Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som har E-P3, hur länge upplever ni att batteriet räcker?
Hur många bilder får ni ut?
Räcker det en hel dag?
Jag åker till Malta på måndag och hoppas 3 batterier ska räcka för en dags intensivt fotande. Brukar kunna dra iväg en 2-400 bilder lätt på en dag och skapligt mycket brukande av skärmen för att kolla resultatet.
 
Olympus FL-300R

Äntligen fick jag tag på en Olympus FL-300R. Den har inte synts till hos någon svensk fotohandlare på ett bra tag, men när jag kollade i förrgår så fanns den åter i lager hos ett par stycken. (FotoKungen var billigast och levererade på 36 timmar).

Kul liten sak. Den känns rätt plastig och lite skör, men fungerar riktigt bra. Jag har använt trådlöst styrda blixtar förut, men det är bra trevligt med en sån liten blixt tillsammans med en så pass liten kamera som E-PL3 är. Trådlöst blixtande är nu väldigt portabelt!

Den är inte överdrivet ljusstark (ledtal 20 (i meter) vid ISO 100; fast numera verkar ISO 200 vara standard för ledtalsangivelse och då blir det förstås 28). Mitt furutak i vardagsrummet sväljer lite för mycket ljus för att det ska gå bra att studsa blixten mot taket. Får ta och måla det vitt ...
Väggstuds går mycket bättre (väggarna är vita).

Blixten är fiffigt ledad vid foten så att man kan luta hela blixten bakåt för indirekt blixt om man har den monterad på kameran. Det går även att luta den framåt för makrofoto.

Jag har bara läst lite ytligt om Olympus trådlösa blixtsystem, men det verkar vara riktigt kompetent med styrning av flera grupper av blixtar som kan ställas in lite olika. All konfiguration sker via menyer i kameran.

På det hela taget är jag rätt nöjd så här långt.
 
Nu ter det sig som så att jag sålt av ett objektiv till mitt EOS system, och har blivit väldigt sugen på en EP3 som komplemment till DSLRsystemet jag har.

Känner mig lite osäker på i vilken ände jag börjar bäst dock, jag har inte så mycket pengar att röra mig med som student utan ca 9.000:- är smärtgränsen eftersom det är det jag fick i min senaste affär med objektivet.

Några kombinationer jag tittat på är EP3 hus + kitzoomen + panasonic pankakan på 20mm f/1.7

Alternativ två är EP3 hus + OVF + 45mm f/1.8

Alternativ tre: EP3 hus + kitzoom + olympuspankakan på 17mm f/2.8

Det som gör mig osäker är att jag inte har så bra koll på optiken helt enkelt, tester i butik i all ära men jag hör gärna här också. Vilken av pankakorna är att föredra? OVF och 45mm känns som ett tryggt val, då jag tror att jag kommer sakna OVF annars, men brännvidden känns lite i längsta laget kanske med tanke på cropfaktorn.
 
E-P3 + kitzoom + 20.1.7 är ett bra kit tycker jag. Kitzoomen är inget dåligt objektiv, skärpan i första halvan av brännviddsomfånget är faktiskt riktigt bra. Panasonic 20/1.7 är ett mycket bra objektiv med en utmärkt skärpa och bra ljusstyrka, betydligt bättre än 17/2.8. Enda nackdelen med 20/1.7 är den sega autofokusen.

Själv har jag också en elektronisk sökare och skulle inte vilja vara utan den.
 
E-P3 + kitzoom + 20.1.7 är ett bra kit tycker jag. Kitzoomen är inget dåligt objektiv, skärpan i första halvan av brännviddsomfånget är faktiskt riktigt bra. Panasonic 20/1.7 är ett mycket bra objektiv med en utmärkt skärpa och bra ljusstyrka, betydligt bättre än 17/2.8. Enda nackdelen med 20/1.7 är den sega autofokusen.

Själv har jag också en elektronisk sökare och skulle inte vilja vara utan den.

Jo, det är väl egentligen det som är grejen. Rapphetskänslan ligger mycket i AF, och det är mycket den jag är ute efter. Har faktiskt inte haft möjlighet att prova just det objektivet, men 45mm 1.8 känns riktigt bra, med reservation för att det blir lite långt inomhus att ha som enda objektiv kanske.
 
Fundera på om du verkligen behöver en pekskärm och en extra inmatningsratt. Om inte så är E-PL3 bra mycket billigare än E-P3. De båda kamerorna har samma AF- och bildprestanda.
 
Fundera på om du verkligen behöver en pekskärm och en extra inmatningsratt. Om inte så är E-PL3 bra mycket billigare än E-P3. De båda kamerorna har samma AF- och bildprestanda.

Jo det har du rätt i. Det är mycket pengar för en ratt och pekskärm, definitivt. Att jag verkligen behöver det är väl långt ifrån sanningen, desto närmre är att E-PL3 inte känns i närheten så bra. Jag kände på den i butik, men det blev inte långvarigt. E-P3 känns faktiskt väldigt bra, trots att jag är van vid DSLR. Helheten med det extra greppet och ratten ger det lilla extra och jag tror jag ångrar mig om jag inte väljer den, trots den kanske löjliga prisskillnaden.

Skulle jag gå på "bang for the bucks" hade nog en Panasonic GX1 legat nära till hands, den har visserligen det extra lilla greppet, men knapparna kom jag inte överens med. Blixten i den kameran gör mig lätt nervös när den poppar upp också.

Tanken med detta köpet är att ha kameran tills den dör. Jag räknar med att huset blir en ren ekonomisk förlust, och då är det en del pengar. Prestandamässigt så bör en E-P3 hålla som vardagskamera.

Jag är lite vilse i optiken måste jag medge, det är som med allt annat, man läser siffrorna och vet vad de betyder, men verkligheten är inte alltid densamma. Det jag testat är kitzoomen, och den verkar hålla måttet med tanke på det ringa priset man ger för den. Ljusstyrka och skärpedjup har jag lite svårt att översätta i m4/3 formatet, men det kanske är att fiska efter fågel.. Man kan inte få allt.
 
GX1 har inte bildstabilisering. Det har ingen Panasonickamera, så jag valde Olympus av det skälet.

Däremot vill jag hellre ha ett teleobjektiv från Panasonic än från Olympus eftersom inget Olympus-objektiv har bildstabilisering, medan alla teleobjektiv från Panasonic har det. Bildstabilisering i objektivet är bättre än i huset för teleobjektiv.

Olympus kitzoom är inte alls dålig, och med tanke på att det nästan är svårt att köpa en Olympuskamera utan den så tycker jag att det inte är så dumt att börja med den.

Om du är van vid att använda spegelreflex så tror jag att du kommer att trivas mycket bättre med din m4/3-kamera (oavsett vilken det blir) om du köper en sökare till den. Jag tyckte att det var ett stort lyft att använda min E-PL3 när den hade fått en VF-2.
 
Hur mycket jag än tycker om min EP-3 så måste jag hålla med om att den inte är särskilt prisvärd idag. Jag har den som enda kamera, och inget komplement till ett större system. Men visst, erkänner att jag verkligen tycker om känslan, utseendet och tumhjulet hos E-P3, och att den väl fyller mina behov vad gäller bildkvalitet.

Men frågan är vad du har för syfte med komplementskameran, och när du har tänkt använda den kontra stora kameran? Det behöver man nästan veta för att kunna ge råd om optik/hus. Är den tänkt att ersätta det stora systemet om du gillar formatet? Finns ju flera intressanta kameror både ute nu och på väg in med bättre sensorer än E-P3. Panasonic GX1, Olympus EM-5, Canon G1X t.ex.
 
Hur mycket jag än tycker om min EP-3 så måste jag hålla med om att den inte är särskilt prisvärd idag. Jag har den som enda kamera, och inget komplement till ett större system. Men visst, erkänner att jag verkligen tycker om känslan, utseendet och tumhjulet hos E-P3, och att den väl fyller mina behov vad gäller bildkvalitet.

Men frågan är vad du har för syfte med komplementskameran, och när du har tänkt använda den kontra stora kameran? Det behöver man nästan veta för att kunna ge råd om optik/hus. Är den tänkt att ersätta det stora systemet om du gillar formatet? Finns ju flera intressanta kameror både ute nu och på väg in med bättre sensorer än E-P3. Panasonic GX1, Olympus EM-5, Canon G1X t.ex.

Tanken är att ha den som komplement till en början i varje fall. Jag säljer inte av hela mitt system utan att ha en värdig ersättare, och jag tvivlar på att m4/3 kommer kunna ersätta det helt. Troligtvis blir det att ha m4/3 när DSLR inte mäktas med, av olika anledningar.

Det du säger håller jag nog med om, rent prestandamässigt är E-P3 ingen höjdare för pengarna. Stabilisering i huset är trevligt, men inget jag prioriterar högt.

Problemet ligger väl delvis i att jag vet att jag inte får maximal valuta för pengarna, samtidigt som det känns som att den passar bäst. Kanske gör jag mer rätt i att vänta tills något mer passande dyker upp, en E-P4 med lite bättre brusprestanda och DR så hade jag inte tvekat. Ibland när man fattar lite tycke för något gör man bäst i att utelämna det alternativet, man blir sällan särskilt besviken om det inte är ett akut behov man ska tillfredsställa.
 
Vet du i vilka situationer DSLR:en kommer ligga hemma och du kommer använda komplementet? Hur kommer du använda kameran? Fota landskap? Macro? Sport? Porträtt? Gatufoto? Fota utomhus/Inomhus? Med/utan blixt? Hur liten vill du att den ska vara? Frågorna är många... men med en hyfsad tanke om vad du ska ha kameran till så kommer nog valet av utrustning vara mycket lättare :)

Tror i vilket fall som helst att du inte kommer att bli missnöjd prestandamässigt om du köper en E-P3. Det man kan bli missnöjd med är om man har begränsad budget och går miste om ett objektiv för att man valde ett dyrare hus.
 
Vet du i vilka situationer DSLR:en kommer ligga hemma och du kommer använda komplementet? Hur kommer du använda kameran? Fota landskap? Macro? Sport? Porträtt? Gatufoto? Fota utomhus/Inomhus? Med/utan blixt? Hur liten vill du att den ska vara? Frågorna är många... men med en hyfsad tanke om vad du ska ha kameran till så kommer nog valet av utrustning vara mycket lättare :)

Tror i vilket fall som helst att du inte kommer att bli missnöjd prestandamässigt om du köper en E-P3. Det man kan bli missnöjd med är om man har begränsad budget och går miste om ett objektiv för att man valde ett dyrare hus.

I princip uteslutande gatufoto/porträtt. Macro/sport har jag DSLR till, och kommer även ha den till en del porträtt. E-P3 är inga problem storleksmässigt med tanke på att de mindre kamerorna inte ligger alls lika bra i handen tycker jag. Dock hade det varit smidigt med en pankaka på.

Jag är såklart inte gjord av pengar, som jag sa tidigare i tråden så går smärtgränsen strax under 10.000:- så E-P3+kitzoom+45 1.8 ryms, sedan är det inte alls omöjligt att jag kommer köpa till sökare, gärna optisk (vilket visserligen blir lite småpilligt med zoom).

Till saken hör att majoriteten av det jag fotograferar är just gatufoto och porträtt, framförallt porträtt där det korta skärpedjupet känns viktigt tror jag inte att m4/3 lyckas ersätta. Skulle jag finna mig överbevisad här kan jag kanske tänka mig att sälja av mitt DSLR system, och då komplettera med mer optik till m4/3. Det känns dock som att det ligger en bit i framtiden om det händer. Sålde exv. av mitt 100-400mm L efter att ha ägt det ett år, faktiska användningstillfällen är inte många med det, 2v safari i Tanzania och lite lek med fågelfoto. Dock säljer jag ogärna av saker jag inte är helt säker på att jag inte har direkt användning av.
 
I princip uteslutande gatufoto/porträtt. Macro/sport har jag DSLR till, och kommer även ha den till en del porträtt. E-P3 är inga problem storleksmässigt med tanke på att de mindre kamerorna inte ligger alls lika bra i handen tycker jag. Dock hade det varit smidigt med en pankaka på.
Olympus E-M5 är kanske ett tänkbart alternativ? Den är faktiskt lite mindre än en E-P3 med monterad elektronisk sökare. Och sökare vill åtminstone jag inte vara utan.

Jag är såklart inte gjord av pengar, som jag sa tidigare i tråden så går smärtgränsen strax under 10.000:- så E-P3+kitzoom+45 1.8 ryms, sedan är det inte alls omöjligt att jag kommer köpa till sökare, gärna optisk (vilket visserligen blir lite småpilligt med zoom).
VF-1 är den optiska sökaren från Olympus. Den har en bildvinkel som motsvarar M.Zuiko 17mm f/2.8, men den enda information som syns i sökaren är en ram som visar ungefär vad som kommer med på bilden. För snabba situationer med autofokus fungerar den ganska bra, men man ska helst använda mittpunkts-AF.

Småpilligt med zoom är nog bara förnamnet. Det är ju bara med zoomen inställd på 17mm som sökaren stämmer överens med objektivet.

Det finns förvisso optiska sökare från andra tillverkare (t.ex. Leica och Voigtländer) som har utsnitt för andra brännvidder, men om man ska byta sökare när man zoomar så blir det nog snarare storpilligt än småpilligt. :)

Nä, den elektroniska sökaren VF-2 (eller VF-3) är det bästa alternativet, tycker jag.
 
Olympus E-M5 är kanske ett tänkbart alternativ? Den är faktiskt lite mindre än en E-P3 med monterad elektronisk sökare. Och sökare vill åtminstone jag inte vara utan.


VF-1 är den optiska sökaren från Olympus. Den har en bildvinkel som motsvarar M.Zuiko 17mm f/2.8, men den enda information som syns i sökaren är en ram som visar ungefär vad som kommer med på bilden. För snabba situationer med autofokus fungerar den ganska bra, men man ska helst använda mittpunkts-AF.

Småpilligt med zoom är nog bara förnamnet. Det är ju bara med zoomen inställd på 17mm som sökaren stämmer överens med objektivet.

Det finns förvisso optiska sökare från andra tillverkare (t.ex. Leica och Voigtländer) som har utsnitt för andra brännvidder, men om man ska byta sökare när man zoomar så blir det nog snarare storpilligt än småpilligt. :)

Nä, den elektroniska sökaren VF-2 (eller VF-3) är det bästa alternativet, tycker jag.

E-M5 är definitivt ett alternativ. Ska i alla fall vänta tills mitten på april så jag kan få känna på den och tillhörande optiken. Av bilder att utläsa tycker jag den är riktigt snygg, dock har jag någon märklig fobi för vinklingsbara skärmar. Det ska man väl komma över och inse att det är användbart det också ^^

f/6.3 i ändlaget på optiken är väl inte det mest lockande heller, men i slutändan är det ju samma utbud som finns att tillgå som till E-P3.

Jag tror jag har testat för många dåliga EVF för att uttala mig, det är mycket därför jag känner mig skeptisk. Dock har den finare varianten till E-P3 fått mycket ros, så den ska jag ha i åtanke också. Att vara helt utan sökare känner jag mig inte bekväm med heller så.

Hur som helst ska jag hålla i hästarna några veckor, jag sitter inte i sjön trots allt och man vill ju känna att man gjort helt rätt till slut.
 
Kan ge mina tankar om de objektiv jag har erfarenhet av iaf, om det underlättar beslutet.

14-42 II: Jättesnabb och tyst AF. Bra skärpa. Snygg och hyfsat liten ihopfälld. Fulare och större utfälld,

20/1.7: Liten, skarp, ljusstark. Passar inte så bra stilmässigt på E-P3 i silver. Surrande och långsam AF, men oftast fullt tillräcklig.

