Annons

Nikkor 35/2 vs. Tamron 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska försöka fixa lite bilder under kvällen eller morgondagen mellan 17-55 o 35:an.

Att gluggen är liten och ljusstark är ett mycket trevlig egenskap. Där brister ju 17-55an. I alla fall när det gäller storlek och vikt. Jag avände 35:an mycket på min D100 med ett mycket bättre resultat än vad jag får med D2X.

Här kommer lite bilder.

Först bländare 2,8

Det är hårfint faktiskt. Måste säga att det är jättesvårt att påvisa skillnaderna i så här pass små bilder. 17-55 har lite högre mikrokonstrast men det är inte mycket. När jag testade gluggarna tidigare så var 17-55 helt överlägsen. Varför blir det så här? Nu är det mindre skillnader men de finns där. I alla fall på originalbilderna. Observera att det är inget som syns ens på en A3:a men väl på skärmen

Alla bilder är tagna på stativ med uppfälld spegel och självutlösare. Normal var valt som skärpa

Edit. Med kraftigare uppskärpning så kommer skillnaderna fram mer markant. Bilderna från 17-55 tål kraftigare skärpning innan de bryter sönder

Bilagor

• 2,8.jpg
    2,8.jpg
    84.4 KB · Visningar: 221
Senast ändrad:
Och med 35mm. Observera skillnaderna i distorion i bilden överkant. Bägge gluggarna lider av rätt krafig distortion fast åt olika håll

Bilagor

• mur-35mm.jpg
    mur-35mm.jpg
    99.5 KB · Visningar: 217
Senast ändrad:
35:an lider av hemsk CA vidöppen på min D2X.
Bl 2 till vänster om nu någon undrar. Jag har dessutom lättat upp bilden rätt kraftigt fär att göra det mer tydligt.

Bilagor

• ca.jpg
    ca.jpg
    64.5 KB · Visningar: 208
Den här bilden föreställer min lille son Alex när han föddes och låg i kuvösen under ett par timmar. Tagen i befintligt ljus med D100, 35mm f2,0. Med D100 märks inte mycket av CA. Den är dock oerhört tydlig med D2X

Tillräckligt bra eller hur? Den är tagen in i kuvösen genom damasken för högerhanden. Det är min vänstra hand som syns. Jag trädde helt enkelt igenom gluggen igenom den högra

Bilagor

• alex.jpg
    alex.jpg
    59.7 KB · Visningar: 189
Intressant! Är det 100% visningsgrad? Det ser helt vansinnigt skarpt ut i så fall, särskilt på en D2X som ju har ännu högre upplösning än D200.
Jag tycker att skärpemässig prestanda ser ut att vara så likvärdiga som det alls går mellan två gluggar nästan. Visst är det skillnad mellan f/2 och f/2,8 hos 35:an, men det är ju knappast dålig skärpa vid full öppning.
Den där kromatiska aberrationen är väl sk. "blue fringe", vilket om jag förstod det rätt av en annan tråd (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71757) beror på sensorn i kombination med gluggen. Alltså behöver det inte se likadant ut med alla kamerahus. Jag har knappt lyckats provocera fram nån CA alls med min 35:a på D200:an lustigt nog.
Distorsion finns där ju, men hög tycker jag är att ta i. Enligt Photozone.de så rör det sig om -0,6% om det nu säger något. 17-55:an har enligt samma site 1,14% distorsion åt andra hållet.

Edit: Hmm, det är nog inte 100% nä. Betänk då att skillnaden mellan Tamron 17-50 och 35/2 blir betydligt mindre den också om man skalar ner bara en liten aning;-)

Hej Martin.

Jag förstorade bilden i PS till 100% och 72dpi, klippte ut en 400 x 400 pixelstor bit ur varje bild. Har jag gjort bort mig eller är det korrekt gjort :)? Om det är fel så rätta mig gärna så gör jag om det hela.

Distortionen anser jag nog vara ganska stor, i alla fall på 17-55:an men det är inget som vanligtvis stör mig. Jag plåtar oerhört sällan motiv som dessa.....aldrig faktiskt om det inte är för test. Ansikten och människor har inga raka linjer.

Det är jättesvårt att se någon större skillnad på dessa små utsnitt. Mycket lättare på en större skärm och med mindre kompression av jpg bilden. Det är inte heller något som märks på en utskriven bild. Som jag skrev tidigare så märks det tydligare ju mer bilderna skärps upp. D2X lämnar rätt mjuka bilder även i normalskärpeläget men de tål att skärpas upp ordentligt.

Det som gör mig mest förvånad är att en zoom håller så pass bra även mot en fast glugg. Zoomen är faktiskt aningens bättre i verkligheten. Ni skall oxå veta att min 18-70 är lika bra nerbländad ett steg. Fantastiskt....

Bländar 4 bilden fast denna gång rejält uppskärpt.
17-55 till vänster. Bägge är konverterade i NX med skärpan avstängd. Uppskärpta i PS CS2 med 200/1 i smart sharpen. Nu är det mer tydligt även om det fortfarande är subtilt. Jag måste nog omvärdera 35:an. Den är faktiskt mycket bättre än vad jag tidigare kommit fram till. Denna gång skapade jag en 400 x 400 stor tom bild i 72 dpi som jag helt enkelt drog bilderna på muren till. Rätt? eller fel?

Ser nu att dom är lite större än tidigare. Hur i hela friden ska jag göra så att det blir rättvist? Tips tack!

Bilagor

• 4-sharped.jpg
    4-sharped.jpg
    93.5 KB · Visningar: 208
Senast ändrad:
Fler bilder. Denna gång konverterade i CaptureOne med 200/1 som i uppskärpning. Originalbilden tagen med 17-55 bl 5,6

Bilagor

• p.jpg
    p.jpg
    77.2 KB · Visningar: 196
Yes, nu har du fått till 100%. Det är bara att välja ett utsnitt som är så många pixlar som du vill visa här i tråden, utan att förminska eller förstora alls. DPI spelar ingen roll så länge det visas på en skärm.

Fortfarande oerhört skarpt tycker jag. Visserligen hade jag redigt uselt ljus när jag tog mina bilder, så det kan vara det som gör skillnaden i kontrast och skärpeupplevelse. 100% från D2X är ju också högre förstoring om man ser till objektivets upplösning.

Jag tycker att det ser ganska likvärdigt ut, med en viss skillnad i kontrast till 17-55:ans fördel. Och som du ser, det är inte alltid man tror att det är som det är;-) Det är lätt att man bildar sig en uppfattning från ett fåtal bilder där objektivens bästa och sämsta sidor syns.

Hur som helst, för mig är det helt klart att 35:an är en riktigt bra glugg, och dess litenhet och det extra steget i ljusstyrka gör att den är klart motiverad i min väska.
Sigma 30/1,4 gav förresten likadan "blue fringe" med D200 som du visade med 35/2 och D2X. Vikten och den mindre bra skärpan gör att jag är nöjd med bytet. Sen är AF betydligt säkrare med 35/2, vilket egentligen vad Sigmats största problem.

Även om jag egentligen är emot "pixel peeping", så tror jag att det kan vara vettigt att lite mer vetenskapligt ta reda på om ens uppfattningar om objektiv verkligen stämmer. Kanske kan man rensa ut sånt man inte behöver, och kanske har man dömt nåt bra objektiv för hårt för att det vid nåt tillfälle presterad dåligt.

Edit: Jag ska försöka ta lite jämförande bilder i bättre ljus imorrn, så kanske vi ser mer "vettig" skillnad mellan mina gluggar.

Edit2: Kvarnen? :-D

Senast ändrad:
Du har helt rätt. 35:an är en bra glugg. Jag testade den bara lite så där när jag skaffade 17-55 och d2x. Däremot har jag testat min 50 f1,4 mot min Zeiss 50mm f1,4 ZF och där är det en enorm skillnad. Om det sedan beror på att min Nikkor är ett skitexemplar eller bara att Zeissen är överlägsen vet jag inte. Förmodligen det förstnämnda. Jag har kört samma test som detta med Zeissen och 17-55 och Zeissen hade hela tiden ett litet övertag. Lite mer än vad skillnaden mellan 35:an och 17-55 visade i detta test.

