Annons

Nedrans dumt byte?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Vad får jag förutom VR om jag byter mitt Sigma 18-200 till ett Nikon 18-200 VR? Funderar på om jag håller på att göra en dum grej.

Utöver VR, är optiken värd så mycket mer pengar?

/Fredrik

Jag har inte testat Sigmat men Nikkorn är kanon men med några begränsingar som man skall vara medveten om.

Om jag inte minns fel så vinner du ungefär ett bländarsteg vid 200mm. Nikkorn är en 5,6 glugg på denna brännvidd. Sigmat är väl en 6,3. Rätta mig om jag har fel.

Nu till Nikkorn och dess fördelar samt nackdelar. Den är förvånansvärt skarp nerbländad ett eller ännu hellre två steg. Funkar bra även på en D2X. Inte i samma klass som en 17-55/70-200 givetvis men faktiskt inte långt ifrån. Som sagt så behöver den bländas ner och det gör att jag betraktar den som en 5,6-8 (11) glugg och då är den för långsam för min smak. Nu är allt relativt och det finns många som tycker den är ok även fullt öppen men det gör inte jag.......På skärmen i 100% är det en tydlig skillnad men det syns även på en A4 utskrift, inte lika tydligt dock. Jag upptäckte en annan egenhet på nationaldagen. Den vignetterar rätt kraftigt på alla bländare mellan 135mm och 200mm. Har inte märkt detta tidigare men det berodde förmodligen på att jag använt Nikons egna programvaror som kompenserar för detta automatiskt.......

VRII är fantastisk. Finessen kan inte underskattas och den är bättre än den som sitter i 80-400 och 70-200.....

Aha! Då vet jag lite mer. Funderar fortfarande på om det är värt alla dessa pengar. Tycker mitt 18-200 tar rätt okej bilder med bländare, låt säga 7 och uppåt. Visst, den har många "fel" med, men för dess pris så tycker jag den är okej.

Frågan är: Kommer jag ens att se skillnad på de båda objektiven med VR avstängt på Nikongluggen? Jag vette sjutton alltså.

De problem som VR-gluggen har, hur är dessa på mitt 18-200 från Sigma?

En sak som jag gillar med Sigman är att jag inte behöver vara vrölarädd om optiken. Hade jag haft något för närmare 7 papp på kameran, så hade jag blivit barnsligt försiktigt..hehe.

/Fredrik

Ett objektiv med så stor zoomfaktor kan aldrig bli bra, den tekniken finns inte ännu, men du får en orginalglugg om du byter till Nikon, så känslomässigt blir det väl bättre, alltid något.

/kent

Ok, men jag lär inte märka någon större kvalitetsskillnad på bilderna säg? Finns mycket annat rolig man kan köpa för 7.000 kr som ett 10-20 från Sigma eller ett 70-300 VR från Nikon... =P

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto