Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NAS med "intelligent kopiering"

Produkter
(logga in för att koppla)

Sir Anselm

Aktiv medlem
Jag ska köpa en NAS har jag bestämt mig för. har tittat lite på QNAP 201, den har ju en funktion där man kan koppla t.ex en usb-kortläsare och kopiera direkt till NAS:en utan att behöva gå genom datorn. Men denna funktion skapar bara en mapp med dagens datum, men det är ju inte säkert att det är samma dag som man faktiskt tog bilderna. Så min fråga är:

Finns det någon NAS som har en likadan funktion som man kan "programmera" till att skapa mappar efter vilken dag bilderna är tagna?

Det är väl iofs inte så jobbigt att flytta bilderna i efterhand, men om man kan slippa vore ju det kanon.

Jag ska köpa en NAS har jag bestämt mig för. har tittat lite på QNAP 201, den har ju en funktion där man kan koppla t.ex en usb-kortläsare och kopiera direkt till NAS:en utan att behöva gå genom datorn. Men denna funktion skapar bara en mapp med dagens datum, men det är ju inte säkert att det är samma dag som man faktiskt tog bilderna. Så min fråga är:

Finns det någon NAS som har en likadan funktion som man kan "programmera" till att skapa mappar efter vilken dag bilderna är tagna?

Det är väl iofs inte så jobbigt att flytta bilderna i efterhand, men om man kan slippa vore ju det kanon.

Kanske orelevant, men en idé:

Sätt i minneskort i minneskortsläsaren som är kopplat till NASen. NASen kopierar över bilderna till nåt bra ställe på NASen som ditt katalogprogram (utgår från Lightroom här) når.
Importera bilderna till Lightroom från den mappen du tankade över dem i, vid LR-importen ser du till att det skapas en mapp för det datum som filerna har (detta sker automatiskt om man ställt in det) på ett annat bra ställe på NASen, då flyttas filerna dit samtidigt som de importeras i LR databas. Sen säger du åt LR att radera originalbilderna (mappen som skapades när NASen kopierade bilderna från minneskortet) när importen till det nya stället är klar.

Tänkte jag fel där?

Readynas NV+

Netgear ReadyNas NV+ skapar en mapp \\servernamn\backup\USB\2009_02_07_05_46
när man trycker på knappen. Dock lägs bilder från olika dagar/datum i samma mapp.

/B

ANNONS
Götaplatsens Foto