Johan Okker
Aktiv medlem
NEC verkar vara på G med två kalibreringsbara skärmar som heter Spectraview 1980 resp 2180. Kan dessa vara alternativ till Eizo?
Tack för synpunkter!
Tack för synpunkter!
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
connyM skrev:
Hej,
"öppnar upp" denna tråd igen.
Så är det någon som sett eller kanske t.o.m provat NEC SpectraView 1980 ännu?
Någon som vet om den säljs i Sverige ännu ?
// Conny
Damocles skrev:
Nec är samma företag som Mitsubishi numera, och Mitsubishi är de som står för Diamondtronteknologin vilken används av en mängd tillverkare, bland annat Samsung och LaCie förutom Nec/Mitsu... själva.
Sputnik skrev:
Faktum är att det är NEC/Mitsubishi som levererar panelerna till Eizo. NEC:s SpectraView-serie har samma paneler som Eizo ColorEdge.
Jag har själv använt en SpectraView 2180 sen i höstas och är mycket nöjd.
Johan Okker skrev:
Hur många generationer bort är det att den teknik som idag sitter i Eizo ColorEdge resp Nec SpectraView kommer ha sipprat ned till skärmar i entusiastklass dvs kring 8-10000 kr (20").
stefohl skrev:
En Eizo ColorEdge 19" kan du idag få för 14600 kr inkl moms. Så det är nog inte så långt borta.
stefohl skrev:
Visst är det så att Nec och Eizo samverkar om dessa paneler, det är inte så många fabriker som tillverkar paneler till platta skärmar. Men inte är de exakt samma, de ser åtminstone inte likadana ut. Vi har både Eizo och Nec SpectraView och de skiljer sig åt. Men jag är också nöjd med Nec SpectraView.
MVH/Stefan
Johan Okker skrev:
Hoppsansa!!
Däremot verkar ju ColorEdge ha utvecklats vidare med CG220K. Men i grund och botten kanske det är samma teknik?
stefohl skrev:
I botten samma teknik, den stora förändringen är att färgomfånget har ökat kraftigt, så att de färger som kan finnas i en bild när man arbetar i Adobe RGB faktiskt kan visas.
Sputnik skrev:
Jag kanske ska förtydliga mig, när jag säger paneler så menar jag sjäva displayen (ja ytan som visar bilden alltså...).
Sedan är det ju så att både höljet och en del av det elektroniska inkromet skiljer sig åt mellan de olika tillverkarna. Den medföljande mjukvaran skiljer sig också åt såklart! I SpectraView-fallet är det en OEM-version av BasICColor 3.0, Eizos programvara har jag ingen koll på. Vet inte om den går att köpa löst.
Summan av kardemumman är väl att både Eizo och NEC erbjuder bra skärmar men det finns säkert fler skärmar där ute som är bra för bildbehandling.
/Anders