Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nervös AF 70-200/2,8 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
Med den nya utrustningen har suget efter att fota fåglar ökat. Jag har skaffat en Nikonkonverter 1,7 till 70-200:an. Tyvärr får jag inte riktigt det resultat jag förväntat.
Jag använder EN punkt och till 99% den i mitten. Såväl AF-S som AF-C är inställd på fokusprioritet som krav för att bild ska tas.

Efter mycket övande och prövande med stativ, AF-finjustering m.m. är jag beredd att påstå att det varierande resultatet beror på att AF jobbar kontinuerligt trots att jag bevisligen siktar på en väldefinierad, kontrastrik punkt. AF ligger och smårycker och vid korta tillfällen ser man att bilden i sökaren inte är skarp.

Är det nån vänlig skäl som har någon idé.

Kan dä va så att du inte håller still,eller använder du ett stativ som kanske ä känsligt för vind eller vibrationer,,prova mä å hänga på en tyngd ,,eller prova mä manuell fokusering.
Mvh//Roos

Ställ in kameran så att du bara har fokus på AF-ON knapen. Tryck in knappen till dess du har fått skärpa, går faktiskt fort. Släpp knappen som du navigerar med tummen och komponera sedan i lugn och ro. Flyger fågelskrället iväg, på med tummen på knappen och följ med. Du lär dig snart att arbeta på detta sättet och slipper det där att skärpan släpper var gång du halvtrycker ned avtryckaren. Prova får du se....
Mvh
JB

sneckarn skrev:
Kan dä va så att du inte håller still,eller använder du ett stativ som kanske ä känsligt för vind eller vibrationer,,prova mä å hänga på en tyngd ,,eller prova mä manuell fokusering.
Mvh//Roos

Stativet är nog så stadigt det kan bli.
Det finns hela tiden skarpa partier i bilden. Tyvärr är det; i bland framför, i bland bakom och i bland PÅ motivet.

USCH sånt vill jag inte höra. Jag får mitt 70-200 i morgon. Hoppas det beror på convertern och inget annat. Jag vill inte bli besviken. :-(

Jag har inte stor erfarenhet av fågelfotografering, men jag har i alla fall provat lite.

Det är ett av de tillfällen jag skulle gå ifrån en fokuspunkt och använda en liten grupp i stället. Näst understa läget på tumvredet.

Efter ytterligare tester kan jag konstatera att objektivet ihop med konvertern fotar knallskarpt om jag använder en fokuspunkt samt AF-S. (efter mycket övande och prövande verkar finjusteringsbehovet ligga mellan 0 och +1) Den missar inte en gång. (Stillatående motiv)
Fotar jag samma motiv, men väljer AF-C, ja då fokuserar den kontinuerligt och blir aldrig nöjd. Således är det turen som avgör om jag får en skarp bild.

Har jag helt missuppfattat hur fokusfunktionen fungerar? Borde jag inte få samma antal skarpa bilder i båda fallen?

om ja fattat dä hela rätt så ihop med en converter så blir det så mycke svårare å träffa rätt med skärpan i af-c läget,den ligger ju å letar hela tiden,å minsta skakande blir ju väldigt stor rörelse vid motivet.

AeS skrev:
Stativ och VR hör inte ihop, stäng av VR om du använder stativ.

/Arne

Det var intressant. Kan du förklara varför? Är är det bara för att stativet bör eliminera skaningar och därför gör VR överflödigt, eller finns det någon mer teknisk förklaring?

Om du känner att du har problem med utrustningen, varför lämnar du inte in det till någon kunnig!

/Ingvar

SINGO skrev:
Om du känner att du har problem med utrustningen, varför lämnar du inte in det till någon kunnig!

/Ingvar

Eftersom jag ännu inte är övertygad om att det är fel på prylarna utan på fotografen och hans hanterande av utrustningen hoppades jag kunna få lite tips/råd... här. På så sätt slipper jag belasta servicevekstaden i onödan.

När det kommer till VR och stativ så stämmer det att man med Nikons VR inte ska använda stativ. Olika tillverkare väljer olika lösningar.

Så länge man inte vill avlasta sina armar och axlar ska man väl inte behöva stativ?! Nu är jag ingen fågelfotograf men man behöver åtminstone 1/500 för att fånga dem... Eller?!

/S

pojakobsson skrev:
Det var intressant. Kan du förklara varför? Är är det bara för att stativet bör eliminera skaningar och därför gör VR överflödigt, eller finns det någon mer teknisk förklaring?

Kan tyvärr inte den tekniska biten, men Nikon rekommenderar parollen "stativ på - VR av, stativ av - VR på".

På de senaste modellerna av 400-500-600-gluggarna, finns ett VR-läge för stativ. Detta betyder ju indirekt att det handlar om andra typer av rörelser/skakningar/vibrationer när gluggen är monterad på ett stativ. De övriga VR-gluggarna har ju som bekant inte detta alternativ, varför man kan anta att den ovan nämnda paroll har en poäng.

Att AF är lite hispig (trådskaparens problem) kan vara ett resultat av något tjall hos gluggen eller kombinationen av glugg och hus. Jag vet att just 70-200-gluggen har haft ett jordningsfel (som Nikon avhjälper kostnadsfritt). Dessutom har kombon 70-200 med huset D200 ibland gett märkliga resultat (oxå känt av Nikon, som även här åtgärdar problemet kostnadsfritt).

Kanske kan vara värt att kolla upp? Själv har jag inga problem med vare sig den gluggen eller i kombo med D200.

/Oscar

Med de "äldre" VR gluggarna så skall VR stängas av om du använder stativ. På de nyare så behövs inte detta. De har en inbyggd sensor som själv stänger av den.

Det som händer är att VR funktionen kommer i "självsvängning" när stativ används och VR kompenserar för vibrationer som inte finns där och skapar på så sätt oskärpa. På enbenstativ kan du använda VR men inte när kameran är absolut stilla som den är på ett stativ eller bönpåse.....

Har själv upptäckt denna svaghet rätt ofta när jag glömt att stänga av VR.

När det gäller kameran och gluggens möjlighet att låsa skärpa så har jag i och för sig ingen erfarenhet från D200. Men på D2 serien är det absolut inga problem. På min nuvarande D300 så är det oxå oftast inga problem men med ett undantag. Det händer att kameran får för sig att bilden är i fokus trots att bilden är ordentlig ur fokus. AF lampan lyser och kameran pumpar ut bild efter bild. På något sätt tror alltså kameran att objektet är i fokus. Kameran försöker inte ens justera fokus. Det händer nästan enbart när objektivet är rejält ofokuserat. tex på närgränsen och objektet är långt borta......

ANNONS
Götaplatsens Foto