Annons

NEF -> Camera RAW -> JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Jag blir snart galen! Jag fattar helt enkelt inte! Jag har precis börjat fota i NEF (love it!) men stöter på problem när jag plockat in bilden i PS CS och justerat exempelvis exponering, färgmättnad och dylikt. När jag sedan vill spara dessa ändringar så får jag välja mellan att spara som psd, camera raw, tiff eller några andra. Om jag sparar som psd kan jag i PS CS inte senare spara bilden som jpg (vilket jag gärna vill i de fall jag skriver ut dem), om jag sparar som camera raw så blir bilden helkonstig nästa gång jag öppnar upp den i PS CS (effekterna kan bli ganska coola, men oförutsebara) och om jag sparar i tiff saknar jag också möjligheten att senare spara den som jpg.

Vad gör jag för fel??

Jag tror att du måste konvertera bilden från 16 bitar till 8 bitar innan du kan spara den i t.ex jpeg. Det gör du under Image och Mode.

Jenny kanske vill använda funktionen att högerklicka och skriva ut via Windows inbyggda skrivutfunktion?
Bara en tanke...
Det går inte med psd-filer.

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    5.9 KB · Visningar: 338
mipert skrev:
Jenny kanske vill använda funktionen att högerklicka och skriva ut via Windows inbyggda skrivutfunktion?
Bara en tanke...
Det går inte med psd-filer.

Och inte med TIFF heller? Man lär sig något nytt varje dag. Använder Mac till 75% och PC till 25%. Då är sådana här Windows-funktioner okända för mig :)

Stefan

Stefan, ta en helg och högerklicka runt i Windows, man upptäcker en massa funktioner.

Nyligen upptäckte jag funktionen att bränna direkt till CD...

Tiff går att skriva ut på det sättet, det räknas väl som ett av standardformaten.

Funktionen är inte lysande bra, men jag använder den när jag har en mapp med material för en artikel och vill få ut alla bilder på en kontaktkarta. Som exempel.

Re: Re: NEF -> Camera RAW -> JPG

stefohl skrev:
Varför vill du det?

Undrar nyfiken Stefan

Jag skriver inte ut bilderna själv utan kör dem via Fujifilm. Eftersom jag tidigare har fotat i jpg-format så har jag egentligen inte funderat på om det går att använda något annat format än jpg via deras Photolink. Jag har sett att psd-format inte funkar. Kollade nu igen och såg att tif-format verkar funka. Så jag får nog satsa på det.

Däremot insåg jag att många funktioner i PS CS kräver 8-bitarsformat. Hur mycket förlorar jag i kvalitet på att konvertera ner från 16-bitars- till 8-bitarsformat?

Re: Re: Re: NEF -> Camera RAW -> JPG

FILM) (piratjenny skrev:
Hur mycket förlorar jag i kvalitet på att konvertera ner från 16-bitars- till 8-bitarsformat?
Du kan både äta kakan och ha den kvar om du konverterar som 16 bitar och sen gör dina grövsta korrigeringar innan du gör om bilden till 8 bitar och därefter gör de operationer som inte funkar i 16 bitar.

Skall du inte göra några grova färg- eller kontrastkorrigeringar har du ingen större nytta av 16 bitar överhuvudtaget.

Re: Re: Re: Re: NEF -> Camera RAW -> JPG

jimh skrev:
Du kan både äta kakan och ha den kvar om du konverterar som 16 bitar och sen gör dina grövsta korrigeringar innan du gör om bilden till 8 bitar och därefter gör de operationer som inte funkar i 16 bitar.

Skall du inte göra några grova färg- eller kontrastkorrigeringar har du ingen större nytta av 16 bitar överhuvudtaget.

Ok. Bra att veta!! Tack så mycket för hjälpen!!

Re: Re: Re: NEF -> Camera RAW -> JPG

FILM) (piratjenny skrev:

Däremot insåg jag att många funktioner i PS CS kräver 8-bitarsformat. Hur mycket förlorar jag i kvalitet på att konvertera ner från 16-bitars- till 8-bitarsformat?

Nu är jag där och är nyfiken igen. Vilka funktioner är det som du inte kan göra i 16 bitar? För mig var det en av de stora förändringarna i Photoshop CS att jag kunde göra nästan allt i 16 bitar.

Men annars är det ju korrekt som någon skrev i ett tidigare svar. Korrigera bilden i 16 bitar så långt som möjligt och konvertera den sedan till 8 inför utskrift.

Det är ju möjligt att skriva ut bilden i 16 bitar, men jag har gjort ett antal tester och jag ser ingen skillnad mellan de bilder som ligger i 8 eller de som ligger i 16 bitar.

MVH/Stefan

Re: Re: Re: Re: NEF -> Camera RAW -> JPG

stefohl skrev:
Nu är jag där och är nyfiken igen. Vilka funktioner är det som du inte kan göra i 16 bitar? För mig var det en av de stora förändringarna i Photoshop CS att jag kunde göra nästan allt i 16 bitar.

Flera av filtren går inte att använda i 8-bitarsformat. Det är väl inte vansinnigt ofta man använder dem, så det är inget stort problem (om det överhuvudtaget är ett problem...)

Re: Re: Re: Re: Re: NEF -> Camera RAW -> JPG

FILM) (piratjenny skrev:
Flera av filtren går inte att använda i 8-bitarsformat. Det är väl inte vansinnigt ofta man använder dem, så det är inget stort problem (om det överhuvudtaget är ett problem...)

De som jag använder vid bildbearbetning, som Oskarp Mask, Högpass, Gaussisk Oskärpa och så vidare fungerar alla i 16. Så det verkar som om Adobe haft ambitionen att de som rör bildbearbetning ska fungera, men struntat i de som kallas för »kreativa filter«,

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto