Powershooter skrev:
Hej Håkan.
Jag ser att du å jag har samma kamera nu och antar att även du tänkt skaffa en 20D som jag. Jag är lika nyfiken på vad du tänkt använda för optik och varför + till vilka motiv du vill använda dem till. Tror du kitlinsen duger för dig?
Jag har tänkt mig en Sigma 70-200 2,8 och en Tamron 90 2,8 Macro. Åsso får det bli kitobjektivet till "familjebilder". Vill fota macro och natur, fåglar mm. Gillar kort skärpedjup. Tror jag klarar mig bra utan extern blixt. Stativ är viktigare för mig att satsa på. Kanske blir ett Velbon Carmagne 530 + trevägshuvud PH-250.
Jo, för min del blev det följande objektiv:
- Tokina 19-35/3,5-4,5 därför att jag tror att jag inte kommer att vara helt nöjd med kitlinsen, och att Tokinan verkar ge väldigt mycket prestanda gentemot priset. Ger ungefär samma vidvinkel som min G5 har idag, och det har fungerat bra för mig hitills (hur stavar man till det?). Mer vidvinkel som t.ex. 10-22 kanske det blir i framtiden, men jag tror att den marknaden kommer att explodera rent prismässigt p.g.a. 20D:s intåg på marknaden, så mer vidvinkel kan jag vänta på
- Soligor 100/3,5 Macro vill jag ha för jag vill ha ett hyfsat macro till ett bra pris. Mitt huvudsakliga fotograferande kommer inte att bli macro, men jag vill ha den möjligheten, och även här verkar pris och prestanda vara optimalt för en mycket liten penning i dessa sammanhang
- Tamron 28-75/2,8 XR Di blir troligen det objektiv som jag kommer att använda mest, kan jag tro. Här får jag vad jag kan förstå maximalt med prestanda. Troligen ett fynd

Mitt vardagsobjektiv kan jag tänka.
Vad gäller teleobjektiv, kommer jag att vänta för att se vad jag skulle tänkas vilja ha. Ett svårt val, precis som stativ-val. Troligen får jag väl välja stativ och teleobjektiv samtidigt. så att dessa passar ihop maximalt. Vikten på stativet är ju inte minst viktigt.
- en 420EX-blixt har jag redan, så blixtfrågan är löst på ett bra sätt för mig, tycker jag. Skulle inte vilja vara utan en extern blixt för allt i världen
Visst är det kul att gå vidare rent utrustningsmässigt inom detta område. tycker jag.

Håkan