Annons

Nikkor 70-210 mm f/4-5,6 AF, Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Hej, jag har en gammal zoom som använts på min F-801:a.

Har testat lite med den på D3000, det verkar som att den går att använda med manuell fokus.

Om man jämför med billiga kit 55-200mm. Vilket objektiv ger bäst bilder?

/John

Det moderna 55-200 ger säkert bättre skärpa och kontrast.

Men duger det, så duger det! Och det kan ju vara kul att ställa in skärpan själv, som omväxling!

Per.

Hej, jag har en gammal zoom som använts på min F-801:a.

Har testat lite med den på D3000, det verkar som att den går att använda med manuell fokus.

Om man jämför med billiga kit 55-200mm. Vilket objektiv ger bäst bilder?

/John

Ja det gamla objektivet anser jag att det presterar mycket bra.Har använt det på D70,D100 och D200 med bra resultat.Byggkvaliteten är ju helt underbar.
Sälj det inte ifall du skaffar en annan Nikon där autofokusen fungerar med objektivet.Såg att dom sålde såna på Scandinavianphoto för en tusenlapp ungefär.

//Benny

Nej tyvärr funkar inte autofokus med det objektivet på en D3000.

Står du ut med manuell fokus är det ju bara att köra på Annars är nog 55-200 ett vettigt alternativ, särskilt varianten med VR.

Skärpan och bildkvaliten upplever jag som helt OK...

När det gäller kontrasten, tycker jag att den blir ungefär densamma som med kit 18-55:an dvs. bra.
Har än så länge bara skjutit testskott, från balkongen med telezoomen, men ska prova fota lite portätt m.m.

Nej, jag kommer inte sälja objektivet, för det är i mkt bra skick & fungerar på min FG-20 med MD-E också...

/John

Man kan ju kolla vilka bilder som tagits med objektivet för att bilda sig en uppfattning:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=13833
(Oops, några bilder var mina..)

En snabbrecension är att det kan ha svårt att hitta fokus ibland, men är skarpt när det väl hittar rätt. Ljusstyrkan är ju som kitobjektivet och det är största nackdelen. Priset är ju överkomligt, någonstans under tusenlappen och ibland betydligt lägre.

Det var många fina bilder med det objektivet.

Jag är minst sagt ovan, när det gäller telefoto. Men jag ska försöka hålla korta slutartider, och
ställa skärpan rätt manuellt.

/John

ANNONS