var att peppa soldaterna samt allmänheten i USA.
Bilden finns som staty också (NYC?).
En general svarade en av dessa stridande soldater när han fick frågan om inte fotograferna kunde få ett vapen att:
- Jag bryr mig inte ens om ni har film i kameran. Inga människor är fega framför kameran.
(ej ordagrant, men det var iaf kontantan)

Det finns en bild ifrån 11 september som ser liknande ut också, fast soldaterna är utbytta mot brandmän. Ska se om jag inte kan hitta båda dessa bilder.


Förutom bilder som är kända av gemene man finns det nog en hel del bilder som ytterst få människor har set som förändrat världshistorien betydligt mer. Dessa bilder jag tänker på är underrättelsematerial - satteliter, spioner mm.


/johan
 

BenHur

Aktiv medlem
Den berömda bilden du talar om är från erövringen av ön Iwo Jima. Men till saken hör att det finns fler bilder som visar just flaggresningen på öns högsta punkt, och den bild som sedemera vart berömd är en "förfalskning"!!!

Såtillvida att den är arrangerad i efterhand. Det finns en autentisk bild från när man reste flaggan mitt i striden. Men eftersom soldaterna av förklarliga skäl hukar sig och skyddar sig så gott det går så dög inte bilden som "officiell" bild.

Man behövde en bild som visade betydligt mer kraft och mannamod... Så en bild är inte alltid vad den synes vara...

Dock är dom två bilderna tagna på exakt samma ställe. Vet inte heller vad fotograferna hette. Den fanns ju, precis som John sa, en hel del soldater som var "beväpnade" med kameror i stället för gevär. Det var hemskt ovanligt att fotografer som ej tillhörde krigsmakten släpptes fram till fronten. Då som nu...

Det var egentligen bara under Vietnamkriget som media hade tillgång till hela "skådeplatsen".
 

LCF

Avslutat medlemskap
BenHur skrev:
Men till saken hör att det finns fler bilder som visar just flaggresningen på öns högsta punkt, och den bild som sedemera vart berömd är en "förfalskning"!!!
Jag såg en dokumentär om dessa fotografer ganska nyligen. Enligt den så är inte bilden förfalskad utan man bytte ut flaggan då man ansåg att den första var för liten. När första flaggan restes var inte striden över. Det finns en filmsekvens från hela flaggresningen filmad från samma position.

En annan välkänd bild men jag vet inte fall den kanske påverkat historien är den på che guevara som finns på alla t-shirts. Det är ju lite intressant att fotografer där inte fått en enda krona vad jag förstått.

/johan
 

emtre

Aktiv medlem
..en eftersläntrare till tråden ;)

Jag vet inte om det enkelt går att säga den bild som påverkat mest, men en fotograf som berör mig med sina bilder är Ian Berry. Hans bilder från sydafrika under 60-90 talen var sanningsvittnen men berättade också mer än bara berättelser om våld och död. Han påverkade historien iom sina bilder från Sharpevillemassakern där hans bilder bevisade att polisen utan provokation skutit demonstrerande barn och ungdomar.

Kanske inte lika välkänd som en del andra, men när jag bläddrar i hans bok Living apart - South Africa Under Apartheid så berörs jag - mer än av andra starka bilder från historien. Antagligen för att jag har en relation till Sydafrika.

/Maria
 

Kijana

Aktiv medlem
LCF skrev:
Jag såg en dokumentär om dessa fotografer ganska nyligen. Enligt den så är inte bilden förfalskad utan man bytte ut flaggan då man ansåg att den första var för liten. När första flaggan restes var inte striden över. Det finns en filmsekvens från hela flaggresningen filmad från samma position.

/johan
Striden om Iwo Jima böljade vad jag förstått fram och tillbaka. Säger inte att man ansåg första fanan för liten, men om det var så att man blev tillbakadrivna av japanerna efter första resningen så passade man väl ändå på att ta en större flagga.
Läste också för något år sedan bara om att man försökt rekonstruera händelsen i syfte att få bildens uttryck ännu mer patriotiskt och kraftfullt. Trots att det autentiska fotografiet inte togs under optimala omständigheter 1942 var den bilden ändå bättre än den regisserade versionen.
 
ANNONS