Du pratar om pixelpeeping. Kan inte annat än hålla med. Jag har en gång kört ett test med alla mina gluggar där jag skrev ut bilderna på motsvarande A3 och den enda glugg som jag kunde se någon större skillnad på var 28-200 som inte alls fungerar på D2X. På D100:an såg allt ok ut på en A3 kopia.

Kvarnen? Nej en privat festlokal som scouterna har byggt i Haninge

Mankan

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Du har helt rätt. 35:an är en bra glugg. Jag testade den bara lite så där när jag skaffade 17-55 och d2x. Däremot har jag testat min 50 f1,4 mot min Zeiss 50mm f1,4 ZF och där är det en enorm skillnad. Om det sedan beror på att min Nikkor är ett skitexemplar eller bara att Zeissen är överlägsen vet jag inte. Förmodligen det förstnämnda. Jag har kört samma test som detta med Zeissen och 17-55 och Zeissen hade hela tiden ett litet övertag. Lite mer än vad skillnaden mellan 35:an och 17-55 visade i detta test.
En sak att beakta när man tar såna här bilder mot plan bakgrund är ju om AF träffar rätt. Det är inte alls omöjligt att mitt Tamron fokuserar några millimeter fel, och vid f/2,8 på en meters avstånd så ger det förstås avsevärt sämre skärpa. Det skulle kunna förklara att den "plötsligt" blir så mycket bättre vid f/5,6 i jämförelse, medan 35:an är ganska konsekvent i skärpa över hela registret.
Likadant med ditt 50/1,4 vs Zeiss. Kanske fokuserar Nikkorn lite knasigt, och då funkar ju inte ett dylikt test. Däremot kan det ju bli bra vid riktiga bilder, där man ytterst sällan fotar plana ytor, och nån millimeters felfokus inte gör ett skvatt.

Du pratar om pixelpeeping. Kan inte annat än hålla med. Jag har en gång kört ett test med alla mina gluggar där jag skrev ut bilderna på motsvarande A3 och den enda glugg som jag kunde se någon större skillnad på var 28-200 som inte alls fungerar på D2X. På D100:an såg allt ok ut på en A3 kopia.
Jag skriver faktiskt aldrig ut bilder, så för min del så är detaljskärpa helt oväsentligt egentligen. Men jag kommer nog att börja göra det nån gång, och självklart så ger en skarp grundbild också bättre resultat vid nedskalning för webvisning. Dock är kontrasten (skärpa vid större "radie") viktigare.

Kvarnen? vad är det?
Ironi? Om inte, så är det en krog med badrumsinredning i ett av rummen. Som på bilden med kvinnan som du visade;-)

Det tog en stund innan jag kom på vad du menade med Kvarnen. Jo jag har varit där men inte är det ofta tyvärr.

Dina synpunkter angående felfokusering är helt korrekta. Jag hade stora problem med min D100 och alla fasta gluggar i början. Inget av dom gav skarpa bilder fullt öppna. Sålde faktiskt av min första AF85mm f1,4 av detta skäl. Nikon fick aldrig riktigt ordning på den. Vet inte om D100 har något konstruktionsproblem med att fokusera tex en 85:a på f1,4. Toleranserna kanske är för stora.

Hur som helst så körde jag testet men Nikkor 50:an och Zeissen med både manuell fokusering och AF för att eliminera felen. Jag hade tom en fokuseringsskiva med snittbild i D2:an för att vara helt säker. (Finns att köpa till de flesta kameror idag från CatEye eller vad dom nu heter. Länk finns på Nikonians.org). Zeissen hade hela tiden ett markant övertag upp till 5,6. Efter det så var dom i stort sätt identiska.

ANNONS
Götaplatsens Foto