Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Avslutat medlemskap
Hejsan. jag har en bild som jag har redigerat i CS3. Sparar den som .tif och öppnar den i neat image. När jag sedan ska spara så måste jag spara i JPEG eftersom det är en demo, och bilden blir då ca 2MB. Orginalet är 2,8 MB och i .tif ca 50.

Jag undrar då hur kvalitén blir? Försämrar neat image kvalitén?

Tanken är att bilden ska bli 50x70 canvas, men den behövde brusreduceras och nu är bilden bara 2MB hur går detta?

MVH
Måns

Senast ändrad:
Eftersom brusreduceringen tar bort detaljer (i detta fallet oönskat brus) är det fullkomligt naturligt att jpg-filen blir mindre än den ursprungliga.
Om sedan bilden kvalitetsmässigt "duger" att skriva ut i 50*70 är omöjligt att svara på. Filstorleken beror helt på hur stora enfärgade partier resp. detaljer som finns i den, det enklaste är kanske att du skriver ut ett utsnitt av bilden i 10*15 och tittar på den från samma betraktningsavstånd som du tänkt dig för den färdiga bilden.

Prova!

Allt beror på dinas inställningar i NI.
Om bilden är bra nu; varför NI?
Har jag sett bilden? Nej! Så, jag vet intet.....

Tack båda, bilden finns i full storlek på finns http://www.pbase.com/image/90248781/orginal om ni vill ta er en titt.

Stora delar av bilden är utan detaljer och det kan vara därför som den bir så liten.

Bilden på länken är utan brusreducering och i sitt fulla format. Vad tror ni, kan den bli något med lite brusreducering?

har provat ca 50% i NI, är det lagom tror ni?

Rätt länk:

http://www.pbase.com/image/90248781/orginal

Vad jag kan se har du interpolerat bilden till 20 MP innan du brusreducerat den.

Gör tvärt om. Brusreducera RAW-filen med NeatImage först (låt NI generera en brusreduceringsprofil från bakgrunden), grundskärp bilden, interpolera till önskad storlek med Bicubic Smoother i CS3, lägg på extra utskriftsskärpa om du vill ha det.

Canvasyta är ganska förlåtande, så sitt inte och detaljstudera pixlarna på skärmen. Det ska se skarpt och bra ut i 50% storlek på bildskärm via CS3, då blir det vanligtvis bra i utskrift.

ANNONS
Götaplatsens Foto