Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nej!!! [tappat kameran]

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
I går så hände det som inte får hända...min flickvän råkade stöta till ena benet på kamerastativet... som då vek sig och föll... och min D90 med ett 70-300 vr objektiv träffade golvet med objektivet förre! Fallet bromsades lite av en stol på vägen men ändå! Uv filtret var sprucket när jag tog bort linsskyddet annars inga synliga skador. Knäppte av några kort och det funkade men hur vet jag att den ända inte har tagit någon skada!?! Hur känsliga är en sådan här kamera och vad kan hända iså fall? Min första reaktion är att jag skulle vilja lämna in den hos en reparatör och få den testad, går det??

Vad skulle ni göra!
Tacksam för alla svar

Jag har själv tappat min 40D i golvet! inget hände och jag har inte märkt nåt problem! Fungerar allt som det ska så tror jag inte du behöver vara orolig! Dock funderar jag hur objektivet mår efter att det har tagit smällen! Fungerar allt som det ska? tar det lika skarpa bilder fortfarande? Kan tänka mig att VR eller annat kan ha flyttat sig i objektivet!

Men visst kan du lämna in den för justering! Vet dock inte vart man kan göra det med Nikon!

/mvh
magnus

Jag har själv snubblat handlöst och med linsen före slagit kameran i en klipphäll. Ingenting hände förutom att jag blev rejält blöt, detta trots att huset har inbyggd stabilisering.
Behåll flickvännen och skaffa dig ett stadigare stativ så är allt som vanligt igen. Och ge henne en kram!

Jag har själv snubblat handlöst och med linsen före slagit kameran i en klipphäll. Ingenting hände förutom att jag blev rejält blöt, detta trots att huset har inbyggd stabilisering.
Behåll flickvännen och skaffa dig ett stadigare stativ så är allt som vanligt igen. Och ge henne en kram!

Det där är ju ganska märkligt och jag tycker du borde reklamera kameran till tillverkaren. Du ska ju faktiskt inte kunna bli blöt om kameran har inbyggd stabilisering =)

Av egen erfarenhet vet jag att bajonetten (både på huset och aktuell glugg) lätt kan få en mindre skada vid dylika fall. Det handlar då om någon millimeters förskjutning, skevhet, vilket inte går att se med blotta ögat. Lämna in kitet till Nikon, så kan dom kontrollera detta (samt utrustningen i övrigt).

/Oscar

Du har ju inte så långt till nikon´s huvudkontor dom har teknker som kan kolla på det...
Oftas direkt och ge ett svar om den behövs lämnas in.

Av egen erfarenhet vet jag att bajonetten (både på huset och aktuell glugg) lätt kan få en mindre skada vid dylika fall. Det handlar då om någon millimeters förskjutning, skevhet, vilket inte går att se med blotta ögat. Lämna in kitet till Nikon, så kan dom kontrollera detta (samt utrustningen i övrigt).

/Oscar
Alternativet är att fotografera en tegelvägg. Prova då gärna med ett annat objektiv med. Ser du ingen skillnad mellan kanterna så finns det troligtvis inget fel. (Om nu både bajonetten och objektivet skulle vara skeva på var sitt håll).

I går så hände det som inte får hända...min flickvän råkade stöta till ena benet på kamerastativet... som då vek sig och föll... och min D90 med ett 70-300 vr objektiv träffade golvet med objektivet förre! Fallet bromsades lite av en stol på vägen men ändå! Uv filtret var sprucket när jag tog bort linsskyddet annars inga synliga skador. Knäppte av några kort och det funkade men hur vet jag att den ända inte har tagit någon skada!?! Hur känsliga är en sådan här kamera och vad kan hända iså fall? Min första reaktion är att jag skulle vilja lämna in den hos en reparatör och få den testad, går det??

Vad skulle ni göra!
Tacksam för alla svar

Och fästmön lever.......

Min Canon 450D dundrade i golvet på samma sätt med ett halvt kg Sigma 10-20 på i somras (utan hjälp av flickvän dessutom).

Efter några nervösa provbilder och displaykoll kunde jag konstatera att det verkade ha klarat sig. Inte en skråma på objektivet ens, fast det var det som träffade golvet först. Men det tog nog en vecka innan jag helt vågade friskförklara utrustningen.

Ta ett gäng provbilder på olika F och brännvidder och kolla sen i displayen. Din kamera har dessutom en så fin display så att med fullzoom och panoreringar borde du rätt snabbt kunna se om det gått bra :)

Att IS/VR klarat sig bör du kunna se genom att sätta på Liveview, fullzooma displayen och aktivera IS genom halvpress, bilden ska då bli stadig på ett ögonblick.

Tack för alla svar! Jag har pratat med Nikonverkstan i solna och dom tyckte att man borde kolla kameran med tanke på den smäll den fick. Har även pratat med Trygg Hansa där jag har en drulle försäkring och den gäller ju i sådana här fall vilket är bra. Jag tar det säkra före det osäkra och lämnar in den så får vi se hur den mår!

Tack för alla svar! Jag har pratat med Nikonverkstan i solna och dom tyckte att man borde kolla kameran med tanke på den smäll den fick. Har även pratat med Trygg Hansa där jag har en drulle försäkring och den gäller ju i sådana här fall vilket är bra. Jag tar det säkra före det osäkra och lämnar in den så får vi se hur den mår!
Verkar det inte lite dumt att betala kostnaden för kontroll eller självrisk, om det inte är något fel på prylarna? Om allt verkar funka bra och du inte ser något fel på bilderna så förstår jag inte riktigt varför du vill göra detta. Klart som fan att verkstan vill att du ska lämna in den, så att de tjänar pengar.

En dag efter servicen:
"Tyvärr har vi fått byta hela innandömmet på kameran. men det klarades sig precis under nypris så det var bra att du lämnade in den istället för att köpa ny. -Jasså, du såg ingen skillnad på bildena jämfört med din tvillingsbrors likadan kamera. Jo....men den skulle nog annars fallera efter några bilder och pixlarna såg visst ut som romber istället för fina fyrkanter."
:)

Verkar det inte lite dumt att betala kostnaden för kontroll eller självrisk, om det inte är något fel på prylarna? Om allt verkar funka bra och du inte ser något fel på bilderna så förstår jag inte riktigt varför du vill göra detta. Klart som fan att verkstan vill att du ska lämna in den, så att de tjänar pengar.

Exakt. Lev med det nån vecka. Är du fortfarande inte övertygad om att den är fullkomligt felfri så gäller din drulle fortfarande. Gör testerna jag beskrev ovan, du behöver bara veta hur du tar skarpa bilder och det borde inte vara så svårt ens med en Nikon ;-) Bjussa tjejen på en fin middag för pengarna istället (men vänta två veckor så du blir helt övertygad)

När en kamera konstrueras står det i specifikationen exakt hur många gånger den ska klara ett fall från en viss höjd och landa i ex. ett stengolv. Det gäller dessutom alla tänkbara vinklar.
Fanns inte såna krav skulle nästan alla prylar vi äger vara trasiga efter minsta smäll.
De ska alltså tåla en eller annan liten kyss.
Har man ändå otur kan tex. filtergängan skadas, men det blir sällan allvarliga skador.

Det som kan hända är att sprickor uppstått i drivaxlar/infästningar i objektivet och kanske i t.ex spegelns upphängning.Det behöver inte visa sig förrän om flera månader eller efter ett antal exponeringar.Detta vet jag av egen erfarenhet,men behöver givetvis inte betyda att det någonsin händer.
Mvh/Gunte..

Det som kan hända är att sprickor uppstått i drivaxlar/infästningar i objektivet och kanske i t.ex spegelns upphängning.Det behöver inte visa sig förrän om flera månader eller efter ett antal exponeringar.Detta vet jag av egen erfarenhet,men behöver givetvis inte betyda att det någonsin händer.
Mvh/Gunte..
Frågan är om det blir ett endaste öre dyrare att reparera kameran när den väl pajjar (om den nu gör det), än att lämna in den redan innan det är något fel. Jag tror inte det.

ANNONS
Götaplatsens Foto