Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

NEC Spectraview 1980 och 2180

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
NEC verkar vara på G med två kalibreringsbara skärmar som heter Spectraview 1980 resp 2180. Kan dessa vara alternativ till Eizo?

Tack för synpunkter!

Hej,

"öppnar upp" denna tråd igen.
Så är det någon som sett eller kanske t.o.m provat NEC SpectraView 1980 ännu?

Någon som vet om den säljs i Sverige ännu ?

// Conny

connyM skrev:
Hej,

"öppnar upp" denna tråd igen.
Så är det någon som sett eller kanske t.o.m provat NEC SpectraView 1980 ännu?

Någon som vet om den säljs i Sverige ännu ?

// Conny

Det är Tura som distribuerar skärmen i Sverige. Jag har använt den under ett par månader och rätt nöjd. Skillnaden mellan Nec och Eizo är inte så stora, men inte prisskillnaden heller.

MVH/Stefan

Nec är samma företag som Mitsubishi numera, och Mitsubishi är de som står för Diamondtronteknologin vilken används av en mängd tillverkare, bland annat Samsung och LaCie förutom Nec/Mitsu... själva.

Damocles skrev:
Nec är samma företag som Mitsubishi numera, och Mitsubishi är de som står för Diamondtronteknologin vilken används av en mängd tillverkare, bland annat Samsung och LaCie förutom Nec/Mitsu... själva.

SpectraView är en platt skärm, inte en CRT. CRT är en döende teknik. Sony har lagt ner sin tillverkning, Barco likaså. Nec/Mitsu fortsätter, men fokuserar på platt teknologi.

MVH/Stefan

Jag mer nämnde det som lite kuriosa då NEC/Mitsubishi har lång erfarenhet av skärmar till grafiker. Vilket är det som räknas oavsett om det är CRT eller TFT.

Sen att CRT är döende, ja visst, men det dröjer nog innan de är borta från marknaden. Jag har fortfarande inte sett riktigt lika bra TFT skärmar på 20"+ för samma "rimliga" priser som CRT-skärmar. Men inte mig emot att folk springer och byter ut sina dyra fina 22" diamondtrons. Jag betalade bara 500kr/styck för mina, och de var så gott som nya. Kunde t.o.m. handplocka dem ur en bunt på 10.

Faktum är att det är NEC/Mitsubishi som levererar panelerna till Eizo. NEC:s SpectraView-serie har samma paneler som Eizo ColorEdge.

Jag har själv använt en SpectraView 2180 sen i höstas och är mycket nöjd.

Sputnik skrev:
Faktum är att det är NEC/Mitsubishi som levererar panelerna till Eizo. NEC:s SpectraView-serie har samma paneler som Eizo ColorEdge.

Jag har själv använt en SpectraView 2180 sen i höstas och är mycket nöjd.

Visst är det så att Nec och Eizo samverkar om dessa paneler, det är inte så många fabriker som tillverkar paneler till platta skärmar. Men inte är de exakt samma, de ser åtminstone inte likadana ut. Vi har både Eizo och Nec SpectraView och de skiljer sig åt. Men jag är också nöjd med Nec SpectraView.

MVH/Stefan

Hur många generationer bort är det att den teknik som idag sitter i Eizo ColorEdge resp Nec SpectraView kommer ha sipprat ned till skärmar i entusiastklass dvs kring 8-10000 kr (20").

Edit: Tryckfelsnisse

Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Hur många generationer bort är det att den teknik som idag sitter i Eizo ColorEdge resp Nec SpectraView kommer ha sipprat ned till skärmar i entusiastklass dvs kring 8-10000 kr (20").

En Eizo ColorEdge 19" kan du idag få för 14600 kr inkl moms. Så det är nog inte så långt borta.

Stefan

stefohl skrev:
En Eizo ColorEdge 19" kan du idag få för 14600 kr inkl moms. Så det är nog inte så långt borta.

Hoppsansa!!

Däremot verkar ju ColorEdge ha utvecklats vidare med CG220K. Men i grund och botten kanske det är samma teknik?

stefohl skrev:
Visst är det så att Nec och Eizo samverkar om dessa paneler, det är inte så många fabriker som tillverkar paneler till platta skärmar. Men inte är de exakt samma, de ser åtminstone inte likadana ut. Vi har både Eizo och Nec SpectraView och de skiljer sig åt. Men jag är också nöjd med Nec SpectraView.

MVH/Stefan

Jag kanske ska förtydliga mig, när jag säger paneler så menar jag sjäva displayen (ja ytan som visar bilden alltså...).

Sedan är det ju så att både höljet och en del av det elektroniska inkromet skiljer sig åt mellan de olika tillverkarna. Den medföljande mjukvaran skiljer sig också åt såklart! I SpectraView-fallet är det en OEM-version av BasICColor 3.0, Eizos programvara har jag ingen koll på. Vet inte om den går att köpa löst.

Summan av kardemumman är väl att både Eizo och NEC erbjuder bra skärmar men det finns säkert fler skärmar där ute som är bra för bildbehandling.

/Anders

Johan Okker skrev:
Hoppsansa!!

Däremot verkar ju ColorEdge ha utvecklats vidare med CG220K. Men i grund och botten kanske det är samma teknik?

I botten samma teknik, den stora förändringen är att färgomfånget har ökat kraftigt, så att de färger som kan finnas i en bild när man arbetar i Adobe RGB faktiskt kan visas.

Stefan

stefohl skrev:
I botten samma teknik, den stora förändringen är att färgomfånget har ökat kraftigt, så att de färger som kan finnas i en bild när man arbetar i Adobe RGB faktiskt kan visas.

Och detta är - minst sagt - lockande och verkligen något jag saknat under de år jag arbetat med bilder via skärm.

När kan den tekniken tänkas sitta i kostymer med ett mera försvarbart prisläge?

Kan det ta två år?

Sputnik skrev:
Jag kanske ska förtydliga mig, när jag säger paneler så menar jag sjäva displayen (ja ytan som visar bilden alltså...).

Sedan är det ju så att både höljet och en del av det elektroniska inkromet skiljer sig åt mellan de olika tillverkarna. Den medföljande mjukvaran skiljer sig också åt såklart! I SpectraView-fallet är det en OEM-version av BasICColor 3.0, Eizos programvara har jag ingen koll på. Vet inte om den går att köpa löst.

Summan av kardemumman är väl att både Eizo och NEC erbjuder bra skärmar men det finns säkert fler skärmar där ute som är bra för bildbehandling.

/Anders

Även panelens utseende är annorlunda mellan våra Eizo-skärmar och vår Nec SpectraView, vilket får mig att tro att de inte är exakt samma.

I ColorEdge används en egen programvara från Eizo som heter ColorNavigator. Tycker nog att Basiccolor är ett lite vassare program, använder det också för min PowerBook-skärm och det är nästan det enda program som har fått någon ordning på den skärmens utseende.

Men som skärm håller jag nog Eizon ett litet strå vassare. Men jag är inte säker på att det är så många fler platta skärmar som är riktigt bra.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto