Annons

Negativskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

PerPula

Aktiv medlem
Hej,

jag bollar ut en fråga till alla analoga-fotografer som skannar sina bilder.

Jag söker efter en skanner som ska kunna ta 6X6 och det är mestadels Holgabilder jag ska skanna in.

Vilken modell ska man inrikta sig på?

Epson perfection verkar ju leva sitt eget liv. Jag vill heller inte behöva betala en förmögenhet, men kvaliteten ska vara bra ändå!

Är det en omöjlig ekvation?

Hoppas på svar!

PerPula

De flesta flatbäddsscanners klarar 120-film ganska bra, det räcker med ett par tusen kronor för någon av Epsons mellanmodeller. Vill du kunna scanna småbild också blir det dyrare, 5000 och uppåt för t.ex. Epson V700.

Dedikerade filmscanners som tar mellanformat kostar fläsk...

Varför är det så viktigt med dunderkvalitet om du ändå skall mata scannern med holga-bilder?

Epson

Hej Emil,

tack för ditt svar. Det är sant det där med kvaliteten. Man vill ju givetvis inte betala en förmögenhet när man ska skanna Holgabilderna. Men man vill ju ända att den lilla skärpan man får i bilderna ska vara kvar och inte försvinna.

Jag har läst om att epsonskannrar lever ett eget liv. Färgerna kan förvrängas osv. Då förlorar Holgabilderna sin charm... Det är väl det jag är rädd för.

Vad tror du? Har du någon erfarenhet?

Per

Re: Epson

Har inte hört/läst om några allvarliga problem med de dyrare Epson-maskinerna och har tyvärr inte satt mig in i de billigare.

Tittade för en tid sedan på modellerna med inbyggd filmmatning för småbildsscanning men det visade sig att de inte tar mellanformat så då lade jag ner den idén.

Min Epson 4990 lever inte ett eget liv alla fall. Kan rekommendera den varmt, faktiskt. Ger väl ca 1800 ppi, även om man kan skanna i 4800... Men 1800 ppi till mellanformat räcker. Definitivt till Holga. Nästa steg är Nikon 9000 ED eller Imacon. DÅ kostar det från 15000 kr uppåt.

Hej!
Jag går i samma tankar som Per och har kikat på Epson men vi har en V750 på fotoklubben där jag är med och den ger förvisso bra resultat men negativhållarna till den är inte bra. Nu finns det andra att köpa som antagligen gör denna Epson betydligt bättre och lättare att jobba med, en kille som heter Dough har en sida där han säljer dessa
http://www.betterscanning.com/
Själv har jag funderat på Canons nya som släpps i okt CanoScan 8800F och jag tänkte att om testerna av den är positiva så får det bli en sådan. Tyvärr tror jag inte på Epson med tanke på negativhållarna och att byta ut dem gör att totalkostnaden blir för hög för skannerna i förhållande till hur mycket jag kommer att använda den.

Japp, hållarna är lite flamsiga, framför allt för 35 mm. Men för mellis är de helt OK. Storformatshållarna är också OK.

Jag har bara använt hållarna för mellanformat och det är främst det jag kommer att använda den till och om du upplever dem som helt okej är det intressant eftersom då kanske det är jag som har varit för rädd för att ta i, eller är det inte samma hållare till 4990 som till 750. Hur som helst så tyder det på att det finns hopp för Epson och jag skulle hellre köpa en sådan eftersom jag har fått för mig att de är bättre än Canons men jag tänkte att om negativhållarna är skräp så hjälper det inte hur bra skannern är för övrigt om man inte kan fästa neggen ordentligt utan att vara rädd för att man ska bryta sönder hållarna. Jag ska ta och kolla in hållarna på klubben en gång till.

Det är guld värt med erfarenheter från dem som har använt prylarna rent praktiskt.Skickar med en länkt till lite tester på olika skanneralternativ.

http://www.photo-i.co.uk/Menus/reviews.htm

Gör jag alldeles fel som struntar i negativhållarna och lägger negativen direkt på glaset? Själv tycker jag att resultatet blir helt OK.

Lars

Neg skanner

Jag har en Epson 4990 som jag tycker funkar bra och ger bra slutresultat. Jag skannar mest 120 film, kan hålla med om att filmhållarna kunde vara lite bättre. Till 4990 följer det med Silverfast SE som är bättre än Epsons mjukvara och vill man "krama" ur lite mer från negen så ska man uppgradera till Silverfast AI, kostar ca 1500 SEK.

larsselin skrev:
Gör jag alldeles fel som struntar i negativhållarna och lägger negativen direkt på glaset? Själv tycker jag att resultatet blir helt OK.

Lars

Funkar det så är det ju jättebra! To each his own! :)

Du kan ju testa med hållarna och se om det blir bättre.

Örjan,

alla mina mellis-bilder här på FS är skannade med 4990. Jag har gjort ett par lambda-printar från dem med bra reslutat, från 20x20 till 40x50. Även de från storformat är från 4990. Jag tycker kvaliteten på skanningarna är mycket bra. Ibland är det lika bra som Imacon-skanningar, i min uppfattning.

Hej Henning och alla andra skannerfunderare.

Hennings bilder ser onekligen bra ut så det får kanske bli en Epson i alla fall. Tur att den här sidan finns att tillgå innan man sticker iväg och handlar.

Budgetalternativ?

Är det någon som vet hur stor skillnad det är på Epson 4990 och den billigare 4490?

Bildkvalitet är viktigast, hastighet mm är mindre väsentligt.

Och bara för att visa vad jag menar. Här är en 100% crop från en skanning från 4990. Detta är Fuji CDU II, 4x5 tum, korsframkallad i C41, skannad som HDR/16bit vid 1200 ppi (filen blir ca 170 Mb, vid 2400 ppi över 600 Mb, knappt att jag kan jobba med det på min Mac Mini) , inverterad och arbetad på i PS. Sedan uppdragen till 50x60 cm @ 300 ppi, dvs ca ca 20%. Slutligen skärpt med oskarp mask, 140%, 0,8 radie. Det är ett grässtrå och räls på bilden.

Bilagor

• 50-60-crop.jpg
    50-60-crop.jpg
    22 KB · Visningar: 551
Re: Budgetalternativ?

mareri skrev:
Är det någon som vet hur stor skillnad det är på Epson 4990 och den billigare 4490?

DMAX är det som skiljer...

Sen funkar Epson 4990 bra upp till 2400 dpi och sen blir bara bilderna större men inte skarpare.

// Fredrik

Re: Budgetalternativ?

mareri skrev:

Har varit inne på samma fråga, men upptäckte igår att Cyber tagit bort 4490 från sortimentet.
Det kommer en V500 istället, datum ej satt.

Själv beställde jag en 4990. Det tror jag räcker bra till det mesta.

Re: Re: Budgetalternativ?

Vandraren skrev:
Har varit inne på samma fråga, men upptäckte igår att Cyber tagit bort 4490 från sortimentet.
Det kommer en V500 istället, datum ej satt.

Själv beställde jag en 4990. Det tror jag räcker bra till det mesta.

Epson 4990 är utgående modell och fick du inte den till riktigt bra pris så hadde det nog varit bättre att köpa en Epson V700 om man tittar på tester som finns. Själv har jag en Epson 4990 som jag har nu haft i snart 3 år.

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto