Annons

"Napalm-flickan"

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att det afrikanska barnet inte skulle klara sig vilket fotografen såg. Många är de barn som dött utefter vägarna i Afrika. Det kan också vara ett sätt att skydda sig, att hålla distansen.

För mig är det nog napalmbilden och polismästaren i Saigon som blåser ut huvudet på en misstänkt som satt djupast spår. Bilderna är starka just för att man inte kan rygga tillbaka eller komma undan dem. Flickan på napalmbilden har förlåtit amerikanen som fällde napalmen. Jag vet att jag hittade en del på nätet när jag gjorde ett arbete om Vietnam för en del år sedan.

Gäller det positiva bilder är det svårare att plocka ut några få. Kommer inte på någon på rak arm.
 

Chrillan04

Aktiv medlem
www.tille.se skrev:
Gäller det positiva bilder är det svårare att plocka ut några få. Kommer inte på någon på rak arm.
Som idrotts idiot blir ju bilder på glada segrare det man tänker på först såsom bilderna från fotbolls VM -94. Bara att ta vilken som helst av Ravellis straffräddning eller Kennet Anderssons nickmål båda mot Rumänien i kvartsfinalen.
 

MrBister

Aktiv medlem
En bild av en naken Tamiler som sitter och försöker skyla sig samtidigt som ngn i folkmassan, som omringat honom och tvingat av honom kläderna, är och hämtar bensin för att hälla över honom.
Bilden är tagen minuterna innan de tänder eld på honom, hela bilden bilden andas ångest.

Kan tyvärr ej hitta sidan där jag senast såg den.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Sekvensen med avrättningen finns som en filmsnutt också, den är ”starkare”.


Ja, jag tappade lusten att äta köttfärssås flera dagar.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag rekommenderar James Nachtweys bok "Deeds of War" till alla som känner att de blir för feta på all köttfärs de äter...

Några bilder som berörde mig väldigt mycket var ett inslag i DN:s portfolioserie. Någon hade följt ett utrotningshotat folk som lever kvar i Vietnam och fortfarande jagas av regeringen där (sen kriget). Tyvärr verkar den ha förpassats till arkivet nu (DN-kort någon?).
 

haido

Aktiv medlem
Om ni tittar på ovanstående länk och på bild serien från.

David Leeson
USA, The Dallas Morning News

Jag är väldigt imponerad över de färger han har lyckats få fram. För jag antar att han inte har postredigerat bilderna något. Någon som har en aning om hur han gjort?
 

Highweiss

Aktiv medlem
Jag kan också rekommendera "War Photographer" - dokumetaren om Nachtwey (han har bland annat haft en minikamera riggad på sin stillkamera när han rör sig i krigszoner). Mycket intressant.

I slutet har han en monolog om krigsfotografens ansvar och roll. Många tankeställare. Det här med bilder på krig och död har ju diskuterats och diskuteras en del här på FS. En del verkar tycka att alla såna bilder är socialpornografi där fotografen bara utnyttjar utsatta. I en tråd nyligen var det nån som tyckte att såna bilder inte borde få pris, att det är nästa som att ge pris åt porrbilder med barn. För den skribenten rekommenderar jag speciellt War Photographer...

F.ö tycker jag att Chris Hondros bild är alldeles lysande. Sammanfattar galenskapen bakom många krig i västafrika i en bild. Strålande.

http://www.worldpressphoto.nl/contest/single.jsp?category=177&prize=36530&wid=34231

/Andreas
 

Highweiss

Aktiv medlem
haido skrev:
Om ni tittar på ovanstående länk och på bild serien från.

David Leeson
USA, The Dallas Morning News

Jag är väldigt imponerad över de färger han har lyckats få fram. För jag antar att han inte har postredigerat bilderna något. Någon som har en aning om hur han gjort?
Tja, ofta är det bara en rejäl portion skicklighet. Det är imponerande hur toppfotograferna använder sig av ljuset...!

Men visst kan bilderna vara rätt mycket postredigerade - i dokumentären om Nachtwey jag skrev om ovan tillbringar han timmar med sin kopierare och filar och trimmar bilderna. Just i dokumentären jobbar de med bilden på den tjetjenska pojken i Groznyj. Det är rätt avancerade grejer de gör i mörkrummet (Nachtwey kör uppenbarligen enbart analogt).

Ja på tal om ljus, ibland är det ju bristen på ljus som är storyn...:

http://www.worldpressphoto.nl/contest/story.jsp?category=177&prize=36529&wid=38097
 

haido

Aktiv medlem
Jag är lite tveksam om detta av postredigera dokumentär bilder. Visst så har det väl alltid skett i ett vanligt mörkrum. Men man kan ju göra så himla mycket med photoshop...

Du kan få en regning dag till en solig om du vill.

Vars drar man gränsen egentligen?

(Lite off-topic)

...


Postediterat
------------------------
Inte när man skriver foruminlägg i alla fall. :)
 

BenHur

Aktiv medlem
haido skrev:
Jag är lite tveksam om detta av postredigera dokumentär bilder. Visst så har det väl alltid skett i ett vanligt mörkrum. Men man kan ju göra så himla mycket med photoshop...

Du kan få en regning dag till en solig om du vill.

Vars drar man gränsen egentligen?
Gränsen går helt krasst till att vad du kan göra med exponering, pappersval, pjatt å efterbränning i mörkrummet.... Det får du också göra vid datorn!

Filmval, pappersval och filtrering påverkar ju färger och mättnad när du koipierar färg så...
 

Highweiss

Aktiv medlem
BenHur skrev:
Gränsen går helt krasst till att vad du kan göra med exponering, pappersval, pjatt å efterbränning i mörkrummet.... Det får du också göra vid datorn!

Filmval, pappersval och filtrering påverkar ju färger och mättnad när du koipierar färg så...
Det här är ju fruktansvärt off-side, alltså off-topic. Men... En bekant som jobbat som pressfotograf sen det glada 60-talet brukar säga att det är fotografens moral som skall vara gränsen. Det är bara fotografen som vet ursprungssituationen, det råa fotografiska resultatet, slutresultatet efter behandling och syftet med bilden. Kort och gott måste man alltså vara ärlig - mot sej själv och mot publiken. Som vi vet från åtskilliga fall är det här ingen lätt grej. Moralen är det ju lite si och så med och en del fotografer har inte lyckats hålla fingrarna (eller musen) i styr när de försökt komma framåt i sina karriärer.

En annan, kanske enklare, test är att en (journalistisk eller dokumenterande) bild får manipuleras, men bara så mycket att den fortfarande juridiskt fungerar som bevis i en rättssal.

Det här är ett mycket intressant ämne! :)

/Andreas

EDIT: fortfarande
 
Senast ändrad:

BenHur

Aktiv medlem
Highweiss skrev:
En annan, kanske enklare, test är att en (journalistisk eller dokumenterande) bild får manipuleras, men bara så mycket att den fortfarande juridiskt fungerar som bevis i en rättssal.

Det här är ett mycket intressant ämne! :)

/Andreas

EDIT: fortfarande
Nu börjar vi kanske spinna iväg från ämnet lite väl mycket....

Men hur kan en bild som överhuvudtaget är "manipulerad" duga som bevis i en rättegång???
 

aceeo

Aktiv medlem
apoe skrev:
......Nick Ut har fortfarande kontakt med flickan. Kevin Carter tog sitt liv.

Man kan inte annat än undra över människans natur. Jag hoppas jag skulle bete mig som Nick Ut.
Helt klart avtrubbning, en mycket grundläggande försvarsmekanism i kroppen, ser du för mycket elände, så stänger du till sist av och inte allt för sällan blir du en aktiv del av eländet, som med denna bilden, såg inte eländet, bara väntan på den pergekta bilden, trolig tär att han till och med retade sig på att han väntade i 20 minuter, och sne ändå inte fick den bild han önskade..... allt detta kommer givetvis tillbaka senare i livet, PTS, som inte allt för sällan leder till självmord.....

// Anders
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Apropå Nick Ut och napalmflickan; det gick en dokumentarfilm om henne för några år sedan. Hon flyttade till USA (!) för att utbilda sig till läkare. (Hon blev imponerad av alla läkare som skötte henne. Hela hennes rygg blev svårt bränd och hon hade fortfarande ständiga smärtor och andra svåra men då filmen gjordes.)
TROR, men minns inte säkert, att hon fick betalt för studier osv. från USA, just pga av bilden. Om det var privata fonder (tillskjutna pga av bilden rörde så många), eller statliga pengar vet jag inte. Troligtvis det förra...
Så bilden har i alla fall betytt något för HENNES liv. (Förutom att det hävdas att den vände krigsopinionen.)
(Det gick f.ö. rykten om att bilden av henne var ett montage. Det var den alltså inte.)

Försöker förtvivlat komma på en bild som ändrat historien. VET att jag hört om något helt annorlunda och att det var något genialt, men... får väl återkomma ifall jag kommer på det!

/Gitte
 

AronAkesson

Aktiv medlem
Ja, det va verkligen förargligt att inte USA vann kriget för det Vietnamesiska folkets frihet och välmående!! Också intressant hur dom som stödde nordregimen inte förstog sitt eget bästa, men det är alltid lätt att va efterklok!

Hur som helst, napalmbilden är ett pressfotogafiskt mästerverk, oavsett hur stor del som är tur eller skicklighet i att få till den.
 

.Z.

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Kommer inte ihåg detaljerna kring den men jag har för mig att det var i Vietnam där en polis skjuter en man i huvudet på ngn decimeters håll. Ni känner säkert igen vilken bild jag menar. Finns även en filmsnutt på händelsen, man mår riktigt illa av just den.

/Johan
Den har bitit sig fast i mitt minne också men då filmsnutten som jag kommr ihåg ifrån tv när jag var liten, undrar om det vekligen finns nåt riktigt foto eller om den stillbild man sett är klippt från filmen, nån som vet?

Annars så är napalmfilickan också nåt jag kommer ihåg från barndomen, känns som att jag tog större intryck av "starka" bilder när jag var barn? Man kanske blir lätt blasé av alla hemska bilder som sköljt över en de sista åren...
 
ANNONS