Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativ scanners (135 film)

Produkter
(logga in för att koppla)

StS

Aktiv medlem
Har blivit lite sugen på att få in endel av alla de negativ jag har i digitalt format.
Trodde begagnatmarknaden skulle vara skaplig på såna, typ folk köper en, scannar in sina negativ, och så småningom säljer dem igen, men efter att ha tittat runt lite tycks jag ha fel :)

Så, vet någon om man kan hyra såna någonstans, och kanske till ungefär vilket pris? Borde väl finnas en marknad för det..

// Stefan

Annars skulle du ju kunna köpa en ny och sälja den när du är klar? Det verkar ju finnas en marknad för det...

Annars skulle du ju kunna köpa en ny och sälja den när du är klar? Det verkar ju finnas en marknad för det...

Det finns ju inga vettiga att köpa längre, sen Nikons billiga gick i graven för drygt ett år sedan. Jag köpte faktiskt en i sista stund, och skälet till att de inte översvämmar begagnatmarknaden är nog av samma skäl som att jag inte säljer min. Varje dia tar flera minuter att scanna för att få bra kvalitet, alltså tar ens bildarkiv otroligt lång tid att scanna in. Man tröttnar efter ett tag för man orkar inte sitta timme efter timme och göra det, jag har inte scannat sedan i augusti, men ska väl lägga upp någon plan att scanna en rulle per kväll eller något sånt.

Det finns ju inga vettiga att köpa längre, sen Nikons billiga gick i graven för drygt ett år sedan. Jag köpte faktiskt en i sista stund, och skälet till att de inte översvämmar begagnatmarknaden är nog av samma skäl som att jag inte säljer min. Varje dia tar flera minuter att scanna för att få bra kvalitet, alltså tar ens bildarkiv otroligt lång tid att scanna in. Man tröttnar efter ett tag för man orkar inte sitta timme efter timme och göra det, jag har inte scannat sedan i augusti, men ska väl lägga upp någon plan att scanna en rulle per kväll eller något sånt.

Aha, de är så långsamma att jobba med? Vad är det som tar tid, är det manuellt trixande med inställningar, eller är det själva scannern som är väldigt långsam i scanprocessen?

Har blivit lite sugen på att få in endel av alla de negativ jag har i digitalt format.
Trodde begagnatmarknaden skulle vara skaplig på såna, typ folk köper en, scannar in sina negativ, och så småningom säljer dem igen, men efter att ha tittat runt lite tycks jag ha fel :)

Så, vet någon om man kan hyra såna någonstans, och kanske till ungefär vilket pris? Borde väl finnas en marknad för det..

// Stefan

Espon V700 har du en riktigt bra negativ scanner. Sen har du en riktigt bra flatbedd med i köpet.

Aha, de är så långsamma att jobba med? Vad är det som tar tid, är det manuellt trixande med inställningar, eller är det själva scannern som är väldigt långsam i scanprocessen?

Jag har en Nikon Diaskanner LS-50 SuperCoolscan V ED. Den har ICE, som tar bort repor och damm och liknande. Varje dia måste sättas in manuellt. Den scannar automatiskt, men det är alltså scannern som tar väldigt lång tid, och då är den ändå inte långsammast, det tar helt enkelt sådan tid om det skall bli bra. Den dubbelt dyrare Nikon är snabbare, men kostar ju över tio tusen. Kvaliteten du får kan ALDRIG jämföras med det som man får från en flatbäddsscanner, det blir oerhört mkt bättre. Flatbäddsscannern är ju snabb och enkel, men som att jämföra instamatic-kamera med Canons L-optik.

Utifrån din beskrivning skulle jag nog inte kalla Nikonmodellen heller "vettig". ;-)

Beror på hur man ser det, men det var nog den enda i vettigt prisläge som gav riktigt hög kvalitet, till priset av att den är långsam. Men hellre bra och långsamt än dåligt och snabbt. Har inte tidningen Foto en test av nuvarande modeller på området i sitt senaste nummer?

Jag hyrde en Reflecta nånting 4000 en helg för ett par år sedan.
Scandinavian Photo i Mölndal 1000 spänn
Kolla med dem,

Sen köpte jag iofs en egen Nikon.

/MAts

ANNONS
Götaplatsens Foto