JAVA skrev:
Varför köper man dyra kamerahus, objektiv, bildskärmar för att kunna leverera så bra kvalitet som möjligt, och fotograferar i läge där man tar ut "komprimerade" RAW-filer...?????
Det är för mig helt obegripligt.
Om du inte hade vetat om att de komprimerade NEF:arna innehåller mindre information, hade du funderat då?
För vissa applikationer innebär det vinster, i hastighet och lagringshänseende. Allt är kompromisser. Man kan fråga sig varför folk väljer en jättesnabb och superkornig film i sin analoga kamera ibland? (om de nu inte är ute efter effekten av grova korn) För mig handlar det om samma sak, kompromiss.
Bara ordet "komprimerat" ger mig dåliga vibbar.
Då tror jag du har en lite skev uppfattning av datakompression. Ofta handlar datakompression enbart om att minska datamängden genom att se mönster eller minska redundans i datat utan att något data ska gå förlorat. Denna typ av kompression är väldigt vanlig och finns överallt i din dator, allt från komprimerade filsystem, modemöverföring osv.
När det gäller saker som bild eller ljud, där mottagaren är en människa som har svårt att uppfatta vissa typer av små förändringar kan man tillåta sig andra typer av kompression, så kallad "lossy" eller "förstörande".
Men att ha en dålig bild av kompression för att vissa specialapplikationer inte är förlustfria är som att tro att alla knivar är av ondo för att vissa är skapade för att döda andra levande varelser...
Som jag skrev så är
kompressionen i NEF förlustfri. Det är steget innan som slänger information. Det kanske vore önskvärt att ha en tredje variant av NEF som skulle vara komprimerad icke-kvantiserad NEF. Men det verkar Nikon inte bry sig om idag.