Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor AF-S 35/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutligen flyttade jag bak stativet. Nu är avståndet caa 1,5m. Huvuddelen av mina 35mm-bilder är någonstans i denna region.

Tror faktsikt att jag missade fokus lite på Pre-AI...

Först Pre-AI
Sen AF-S

Bilagor

• FotosidanPreAIAvstånd.jpg
    FotosidanPreAIAvstånd.jpg
    51 KB · Visningar: 382
  • FotosidanAFSAvstånd.jpg
    FotosidanAFSAvstånd.jpg
    58 KB · Visningar: 381
Jag fick min 35:a i veckan. Och har än så länge kunnat konstatera att den är grymt bra. Jämfört lite med AF-S 85/1,4G samt AF-S 50/1,4G och ingen av dom har något särskilt att sätta emot faktiskt.

Kan tillägga att jag efter min mycket ringa och informella testning är nöjd med autofokusen.

Vissa tester har fått mig att tro att autofokusen skulle vara extremt långsam men den var snabbare än väntat. Dessutom verkar jag ha ett bra kalibrerat exemplar och det fungerade bra att fokusera i mörka miljöer.

Autofokusen har ett annat ljud än jag hört från mitt 24-70 eller 70-200. Lite som nåt från Star Wars eller Star Trek.

Bra test! Visst ser kungens flin lite nöjdare ut på AF-S bilderna :)

Nä men AF-S bilderna ser väl lite skarpare ut, även om det inte är mycket.

Men visst måste skärpan vara fel på sista bilden med pre-AI?

Bra test! Visst ser kungens flin lite nöjdare ut på AF-S bilderna :)

Nä men AF-S bilderna ser väl lite skarpare ut, även om det inte är mycket.

Men visst måste skärpan vara fel på sista bilden med pre-AI?

Ja, jag missade nog skärpan skulle jag tro :-(
Testade objektivet lite mer i helgen och det är ju betydligt snabbare med autofokus jämfört med hur jag fotade med mitt gamla manuella. Jag är väldigt nöjd med objektivet!

Jag har testat min nyinköpta 35/1,4 nu i kväll och känner sisådär över resultatet. Kontrasten och bokhen vid bländare 1,4 är tilltalande, men upplösningen är inte bättre (snarare tvärsom med mitt ex) vid jämförelse med manuella 35/1,4 ais.

/K

Jag har testat min nyinköpta 35/1,4 nu i kväll och känner sisådär över resultatet. Kontrasten och bokhen vid bländare 1,4 är tilltalande, men upplösningen är inte bättre (snarare tvärsom med mitt ex) vid jämförelse med manuella 35/1,4 ais.

/K

Det skulle vara intressant om du kunde lägga upp några jämförelsebilder!
Som du säger så tycker jag AF-S har märkbart bättre kontrast. Upplösningen tycker jag är lite svårare att utvärdera från mina bilder. Min bedömning är att upplösningen är ungefär samma, eller aningen bättre på mitt AF-S jämfört med min gamla Pre-AI men det är väldigt svårt att säga från de bilder jag tagit. Vad säger ni andra?

Det skulle vara intressant om du kunde lägga upp några jämförelsebilder!
Som du säger så tycker jag AF-S har märkbart bättre kontrast. Upplösningen tycker jag är lite svårare att utvärdera från mina bilder. Min bedömning är att upplösningen är ungefär samma, eller aningen bättre på mitt AF-S jämfört med min gamla Pre-AI men det är väldigt svårt att säga från de bilder jag tagit. Vad säger ni andra?

Jag lämnade tillbaka 35:an i dag. Mitt ex hade märkbart lägre upplösning vid 1,4 än min gamla AF-D 50/1,4 och bara något bättre än min AF-D 35/2 vid bländare 2. Dessutom visade den tendenser till att jaga fokus. Den missade oroande ofta fokus på största bländaren vid relativt god belysning. Dock tycker jag gluggen hade en mycket trevlig bokhe och med mycket högre kontrast och färger på full öppning än båda gamlingarna. Jag befinner mig just nu i New York och tog beslutet att göra ett återköp i stället att byta och prova ett annat exemplar. Jag gör eventuellt en ny värdering med ett annat ex när jag är på hemmaplan.

Eventuellt hinner jag posta ett par jämförelsebilder i kväll. Annars gör jag det när jag kommit hem.

/K

Nytt snabbtest

Eftersom jag verkade missat lite på skärpan på Pre-Ai i mitt förra test gjorde jag om experimentet. Avstånd till 50-lappen är 1,6m och representerar ett vanligt avstånd för mig med 35mm. Använde blixt denna gång. Grundinställningarna orörda i LR. Tog tre exponeringar på varje bländare där jag fokuserade om mellan varje, sen valde jag den skarpaste vid datorn. Utsnitten är 100% crop i mitten av bilden.

1. Först hela bilden
2. 1.4 på Pre-AI
3. 1.4 på AF-S

Pre-AI framstår som ganska "slöjig" vilket är allmänt känt. AF-S ganska tydligt bättre i det avseendet. Och betydligt bättre CA om man ser på handtaget till stativet. Upplösningen är svårbedömd men kontrasten tydligt bättre på AF-S.
Undrar hur långt från bländare 1.4 Pre-AI är? Tittar man på oskärpan i bakgrunden så ser AF-S ut att ha mer... Kanske den verkliga bländaröppningen på Pre-AI är något mindre.

Bilagor

• HelaScenen.jpg
    HelaScenen.jpg
    37.7 KB · Visningar: 150
  • AI14.jpg
    AI14.jpg
    44.4 KB · Visningar: 148
  • AFS14.jpg
    AFS14.jpg
    48.1 KB · Visningar: 149
1. 2.0 på Pre-AI
2. 2.0 på AF-S

Slöjan på Pre-AI så gott som helt borta. Likaså CA. Tycker ändå AF-S ser aningen bättre ut men skillnaden är inte stor. Vitbalansen skiljer sig tyvärr åt.

Bilagor

• AI20.jpg
    AI20.jpg
    51 KB · Visningar: 145
  • AFS20.jpg
    AFS20.jpg
    52.8 KB · Visningar: 149
1. 2.8 på Pre-AI
2. 2.8 på AF-S

Så gott som lika.

Bilagor

• AI28.jpg
    AI28.jpg
    54.2 KB · Visningar: 149
  • AFS28.jpg
    AFS28.jpg
    55.7 KB · Visningar: 151
Drog lite i reglagen i LR för att få så skarpa bilder som möjligt på gränsen till överskärpa och för att ta bort det gula färgsticket på Pre-Ai

1. 1.4 på Pre-AI
2. 1.4 på AF-S

Båda går att skärpa ganska mycket i LR tycker jag men det går inte att bli av med slöjan eller CA hos Pre-AI.

Bilagor

• AI14Fix.jpg
    AI14Fix.jpg
    72.6 KB · Visningar: 145
  • AFS14Fix.jpg
    AFS14Fix.jpg
    65.8 KB · Visningar: 154
ANNONS
Götaplatsens Foto