Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedbländning på Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Järnetun

Aktiv medlem
Hej!

Hur är det nu, fungerar nedbländningsfunktionen på D70 med samtliga AF-objektiv, eller enbart med de DX-objektiv som är speciellt framtagna för digitalfoto?

mvh
Tomas

har mycket svårt att tänka mig att det inte ska funka på merparten av 3djeparts, original (äldre m.m... någon som kan nikon kanske kan svara.

Hej Tomas!

Det fungerar perfekt på mina objektiv, både nya och gamla Nikonobjektiv och på ett Sigmaobjektiv, bara ett av dom är ett DX.
/Göran

Om du slår upp instruktionsboken så finns det en total översikt vilka funktioner som fungerar med vilka objektiv. Sidan 183 i min svenska bok.

Tack för snabba svar.

Är ännu inte ägare till kameran i fråga och har inte tillgång till instruktionsboken, men nu kan jag nog slå till med stark förvissning om att kunna ha fortsatt kontroll på skärpedjup i makrofotograferandet med mina gamla gluggar.
(...får man skriva såna meningar?)

Ok, en snabbb sammanfattning av vad som står där är att Nikon rekomenderar G och D objektiv, även andra objektiv med inbyggd processor fungerar. IX-Nikkor objektiv med inbyggd processor kan inte användas. De flesta andra gamla objektiv kan användas i manuellt läge.
DX-objektiv kan däremot inte användas på analoga kameror, de blir mörka och suddiga i kanterna

Tomas Järnetun skrev:
Tack för snabba svar.

Är ännu inte ägare till kameran i fråga och har inte tillgång till instruktionsboken, men nu kan jag nog slå till med stark förvissning om att kunna ha fortsatt kontroll på skärpedjup i makrofotograferandet med mina gamla gluggar.
(...får man skriva såna meningar?)

Rekommenderar att du tankar ner manualen från Nikons supportweb. Alltid bra att veta vad man köper :)

ANNONS
Götaplatsens Foto