Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor AF-S 18-200 VR borde fokusera lika bra som Nikkor AF-S VR 18-55!

Produkter
(logga in för att koppla)

helenlun

Aktiv medlem
Mina två objektiv, se ovan, är båda AF-S, VR och 3,5-5,6 mm.

Men 18-55 fokuserar bättre! Man kan vara närmare objektet både vid 18 och 55 mm på detta objektiv och kameran fokuserar och tar fotot.

Men 18-200 strejkar.. Man kan inte vara lika nära objektet (rent fysiskt alltså) som 18-55, då funkar inte fokuseringen. Eller så fokuserar den men "tar inte kortet" (ursäkta mina amatöruttryck). Och då har jag testat på 18 resp 55 mm på båda.

De borde väl fokusera lika bra! Eller kan det vara skillnad pga att 18-200 väger mer eller nåt?

Jag har förstås exakt samma inställningar på kameran vid båda testerna.

Kameran är en Nikon D3100.

Jaha, så det är så.. vad synd, jag trodde 18mm resp 55 mm var samma på alla objektiv.. rackarns..

Tack för svar!

Jaha, så det är så.. vad synd, jag trodde 18mm resp 55 mm var samma på alla objektiv.. rackarns..

Tack för svar!

Ett bra exempel på att det inte funkar så är att det ju finns speciella makorrobjektiv, som har en väldigt kort närgräns för att ha stor förstoring. Och de har "normal" brännvidd, dvs någonstans mellan 50 och 180mm.

Men nu vet du.

Per.

Jo nu förstår jag, vad bra. Jag köpte systemkameran ganska nyss så jag är lite okunnig men man lär sig hela tiden.

Det är ett bra forum det här, man får snabbt svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto