Annons

NDx400 gråfilter...

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Har mailat till scandinavian photo samt cyberphoto och deras leverantörer har slutat ta hem NDx400 filtret...

Nån som köpt ett nyligen och vet hur jag får tag i ett?

Har hoya kanske slutat tillverka det?

Killen från cyberphoto tyckte att jag borde kunna sätta tre stycken NDx8 filter på varandra för att få samma effekt... men det är ingen bra lösning tycker jag.

/Feffe

Måste det vara exakt 400?
B+W gör ett med filterfaktor 1000. Skiljer bara drygt ett steg.
Kan säkert beställas via Scandinavian eller importören Aifo.

Olle

Olle skrev:
Måste det vara exakt 400?
B+W gör ett med filterfaktor 1000. Skiljer bara drygt ett steg.
Kan säkert beställas via Scandinavian eller importören Aifo.

Olle

Tack för ditt svar!

Har kollat hos Aifo och dom hade som sagt ett par olika nd-filter. B+W Nd 106 kanske kan vara nått... det ger 6 bländarstegs skillnad i exponering. Dom hade ett annat som hette 110 tror jag... som gav 10 stegs skillnad, frågan är om det blir för mycket. Tråkigt om man inte kan köra ISO 100 för att det blir för mörkt.

Vad kan man räkna med för slutartider med det filtret monterat i dagsljus? Bländarvalet bör vara mellan 3,2 - 5,6.

Finns det nån bra formel för att räkna ut det där?

f/16-tumregeln säger att vid fullt dagsljus och bländare f/16 (utan några filter) bör du ha en slutartid runt 1/filmens ISO. Sen är det bara att räkna om till den bländare man vill ha.

/Martin

ph0tech skrev:
Vad kan man räkna med för slutartider med det filtret monterat i dagsljus? Bländarvalet bör vara mellan 3,2 - 5,6.
Fredrik, B+W 106 ger 64 ggr längre slutartid än inget filter (2x2x2x2x2x2=64), det filter du frågade om 400 ggr och B+W 110 (det filter jag avsåg i mitt första inlägg) 1000 ggr.

Jag vet inte vad du tänker använda filtret till, men jag använder själv B+W 103 (3 steg = 8 ggr förlängning av slutartiden) ibland när jag fotar rinnande vatten.
Dom mörkare filtren ger en mycket mörk sökarbild. Du kommer knappt att se något alls. Dvs du måste komponera och fokusera utan filter och sen montera filtret innan exponeringen.

Olle

Olle skrev:
Jag vet inte vad du tänker använda filtret till, men jag använder själv B+W 103 (3 steg = 8 ggr förlängning av slutartiden) ibland när jag fotar rinnande vatten.
Dom mörkare filtren ger en mycket mörk sökarbild. Du kommer knappt att se något alls. Dvs du måste komponera och fokusera utan filter och sen montera filtret innan exponeringen.

Olle [/B]

Skall ha det för att fota vatten precis som du säger. Jag vill ha slutartider på runt 1 - 3 sekunder då det råder dagsljus. Andra ideér är att fånga morgonstressen på t-centralen samt tåg och bilar som åker förbi mitt på dagen.

Jag har ett NDx4 filter som ger 2 stegs skillnad... men det räcker inte till när det är soligt ute.

/feffe

Måste du använda så stor bländare som 3,2 - 5,6?
Om du bländar ned till f/22 och använder lågkänslig film så kanske ditt NDx4 filter räcker i många fall. Om du vill kunna se något alls i sökaren är nog B+W 106 (NDx64) det kraftigaste filter jag kan rekommendera. Men även med det filtret blir sökaren mycket mörk. Hur mörk beror på ditt objektivs största bländare. 3,2?

Olle

Tyvärr så finns det inte så små bländare på digitalkameror...på min kan man blända ner till 8...9.5 i teleläget :(

MVH Björn Westergren

Visste inte att Fredrik använde digitalkamera. Ser det nu i hans profil. Eftersom hans kamera inte är en DSLR så är kanske även det jag skrev om mörk sökare irrelevant. Jag utgick ifrån att Fredrik använde en systemkamera av analog typ. Tråden ligger ju i det klassiska forumet.

Olle

Näe jag blev lite fundersam också varför det låg i detta forum men visste sen tidigare att han använde en digitalkamera...

MVH Björn Westergren

Olle skrev:
Visste inte att Fredrik använde digitalkamera. Ser det nu i hans profil. Eftersom hans kamera inte är en DSLR så är kanske även det jag skrev om mörk sökare irrelevant. Jag utgick ifrån att Fredrik använde en systemkamera av analog typ. Tråden ligger ju i det klassiska forumet.

Olle

Jo jag är digital... men jag valde att lägga diskutionen här för jag tänkte att ni "analoga" användare kanske har större erfarenheter av filter än heldigitala användare.

Angående mörk sökare så råkar jag nog ut för det efterssom jag har en display i sökaren... dvs en typ av fejkad spegelreflex... i sökaren ser jag genom det vanliga objektivet.

Men å andra sidan så höjer kameran ljuset i displayen när man tar i "mörka" förhållanden. Så jag tror inte att det blir helt kolsvart.

Och som Björn sa så finns inte så höga bländartal att tillgå... bländare 8 är den minsta och 2.8 vid full vidvinkel. Men nu vill gärna ta bilder av saker och ting med stor bländare och eventuellt lite tele för att få kortare skärpedjup.

Men jag får sätta mig och räkna slutartidssteg. Du sa att det blir 64 stegs skillnad i exponerngstid och det borde rimligtvis räcka tycker jag.

Tack för alla intressanta svar och infallsvinklar...

/Feffe som har gått ner sig i filterträsket ;)

ph0tech skrev:

Men jag får sätta mig och räkna slutartidssteg. Du sa att det blir 64 stegs skillnad i exponerngstid och det borde rimligtvis räcka tycker jag.

/Feffe som har gått ner sig i filterträsket ;)
Feffe, jag menade att B+W 106 ger 6 steg mindre ljus.
För varje steg behövs en fördubbling av slutartiden. Därför blir 6 steg lika med 64 ggr.
T ex 1/60 s utan filter ger 1 s med.

Olle

ANNONS