Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikkor-N Auto f/1.4 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jowel001

Ny medlem
Jag har ett Nikkor-N Auto F/1.4 35mm från 70-talet. Jag undrar vad det skulle kunna vara värt. Tacksam för svar.

Beror nog på skick och om den är ai-modifierad. Det sistnämnda lär väl visserligen minska samlarvärdet, men däremot höja antalet intressenter eftersom många fler kameror isåfall klarar av objektivet ...

Jag betalade 1800 för mitt 35/1.4 som är ai-modifierat.

Jag betvivlar att det blir något samlarvärde i dessa objektiv eftersom de har Thoriumglas som gulnar med åldern. Det ska enligt uppgift gå att bleka bort med UV-ljus, men hur det funkar vet jag inte. I övrigt är det samma optiska konstruktion som senare 35/1,4 AI och AI-S.

För mer info kan du läsa min tråd här som jag skrev innan jag hittade en sådan AI-S: http://nikongear.com/smf/index.php?topic=7802.0

Makten skrev:
Jag betvivlar att det blir något samlarvärde i dessa objektiv eftersom de har Thoriumglas som gulnar med åldern.

Men fotar man S/V är det en fördel med gulnat Thoriumglas, man får då ett inbyggd gulfilter :)

Har själv ett Canon FD 35/f2 som också har gulnat Thoriumglas, men ser det som en klar fördel då jag endast använder min analoga utrustning till S/V, och bland Canon samlare betingar just den gluggen ett högre värde, jag vet dock inte hur det är bland Nikon samlare, men jag skulle inte bli förvånad om samma sak gällde bland dom, men endast för analogt S/V foto då förstås.

/kent

Kör man digitalt så kan man ju sätta vitbalansen till dagsljus och sen konvertera till svartvitt i så fall. Det funkar säkert bra. Men till färgbilder så måste vitbalansen korrigera för gulheten, vilket kan ge brus.

Jag körde en negativ färgfilm med den gluggen förra sommaren, och dom bilderna var bara att kassera, alla hade ett tydligt gulstick, men till just S/V är det bara en fördel då det då ger en en gulfilter effekt.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto