Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ND-filter till Samyang AF 14/2,8 ED AS IF UMC för Canon RF-fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

Upy

Aktiv medlem
Hej,

Jag lurar på ett Samyang AF 14/2,8 ED AS IF UMC för Canon RF-fattning till min eos R. Ett aber är att den saknar gänga fram för mitt NISI filterset 100 mm v5. Hur kan man lösa detta på ett inte allt för kostsamt vis? Jag vill gärna iaf kunna lägga på ett ND-filter.

Jag har googlat lite och hittar en NISI filterhållare för 150 mm för 1650 kr. Lite dyrt och jag fattar inte om det betyder 150 mm på bredden för filter, för då måste jag ju köpa nya filter också.
 

acke

Avslutat medlemskap
Den optiken levereras väl med ett bakre fäste för gelatinfilter, tror jag. Kanske ett alternativ för dig?
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy

pdahlen

Aktiv medlem
Jag byggde ett ND filter till mitt 14/2,8 av en KAPA skiva och ett ND filter glas, ett 100x150mm fungerar. Tror jag betalade en 300:- för filtret och kanske 15:- för skivan. Det fungerar fint, första och sista bild i bloggen tagna med 14mm är med detta filter. Mitt filter ger lite rödstick men just här passade det fint, men man kan se skillnad mot bild 2 i bloggen. De andra bilderna med ND1000 och 28mm är mera neutralt, men så betalade jag bara en 300:- för filtret

 

Bilagor

  • Gilla
Reaktioner: Upy
ANNONS