Annons

Nikkor 17-55/2.8 osäker AF och låg skärpa på långa avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Francis-G

Aktiv medlem
Jag är nybliven ägare till ett 17-55/2.8. Jag testade 2 ex innan köp och jämförde även med 50/1.8 och 20/2.8.

Det blir väldigt skarpt på bländare 2.8-8.0, alla brännvidder vid fokusering på närliggande motiv, typiskt 0.5m till ca 3-4m, sedan händer något märkligt med AF:en.

Har försökt ta vanliga (vidvinkel) landskapsbilder med fokus på oändligheten, men det vill AF:en inte vara med på. Vid 17mm fokuserar AF helst runt 2-4m vilket gör att avlägsna delar i motivet blir oskarpa.

Om jag fokuserar manuellt till oändligheten så blir det dock skarpt hela vägen.

Någon som har liknande erfarenheter? Behöver mitt objektiv justeras eller är det ett dåligt exemplar?

Objektivet är som skarpast vid f/2,8-8 därefter avtar skärpan.

Däremot ska det absolut inte vara något problem för AF att fokusera till oändligheten. Det är säkert en justering som behövs. Jag hade skickat det till Lasses Kameraservice för kontroll och justering om jag hade varit i dina kläder.

FiLM) (Francis-G skrev:
Jag är nybliven ägare till ett 17-55/2.8. Jag testade 2 ex innan köp och jämförde även med 50/1.8 och 20/2.8.

Det blir väldigt skarpt på bländare 2.8-8.0, alla brännvidder vid fokusering på närliggande motiv, typiskt 0.5m till ca 3-4m, sedan händer något märkligt med AF:en.

Har försökt ta vanliga (vidvinkel) landskapsbilder med fokus på oändligheten, men det vill AF:en inte vara med på. Vid 17mm fokuserar AF helst runt 2-4m vilket gör att avlägsna delar i motivet blir oskarpa.

Om jag fokuserar manuellt till oändligheten så blir det dock skarpt hela vägen.

Någon som har liknande erfarenheter? Behöver mitt objektiv justeras eller är det ett dåligt exemplar?

dåligt exemplar av fotograf menar du?
;)

skämt å sido,
vilken typ av AF har du inställd?
"closest subject priority"? i så fall är det nog helt normalt...det du beskriver...

grundtipset vid landskapsfoto är annars att använda manuell fokus och ställa in gluggen på hyperfokalavståndet, finns info här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1686.htm

här är en bättre sida för att beräkna hyperfokalavståndet för olika bränvidder och sensorstorlekar:

http://www.dofmaster.com/doftable.html

Senast ändrad:
Min 17-55 har inga sådana konstigheter för sig, fokuserar du mot något som är tillräckligt långt boort med den mittre fokuspunkten, så skall objektivet ställa sig på oändlighetsmärket, annars är det något galet med den.

/kent

Re: Re: Nikkor 17-55/2.8 osäker AF och låg skärpa på långa avstånd

cmyk skrev:
dåligt exemplar av fotograf menar du?
;)

skämt å sido,
vilken typ av AF har du inställd?
"closest subject priority"? i så fall är det nog helt normalt...det du beskriver...

grundtipset vid landskapsfoto är annars att använda manuell fokus och ställa in gluggen på hyperfokalavståndet, finns info här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1686.htm

här är en bättre sida för att beräkna hyperfokalavståndet för olika bränvidder och sensorstorlekar:

http://www.dofmaster.com/doftable.html

Jag skickar in mig själv till Nikon för service då ;)

Hyperfokalfokusering, jo jag vet, trist att Nikon inte sätter ut några som helst skärpedjupsindikeringar på sina moderna zoomar. På mina äldre fasta gluggar är det ju enkelt att ställa fokus för önskat skärpedjup.

AF inställd på en punkt och jag har provat de 9 normala AF-punkterna, samma resultat.

Bokeh skrev:
Min 17-55 har inga sådana konstigheter för sig, fokuserar du mot något som är tillräckligt långt boort med den mittre fokuspunkten, så skall objektivet ställa sig på oändlighetsmärket, annars är det något galet med den.

/kent

Ja så borde det vara, får nog göra ett besök hos Lasses kameraservice. Vid manuell fokusering på oändligheten blir det klart skarpare än mitt Nikkor 20/2.8, dock med mer distorsion och aningen ojämnt fokusplan.

Vid min normala användning av 17-55:an så är motivet nära och då funkar det klockrent. Härlig bildkvalitet i denna glugg :)

Har f n den gluggen som min standard på D200; mycket nackstärkande...

Men den är alldeles superb, både optiskt och mekaniskt. Trots det känner jag igen en del av de här problemen; i mitt fall behövdes ingen justering utan bara lite större medvetenhet om hur jag och grejorna fungerar.

Den största källan till mystisk felfokusering visade sig vara att jag oavsiktligt kom åt objektivets avståndsring. Jag har kontinuerlig fokus med avtrycksprioritet som standard, och AF-aktivering enbart med AF-knappen på baksidan. På det sättet kan jag förfokusera och/eller låta fokus följa saker som rör sig, och sen vid behov låsa fokus bara genom att släppa knappen.

Men.... ibland blev det rent åt h-e fel, och jag begrep inte varför. Inte förrän jag märkte att minsta vridning på avståndsringen fick AF att helt sluta arbeta eller följa ett rörligt föremål trots att jag höll knappen intryckt (släpper jag och trycker igen, kommer förstås AF igång). I och för sig en helt logisk funktion; man skall kunna fintrimma fokus manuellt utan att AF sen drar iväg igen.

Men: om man då råkar rubba ringen oavsiktligt (lätt gjort med den gluggens utformning), så har man ingen mer hjälp att vänta från AF, utan det förblir fokuserat åt pepparn. Och, just i vidvinkelområdet är det svårast att se i sökaren att det blivit fel (att AF är så tyst gör ju också att man inte märker att den inte jobbar).

Motmedel i mitt fall: träna in en kamerafattning så att fingrarna hålls borta från avståndsringen. Problemen har upphört sen jag kom på det.

ANNONS
Götaplatsens Foto