Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Netgear Readynas NV+

Produkter
(logga in för att koppla)
Supporten hade inte en aning, de snöade givetvis in på att vpn tunneln inte fungerade...

De lovade att en "expert" skulle kontakta mig imorgon.

Mvh // Martin

Jo, blir tyvärr ofta sådär med support. Men om du får upp webbgränssnittet hemmifrån via Readynasens ip-adress (192.168.0.50) så bevisar ju det att vpn-tunneln i sig fungerar som den skall. Den ip-adressen går bara att komma åt internt i det nätet och i ditt nät via just vpn-tunneln.

Har du som någon annan föreslog provat att ansluta via smb istället för afp? Alltså till
smb://192.168.0.50/media
istället för
afp://192.168.0.50/media

Jo, blir tyvärr ofta sådär med support. Men om du får upp webbgränssnittet hemmifrån via Readynasens ip-adress (192.168.0.50) så bevisar ju det att vpn-tunneln i sig fungerar som den skall. Den ip-adressen går bara att komma åt internt i det nätet och i ditt nät via just vpn-tunneln.

Har du som någon annan föreslog provat att ansluta via smb istället för afp? Alltså till
smb://192.168.0.50/media
istället för
afp://192.168.0.50/media

Yes, jag har testat både smb & afp. Dessvärre ingen skillnad.
Mvh // Martin

Till att börja med, så behöver du konstatera om du har IP routing hela vägen. Att labba med netmasks för att koppla ihop nät är INTE en bra lösning i längden, även om det kan råka fungera ibland.

När du sitter hemma med ditt VPN uppkopplat, testa att köra

ping 192.168.0.50

(eller vad din NAS nu har för IP)

Om du får timeouts istället för ganska korta tider, så har du ett routing problem. Om du får svar som visar att dina paket når fram till NASen och kan komma tillbaka, så får man gå vidare i felsökningen.

Ett framsteg!!!
Jag kan ansluta mig genom windows vista...
Nu behöver jag tydligen lite MAC expertis!

Mvh // Martin

Skönt, då kan vi definitivt avskriva vpn eller nätverket som sådant som felkälla.

Då är min teori den jag var inne på i början: någon form av missförstånd eller misskommunikation mellan Mac OS och Readynas. Om jag skall gissa rakt ut kan det röra sig om problem kring behörighet - alltså att Readynas och Mac OS inte riktigt kommer överens om att datorn skall få se eller läsa innehåll i mappar i Readynas. Men det är som sagt mest en gissning.

Någon Mac-expert är jag tyvärr inte :)

Japp, men det som förbryllar lite är ju att jag kan koppla upp mig mot nas:en utan problem när jag sitter på jobbet (både trådlöst och med kabel). Men så fort jag åker vpn tunnel så är det kört.

MVh // Martin

Japp, men det som förbryllar lite är ju att jag kan koppla upp mig mot nas:en utan problem när jag sitter på jobbet (både trådlöst och med kabel). Men så fort jag åker vpn tunnel så är det kört.

MVh // Martin

Aha, det förstås. Hm, det är med andra ord något i mixen av
Mac OS + Readynas + vpn + olika nätverksadresser
som ställer till det

De två kombinationerna av
Mac OS + Readynas + samma nätverksadress
och
Windows Vista + Readynas + vpn + olika nätverksadresser
fungerar däremot.

Just nu är jag i alla fall tom på vidare idéer. kan vara läge att prata med den så kallade experten från Netgear som skulle höra av sig.

Jag har funderat lite till på morgonen.

Låter det här som en riktig sammanfattning?

1. Det går att dela mappar hos Readynasen på jobbet från Mac OS.
2. Det går att pinga Readynasen och nå det webbaserade admin-gränssnittet via vpn från Macen hemma.
3. Det går att dela mappar med Readynasen hemmifrån via vpn från en Windows Vista-burk.
4. Det går att via bläddring i afp/smb "se" Readynasens rotnivå från en Mac hemma.
5. Det går inte att bläddra fram till en specifik delad mapp eller ansluta direkt till den med "afp\\ip-adress\resursnamn" eller smb\\ip-adress\resursnamn händer ingenting. Det bara låser sig.

Är det något med kombinationen av
Mac OS + fildelningsprotokoll (afp/smb) + olika nätverksadresser
som krånglar?

Det är knappast vpn-tunneln som krånglar, det är knappast något generellt tcp/ip-fel, och det är knappast fel på Readynasen - då hade det inte gått att ansluta från Vista eller nå webbgrännsnittet eller pinga. Och det funkar lokalt med Mac OS.

Alltså verkar det vara något med Mac OS och att man har olika nätverksadresser (i varsin ände av vpn-tunneln) som ställer till det.

Jag har skrivit till en kontakt hos Netgear och frågat om de känner igen problemet ...

Martin;

Din sammanfattning stämmer bra!
Jag har inte blivit uppringd av Netgears support än, men tacksam om du och din kontakt på Netgear har en lösning!

Jag skall försöka att uppdatera mjukvaran i nas:en idag, jag har inte riktigt den senaste och det kan kanske påverka?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh // Martin

Jag har funderat lite till på morgonen.

Låter det här som en riktig sammanfattning?

1. Det går att dela mappar hos Readynasen på jobbet från Mac OS.
2. Det går att pinga Readynasen och nå det webbaserade admin-gränssnittet via vpn från Macen hemma.
3. Det går att dela mappar med Readynasen hemmifrån via vpn från en Windows Vista-burk.
4. Det går att via bläddring i afp/smb "se" Readynasens rotnivå från en Mac hemma.
5. Det går inte att bläddra fram till en specifik delad mapp eller ansluta direkt till den med "afp\\ip-adress\resursnamn" eller smb\\ip-adress\resursnamn händer ingenting. Det bara låser sig.

Är det något med kombinationen av
Mac OS + fildelningsprotokoll (afp/smb) + olika nätverksadresser
som krånglar?

Det är knappast vpn-tunneln som krånglar, det är knappast något generellt tcp/ip-fel, och det är knappast fel på Readynasen - då hade det inte gått att ansluta från Vista eller nå webbgrännsnittet eller pinga. Och det funkar lokalt med Mac OS.

Alltså verkar det vara något med Mac OS och att man har olika nätverksadresser (i varsin ände av vpn-tunneln) som ställer till det.

Jag har skrivit till en kontakt hos Netgear och frågat om de känner igen problemet ...

Din slutsats har hogst tveksam. MacOS bryr sig inte om vad det ar for natverksaddresser, lika lite som att MacOS bryr sig om att Safari anvands for addresser utanfor ditt egna natverk.

Det ar formodligen sa att antingen nagon av vpn gateways som slanger bort paket av nagon anledning, kanske pa grund av deras UTM features dar de tror att du ar worm som forsoker sprida sig, eller kanske pa grund av nagot annat. Jag vet att bade D-Link och Netgear har valdigt begransat med loggar, men det ar dar jag skulle kolla, se vad som hander. med paketen.

Om loggarna inte sager sa mycket, ta packet captures pa bada sidorna och da kommer du direkt se att MacOS forsoker, men det gar inte over tunnelen.

Laste just om D-linken, och du kan satta up email notification nar den hittar nagot som den inte gillar med den inbyggda IDS:en.. Jag skulle rekommendera det, och efter du satt up det, testa igen och se om du far nagot email. Formodligen kommer du far ett par.

Din slutsats har hogst tveksam. MacOS bryr sig inte om vad det ar for natverksaddresser, lika lite som att MacOS bryr sig om att Safari anvands for addresser utanfor ditt egna natverk.

Det ar formodligen sa att antingen nagon av vpn gateways som slanger bort paket av nagon anledning, kanske pa grund av deras UTM features dar de tror att du ar worm som forsoker sprida sig, eller kanske pa grund av nagot annat. Jag vet att bade D-Link och Netgear har valdigt begransat med loggar, men det ar dar jag skulle kolla, se vad som hander. med paketen.

Om loggarna inte sager sa mycket, ta packet captures pa bada sidorna och da kommer du direkt se att MacOS forsoker, men det gar inte over tunnelen.

Men om det slängs bort paket, varför fungerar det då när han kör med Windows Vista?

Utan att på något sätt förringa den kunskap som finns bland skribenterna i tråden vill jag ändå tipsa om ett annat forum, nämligen detta. Kanske finns där någon som kan hjälpa?

ANNONS
Götaplatsens Foto