45/1.8: Jättesnabb och tyst AF. Hyfsat liten. Väldigt skarp, ljusstark, fin bakgrundsoskärpa, Passar bra på E-P3.

Annat objektiv som kan vara intressant att kolla på är Pansonic Leica 25/1,4 (men då med ett billigare hus).
 
E-M5 är definitivt ett alternativ. Ska i alla fall vänta tills mitten på april så jag kan få känna på den och tillhörande optiken. Av bilder att utläsa tycker jag den är riktigt snygg, dock har jag någon märklig fobi för vinklingsbara skärmar. Det ska man väl komma över och inse att det är användbart det också ^^
Den vinklingsbara skärmen ser ut att vara en liknande konstruktion som E-PL3 har. Jag viker väldigt sällan ut skärmen, men ibland är det lite användbart (t.ex. för makrofoto).

Annars kan jag meddela att skärmen sitter väldigt stadigt och om man inte vinklar ut den så kan man tro att det är en fast monterad skärm.

f/6.3 i ändlaget på optiken är väl inte det mest lockande heller, men i slutändan är det ju samma utbud som finns att tillgå som till E-P3.
Förhoppningsvis kommer E-M5 att gå att köpa utan det objektivet. Jag tycker också att det är lite väl ljussvagt, men för tillfället är det det enda väderskyddade objektivet för m4/3.
 
Den vinklingsbara skärmen ser ut att vara en liknande konstruktion som E-PL3 har. Jag viker väldigt sällan ut skärmen, men ibland är det lite användbart (t.ex. för makrofoto).

Annars kan jag meddela att skärmen sitter väldigt stadigt och om man inte vinklar ut den så kan man tro att det är en fast monterad skärm.


Förhoppningsvis kommer E-M5 att gå att köpa utan det objektivet. Jag tycker också att det är lite väl ljussvagt, men för tillfället är det det enda väderskyddade objektivet för m4/3.

Jo, det går att boka utan och då kostar huset 10.000kr ganska precis.. Det tåler att klämmas på innan man slår till tycker jag.

Kan ge mina tankar om de objektiv jag har erfarenhet av iaf, om det underlättar beslutet.

14-42 II: Jättesnabb och tyst AF. Bra skärpa. Snygg och hyfsat liten ihopfälld. Fulare och större utfälld,

20/1.7: Liten, skarp, ljusstark. Passar inte så bra stilmässigt på E-P3 i silver. Surrande och långsam AF, men oftast fullt tillräcklig.

45/1.8: Jättesnabb och tyst AF. Hyfsat liten. Väldigt skarp, ljusstark, fin bakgrundsoskärpa, Passar bra på E-P3.

Annat objektiv som kan vara intressant att kolla på är Pansonic Leica 25/1,4 (men då med ett billigare hus).

Tack så mycket, jo Panasonic/Leica objektivet har jag läst en del om och visar det sig att jag säljer av en del utrustning av någon anledning kanske det blir aktuellt. Dock känns det som ganska mycket pengar för ett objektiv till ett komplementärt system.

Kitzoomen och 45 1.8 hade det nog blivit om jag skulle köpt en E-PL3 idag, men det hinner säkerligen ändras fram och tillbaka innan det landar om några veckor.
 
Kitzoomen och 45 1.8 hade det nog blivit om jag skulle köpt en E-PL3 idag, men det hinner säkerligen ändras fram och tillbaka innan det landar om några veckor.

Exakt den kombinationen började jag med. :)
Om man inte tycker bra om 45/1.8 så vet jag inte riktigt vad man skulle bli nöjd med.
 
Måste bara erkänna. Jag har trillat dit. På fredag blir det ett besök hos Fotokungen och inköp av 45 1,8. http://www.fotokungen.com/olympus-mzuiko-digital-4518-p-5442.aspx
Funderar på om det går att ha det som Macroobjektiv?

Med närgräns på 0,5m blir det svårt som makroobjektiv.

Dock kan det nog funka med bälg eller mellanringar, säger jag med erfarenhet och lite gissning från DSLR-världen. Det är ett ljusstarkt och vältecknande objektiv.
 
ANNONS