Annons

Nikon-ägare som har en speciell sammansättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Tjenare.
Jag ska skaffa en Nikon 80-200 2,8 till min F100. Nu undrar jag om det finns någon annan på sidan som har just denna kamera med detta objektiv till? I sådana fall skulle jag bli alldeles i gasen om ni kunde berätta för mig om era erfarenheter av denna lilla duett.

Tack på förhand, Daniel.

Har inte pengarna till dylik kombination själv, men har fått prova lite med en kompis prylar (misstänker att han kommer återkomma med synpunkter själv här snart också), och jag kan bara säga att känslan är grym. Illsnabb autofocus, fantastiskt ljus och skarp bild i sökaren, tung känsla i prylarna, och vad jag sett på bilderna han tagit så är resultatet fantastiskt dessutom. En kombo som bara inte kan vara fel!

Begagnade 80-200 f2.8 kan vara bra köp. De som tillhör generationerna strax före "silent wave" bör du kunna skaka fram för c a 7000 och är isf ett mkt bra köp.

Ett litet bekvämlighetstips kan vara att leta efter en glugg som har ett så sent tillverkningsdatum så att motljusskyddet har bajonettfäste. Det är lite jobbigare att gänga på och av motljusskyddet.

En underbar optik helt enkelt.

/Johan

jag pratar om gluggen utan silent wave-motor. Den som säljs hos scandinavan photo för ca 12000.

Jag har 80-200/2.8 utan silentwave och med fast stativfäste och med bajonettmotljusskydd.

Jag är extremt nöjd med detta objektiv som jag tycker tar riktigt skarpa bilder, är lagom klumpigt, mycket robust och det har fått en hel del smällar utan problem. Inte lika snabb fokusering som silentwave dock (jag använder F5).

Rekommenderas varmt

f100 å 80-200 2,8

Jag har en av varje och är mycket nöjd, jag har dock den äldre modellen, den med zoom och fokus i samma vred, så att när jag zoomar så skjuter jag och vrider när fokus skall ställas in.

Den nyare har vad jag vet ett vred för zoom och ett till vred för fokuseringen.

Den äldre är tyvärr lite känd som "damsugare" för den kan tydligen samla på sig damm med tiden eftersom man drar zoomen.

Annars är jag iaf mycket nöjd, har förresten bajonettfäst på gluggen trots den e gammal.

mvh Mats

Jag har den äldsta 80-200. Skruvfattning för motljusskydet, skjutzoom och inget stativfäste. Mycket robust. Jätte-jätteskarp trots att det är den första modellen AF 80-200.

Jag har F100 och 80-200 zoomen den som du undrar över. Väldigt nöjd med skärpa och prestanda. Vad gäller hastigheten av autofokusen så verkar den mycket snabb i mitt sätt att uppfatta den. Har inget att jämföra med eftersom jag tidigare hade Canon:s manuella saystem innan jag gick över till Nikon autofokus.

Några bildexempel med min 80-200 zoom gör dock inen rättvisa på skärmen vad gäller skärpan.
Riddare Trubadur

Mvh / Björn

ANNONS
Götaplatsens Foto