Annons

Neopan 400 kornig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Köpte ett tiopack neopan 400 som jag upplever som lite väl kornig.
Kan det vara något fel jag gjort, eller är den sån?
Finns det något man kan göra för att få den mindre korning?
Använde d76 framkallare och körde ca:8min med den.
Överexponerade hela filmen med 1/3-2/3 steg.
Till saken hör väl ochså att det är de bilder som tagits i svagt ljus som tycks ha blivit mest korniga...
/Martin

Späd d76 1+1 så blir den nog inte lika aggressivt kornig. Men det är ju en rätt så kornig film. Typ som tri-x.

hmmm

Ok. Men om jag späder den, ska jag dubbla tiden då eller?
Det är ju i och för sig inte alla bilder som blivit korniga, men himlen har haft en tendens att bli väldigt kornig...

Jag har också pressat neopan 400-->1600 utan att kornet ens då blivit störande eller särskilt stort.

Ang framkallningstid, så är inte förhållandet spädning - tid linjärt, så det blir nog inte så bra om man bara dubblerar tiden. Det brukar finnas rekommenderade tider för d76 1+1 i filmkartongen eller på d76 påsen. Annars kan du kolla på
http://www.digitaltruth.com/devchart.html
för riktlinjer.

Maron skrev:
Köpte ett tiopack neopan 400 som jag upplever som lite väl kornig.
Kan det vara något fel jag gjort, eller är den sån?
Finns det något man kan göra för att få den mindre korning?
Använde d76 framkallare och körde ca:8min med den.
Överexponerade hela filmen med 1/3-2/3 steg.
Till saken hör väl ochså att det är de bilder som tagits i svagt ljus som tycks ha blivit mest korniga...
/Martin
Om du överexponerar filmen och inte minskar framkallningstiden så blir kornet grövre. Enligt framkallningstabellen i "Digital Truth" så bör du ligga på ca 6,5 minuter (250 ISO/20 grader). Vilket kan förklara kornigheten.

Du är väl noga med temperaturen också?

Jag tycker man får ett luddigare korn med 1+1, men nu var det rätt länge sen jag inte körde 1+1 så nu blir jag såklart osäker...

Ahhh. Ok.

Det kanske är så det är, helt enkelt.
Jag agiterar som om jag vore på gröna lund.
Snackade med en gubbe som menar på att han brukar rulla burken under hela framkallningsprocessen, och det gör jag med.
Kan det helt enkelt bero på det?
Och nej, jag har inte varit så noga med temperaturen. Får nog se till att vara det i framtiden.

Enligt tester har Neopan 400 något finare korn än t.ex Tri-X (framkallad till samma kontrastindex och med samma framkallare D 76 1+1). Överexponering påverkar kornstorleken negativt men också för surt stoppbad ger grövre korn. Även framkallningstiden påverkar kornet så att det blir grövre ju längre tid man framkallar. Du ska agitera hela första 30 sek samt 5 sek per halvminut därefter, framkalla 9½ min i D 76 1+1 (normalkontrastmotiv) för att få ett normalt negativ med Neopan 400. Detta gäller för kopiering i kondensorapparat. Förläng tiden till 11½ min om du använder färghuvud eller MC-huvud. Är motiven av lägre kontrast, förläng framkallningstiden till 13,15 för kondensor och 14½ för färg-MC huvud. Är motiven av högre kontrast än normalt, förkorta tiden till 7,45 resp. 9½ min. Alla vätskor 20 grader, framkallaren särskilt noga med tempen.

ANNONS
Götaplatsens Foto