Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedgradera: EOS 60D till PEN E-P3?

Produkter
(logga in för att koppla)
:)

Jag köpte inte objektivet på vinst och förlust, utan läste på lite först, så jag har ganska höga förväntningar.

Det verkar vara ganska populärt. Enligt prisjakt.se häromdagen var det bara Gunnar Olssons Foto som hade det i lager i Sverige, och jag köpte sista exemplaret.
 
Jag köpte mitt ex av 45/1.8 från amazon.co.uk. Blev strax över 3000 med frakt om jag minns rätt. Är jättenöjd med objektivet. Ljusstarkt, skarpt, snabb autofokus, samt snyggt på en E-P3 i silver.
 
Vore kul att höra vad du tycker om objektivet, gärna testbilder.
Funderar själv på 45 1,8

Mycket trevligt att använda. Minst lika snabb AF som paketzoomen, möjligen lite snabbare men jag tycker att AF på E-PL3 är tillräckligt snabb överhuvudtaget att jag aldrig funderar på den.

Helt OK manuell fokusering. Betydligt bättre känsla i fokuseringsringen än de flesta andra AF-objektiv jag har, även om jag skulle vilja ha den något mer dämpad.

Ett hastigt ihopkommet bildexempel, 1/25s, f/1.8, ISO 400.
 

Bilagor

  • Troll_small.jpg
    Troll_small.jpg
    26.8 KB · Visningar: 207
Ser bra ut, är det lätt att fokusera med den?
Har testat med mitt 12 2,0 på nära håll och det är lite svårt att pricka in exakt där man vill ha fokus. Hur stor fokusram använder du, 7, 10 eller 14 som är max

hur mycket fick du ge för den?
 
Ser bra ut, är det lätt att fokusera med den?
Med VF-2 monterad är det ganska lätt att fokusera manuellt även i dåligt ljus. Bilden blir förstås ganska grynig av brus när det är mörkt, men den förstärks så att man ser vad man fokuserar på.

Manuellt fokuserande med hjälp av enbart bildskärmen vill jag helst undvika. Jag tycker inte att det fungerar så bra för mig.

Har testat med mitt 12 2,0 på nära håll och det är lite svårt att pricka in exakt där man vill ha fokus. Hur stor fokusram använder du, 7, 10 eller 14 som är max
Menar du förstoringsramen? Jag har inte ändrat den, och jag tror att 10x är standardinställningen. (Det finns en 5x också).

hur mycket fick du ge för den?

2990 på Gunnar Olsons Foto i Stockholm.
 
I läget när man kan välja fokuspunkt genom att peka på skärmen dyker det upp ett reglage till höger på skärmen som man kan dra upp och ner för att ställa in fokuspunktens storlek.

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
 
I läget när man kan välja fokuspunkt genom att peka på skärmen dyker det upp ett reglage till höger på skärmen som man kan dra upp och ner för att ställa in fokuspunktens storlek.

E-PL3 har inte pekskärm.

Är inte det där en inställning för hur mycket förstoring som görs när man sen trycker på förstoringsknappen? E-P3-manualen sid. 22 tycker jag tyder på det.
 
Min spontana gissning är att man inte gör det. VF-2 har betydligt fler pixlar än skärmen.
Å andra sidan är skärmen större, vilket kanske spelar roll.
 
Eller så har vi förstått det ett bra tag, men prestanda på denna nya typ av kamera har inte förrän nu varit tllräckligt bra.

Jag blev direkt intresserad av m4/3 när det systemet dök upp för ett par år sen, men kamerorna var så sega att jag inte alls ville ha någon då. Nyss köpte jag alltså en E-PL3 och AF-hastigheten på den är helt tillfyllest (vilket jag förstås verifierade redan på fotomässan i höstas).

Nu finns också ett ganska bra objektivutbud med ljusstarka objektiv som har fast brännvidd (varav en del är rejält platta pannkakor), någon som inte heller fanns för några år sen.

Det är helt enkelt dags nu.

Glömde att gratta dig. Det där är väl ingen nedgradering? Läste recensionen i Digitalfoto och det verkar ju vara en verkligt välbyggd, smart och trevlig kamera. Ser verkligt solid ut. Har alltid gillat Olympus ända sedan OM 1 på 70-talet. Hoppas de överlever men det har ju mindra betydelse för tillbehören för de kan man väl få från fler håll antar jag.
 
Tack, tack. Nej, jag tycker inte att det är en nedgradering. Snarare en sidogradering. Det finns sånt som mitt EOS-system är bättre på, men också sånt som det är sämre på.

Ja, det känns nästan som att det är lite bråttom att köpa Olympusgrejer medan de fortfarande finns. Jag ville hellre ha en Olympuskamera än en Panasonickamera eftersom Olympus har bildstabilisering i kamerahuset.

Sen är det tyvärr så att Micro Four Thirds inte är ett helstandardiserat system. Det är bara objektivfattningen (och kommunikationen mellan kamera och objektiv) som är standardiserat. Vill man ha en elektronisk sökare så passar bara kameratillverkarens egen. Nästan samma sak gäller blixtar, men där finns Metz också som gör blixtar som fungerar fullt ut (inklusive trådlös styrning) med Olympus.

Men huvudsaken är att det fortfarande finns ett objektivutbud om (när?) Olympus går under.
Panasonic och Cosina (Voigtländer) gör m4/3-objektiv, och flera andra objektivtillverkare har anmält intresse att gå med i m4/3-konsortiet (eller kanske t.o.m. gått med redan?).

Jag tror dock att jag kanske hinner köpa de Olympus-objektiv jag vill ha innan de försvinner från marknaden (12mm f/2.0 är nog det som ligger närmast till hands). Vad gäller teleobjektiv så är det lägre prioriterat (jag har jättebra teleobjektiv till EOS-systemet) och jag vill nog hellre ha Panasonic-teleobjektiv än Olympus-teleobjektiv eftersom de förra har bildstabilisering.
 
Jag tror dock att jag kanske hinner köpa de Olympus-objektiv jag vill ha innan de försvinner från marknaden (12mm f/2.0 är nog det som ligger närmast till hands). Vad gäller teleobjektiv så är det lägre prioriterat (jag har jättebra teleobjektiv till EOS-systemet) och jag vill nog hellre ha Panasonic-teleobjektiv än Olympus-teleobjektiv eftersom de förra har bildstabilisering.

Objektiv är ju trots allt de vanligaste tillbehören :).

Har också samma tanke som du. Jag kommer köra vidare med mitt stora tele på min A580. NEX:en kommer jag använda ungefär som du har din OLY men jag ska testa att koppla på telet på NEX:en med adaptern. Har man den på stativ borde det bli en rätt grym kombo. Det är ju så att vi fortfarande väntar på de riktigt vassa objektiven som kan göra NEX 7 rättvisa men har man ett A-mount Sigma med OS-stabilisering, så har man ju stabilisering med adaptern också och då ser man hur bra det faktiskt kan bli på lite sikt.

Såg att din E-PL3 hade vickbar skärm också, vilket är ett klart plus. Skulle nog känt mig hemma med den också!
 
Hej,

Jag är oxå på väg att hoppa på M4/3 spåret, har en D7000 idag. Lite nyfiken om någon av er äger eller har testat Panasonic/Leica Summilux 25mm f/1,4 tillsammans med en E-P3?

Med tanke på att nya Panasonic GX1 är helt ny och har bättre sensor kanske man skulle välja den istället, men handhavande och känslan i E-P3 var bättre när jag stod i butiken och klämde... åsikter på detta?
 
Jag tycker att Panasonic Summilux 25mm f/1.4 är för dyr, men framförallt för stor. Jag ska köpa en Panasonic 20mm f/1.7 istället. Den är mindre, billigare och nästan lika ljusstark[1]. Framförallt rätt mycket mindre, vilket är poängen med mitt m4/3-ägande.

Jag valde en Olympuskamera (E-PL3) framför en Panasonickamera för att Olympuskamerorna har bildstabilisering inbyggd i kamerahusen.

[1] Om jag ska köpa ett riktigt ljusstarkt normalobjektiv till m4/3 så vore det nog hellre ett Cosina (Voigtländer) Nokton 25mm f/0.95 trots att det är helmanuellt.
 
Det kom en recension på stevehuffphoto.com bara häromdan som jämförde de två objektiven rätt ingående.

http://www.stevehuffphoto.com/2012/...ica-25-1-4-summilux-lens-review-for-micro-43/

Det verkar som att Leican låter en hel del när den ändrar bländaren ("The rattlesnake sound"), monterad på olympus-kameror, så jag skulle inte betalat de extra tusenlapparna. Dessutom verkar den rätt mycket större. Med 20mm så går kameran ganska lätt ner i en jackficka, och går t.o.m. att ha hängande runt halsen innanför jackan nu på vintern om man inte stör sig så mycket på att det putar ut en aning.
 
Hej,

Jag är oxå på väg att hoppa på M4/3 spåret, har en D7000 idag. Lite nyfiken om någon av er äger eller har testat Panasonic/Leica Summilux 25mm f/1,4 tillsammans med en E-P3?

Med tanke på att nya Panasonic GX1 är helt ny och har bättre sensor kanske man skulle välja den istället, men handhavande och känslan i E-P3 var bättre när jag stod i butiken och klämde... åsikter på detta?

Jag har både Leica 25mm och Panasonic 20mm och trivs väldigt bra med bägge.
Leicaobjektivet är skarpare i kanterna på största bländare än vad Panasonicen är nerbländat, i mitten kan jag inte se någon skillnad. Leica-objektivet ger en snyggare boké tycker jag, men Panasonicen är inte dålig på något sätt.
Som redan nämnts är Leica-objektivet mycket större och med det på min GF1 är det svårt att få ner den i rockfickan.
På Panasonic väsnas objektivet ibland när jag riktar det mot en stark ljuskälla i en mörk omgivning, det gör inte Panasonic. Däremot fokuserar det något snabbare än Panasonics 20mm.
 
Senast ändrad:
ANNONS