Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativscanning. Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har en del bilder från den analoga tiden som jag skulle vilja ha på fil. Att scanna in papperskopiorna har jag svårt att tro att det kan konkurera med att scanna in själva negativer, eller?
Finns det något särkskilt ni kan rekkomendera och hur får man normalt filen (storlek, upplösning mm)

Jag har under sista året scannat in tusentals bilder genom att köra negativen och diorna i EPSON Scanner 4990 Photo.

Jag har kört dom i 2400 eller rent av 3600 dpi eftersom ju negget är ganska litet och man gärna vill kunna skriva ut lite större sedan och visst har det tagit en del tid men scanningen har fått gå i bakgrunden lite när det passat. Överlag har jag varit mycket nöjd med resultatet.

Jon

Kanske var lite otydlig. Var mer ute efter ett labb som gör detta som ni kan rekommendera
Tack för tipset dock.

//Jocke

Det finns säkert flera som gör det men eftersom jag just kikat på Crimsons prislistor så vet jag iaf att de har den tjänsten: http://www.crimson.se

Gäller det inte alltför många bilder i småbildsformat så kan jag skanna in dem åt dig. Jag har en Minolta Dimage Scan Elite 5400 där du kan få bildfiler på upp till 233 Mb i 16 bit tiff. Det enda i bilbehandlingsväg som jag tänker göra är att låta elektroniken ta bort damm och repor (vilket f.ö. inte fungerar för svartvitt).

Bara du står för frakt fram och tillbaka och de dvdr/cdr-skivor som behövs.

(Om någon annan vill ha hjälp så hör av er så kanske jag kan hjälpa till. Men som sagt, jag gör detta för att vara hjälpsam och inte för att tjäna pengar, möjligen så kanske jag kan göra en eller annan bekantskap, så jag tänker inte ta på mig några större mängder och inte heller under någon tidspress. Eventuellt olagliga bilder kommer att hamna hos polisen så be mig inte att skanna in barnporr eller liknande.)

Joa skrev:
Har en del bilder från den analoga tiden som jag skulle vilja ha på fil. Att scanna in papperskopiorna har jag svårt att tro att det kan konkurera med att scanna in själva negativer, eller?
Finns det något särkskilt ni kan rekkomendera och hur får man normalt filen (storlek, upplösning mm)
--------------------------------------------

Pröva med http://www.bildmakaren.se/index.html

Du kan få 5 provbilder gratis

//Eie

ANNONS
Götaplatsens Foto