Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 50 mm 1.8D eller 1.4D

Produkter
(logga in för att koppla)

RobGum

Aktiv medlem
Snart kommer Nikons nya normalobjektiv ut i butikerna. Nikkor 50 mm f/1.8D. Om jag har förstått det rätt är f/1.8:an skarpare än f/1.4:an. :confused:

Hur kommer sig detta? Vad är skillnaden egentligen. Betalar man bara extra för ljusstyrkan på 1.4 optiken? Det skiljer en hel del på priset...

Tacksam för svar. (Funderar på att köpa ett 50mm 1.8D så fort det kommer ut)

/Robert

RobGum skrev:
Snart kommer Nikons nya normalobjektiv ut i butikerna. Nikkor 50 mm f/1.8D. Om jag har förstått det rätt är f/1.8:an skarpare än f/1.4:an. :confused:

Hur kommer sig detta? Vad är skillnaden egentligen. Betalar man bara extra för ljusstyrkan på 1.4 optiken? Det skiljer en hel del på priset...

Tacksam för svar. (Funderar på att köpa ett 50mm 1.8D så fort det kommer ut)

/Robert

Hej

vad ska nya gluggen kosta?

Svaret på din fråga; det är häftigare med 1.4 än 1.8!! :) ärligt talat så verkar det ju aningen märkligt.

mvh
Johan

Jag tror den kommer ligga någonstans under 2000 kr. För att vara långsökt så vet jag att det skiljer 30$ på f/1.8D och f/1.8 utan D-funktion i USA. Priset är då på en importerad 1.8D eftersom den inte är släppt i USA heller ännu. :)

vad är d

min ganla trotjänare micronikkor 55 har blivit sjuk. Bländarlamellerna kärvar. Funderar nu på att köpa en ljusstark normal. Kommer använada 55:an vidmakrofotografering och blända ner manuellt - det fungerar. Men nu till min fråga: vad är skillnaden mellan de nya och gamla objektiven? ("D"-funktionen)

D-rören skickar information om fokusavståndet till kameran. ANvänds enbart vid blixtfoto, och då som en av många variabler.

Re: Re: Nikkor 50 mm 1.8D eller 1.4D

julgus skrev:

vad ska nya gluggen kosta?

Jag har precis beställt den ifrån Cyberphoto. Priset skiljde mindre än vad jag trodde. Det skiljer 66 kr mellan 1.8D och 1.8 (inkl moms). Inte så farligt kanske. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto