Annons

Nikon öppnar Onlinebutik i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon D2Xs 52.990, Scandinavian Photo 39.995:-
Nikon D200 16.490, Scandinavian Photo 14.795:-

Man kan inte beskylla NikonStore för att ha marknadsanpassat sina priser direkt... Undrar hur många månader det dröjer innan de stänger den nya webbutiken. Min gissning är 6 månader.

Kul för deras återförsäljarled, oavsett om Nikon inte avser att konkurrera med dem om kunderna.

Känns som Nikon både vill "äta kakan & ha kakan kvar".....

Nikon borde lägga sin energi på att supporta och se till att prylarna finns för leverans ute hos sina återförsäljare, så att de kan jobba seriöst med att dema och sälja deras produkter.

Jag gillar Nikons produkter, men mitt förtroende för Nikon får sig en törn av sådant här....

Jadu, det kan man undra. Folk som inte är vana vid näthandel och inte litar på billighetskedjor kanske? Kolla gärna lagerstatusen på objektiv, haha. Inte ett skvatt inne.

Jag förstår inte alls syftet med att öppna en webbhandel och lägga priserna 10-15% över de priser som den etablerade webb- som butiksnivån använder.

Varför har Nikon öppnat Nikonstore.se?

Det är väl ganska givet att de inte kommer att ha några kunder med den prispolitik de har valt. Lika självklart (nästan) är det vär att Nikon inte kan priskonkurrera ut sin återförsäljarkedja. Så vad är syftet med deras satsning? "Bundla kameran med väska och minneskort"? Jo, men det gör väl även de andra butikerna!

Obegripligt.

Christian Hollmann skrev:
Jag förstår inte alls syftet med att öppna en webbhandel och lägga priserna 10-15% över de priser som den etablerade webb- som butiksnivån använder.

Varför har Nikon öppnat Nikonstore.se?

Det är väl ganska givet att de inte kommer att ha några kunder med den prispolitik de har valt. Lika självklart (nästan) är det vär att Nikon inte kan priskonkurrera ut sin återförsäljarkedja. Så vad är syftet med deras satsning? "Bundla kameran med väska och minneskort"? Jo, men det gör väl även de andra butikerna!

Obegripligt.
De har väl en drös inkompetenta idioter på marknadsavdelningen som inte fattar nåt. Jag sitter och letar efter en mailadress för att få svar på hur de motiverar priset på t ex den här: http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=10746
1130:- för en kabel. EN JÄVLA KABEL!?!?! De måste vara helt rubbade.

Edit: De vill tydligen inte bli kontaktade. Finns ingen mailadress.

Är lite överraskad av att INGEN funderat på att det inte alls behöver handla om att tjäna pengar på att sätta upp sin egen webshop. Det kan snarast ses som en strategi att få potentiella kunder att inse hur BRA priserna är hos de vanliga återförsäljara. Deras ambition kan väl knappast vara att tjäna en massa pengar på en sådan webshop, den stora volymen försäljning är ju på annat håll där återförsäljare tvingar ner i allt lägre vinstmarginaler för att vara konkurensstarka.

Nikon är inte unika, har sett flera exempel på detta. Överpriserna och frånvaron av mejl signalerar att man inte vill att man ska handla DÄR, utan på andra ställen. Det är min avancerade gissning.

Med tanke på hur märkesfixerade en del är här på fotosidan så skulle det inte alls förvåna mig ifall en drös betalade ett överpris på Nikon-Store, bara för att det var en Nikonbutik ;)

Nome Nescio skrev:
Med tanke på hur märkesfixerade en del är här på fotosidan så skulle det inte alls förvåna mig ifall en drös betalade ett överpris på Nikon-Store, bara för att det var en Nikonbutik ;)

Vadå märkesfixerade!??

Jag håller mig till den bästa kameran bara..! ;)

Och iiiiinte e de Nikon!!!!! ;)

Ok, vore det den här,
så kanske jag skulle kunna tänka om...
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm

Senast ändrad:
Håller med Johan.. Eftersom priserna ligger så högt vet dom att ingen kommer handla där, så syftet blir att visa upp sina varor samt få priset hos återförsäljarna att verka otroligt mkt bättre.. (gillar bilderna dom använder)

En spontan tanke var att om någon beställde tex en SB-800 skulle dom svära till, eftersom det inte är tänkt att någon skall beställa från deras shop så dom då får massa strul att fixa fram och skicka skiten :)

Men som sagts, är inte första gången ett företags egna webshop är dyrare än övriga internet

JAVA skrev:

Nikon borde lägga sin energi på att supporta och se till att prylarna finns för leverans ute hos sina återförsäljare, så att de kan jobba seriöst med att dema och sälja deras produkter.

Detta kanske är ett sätt att kunna ha ett större lager i Sverige.

De skriver ju faktiskt så här:
"
Här kan du lungt surfa runt och titta på våra produkter sedan kan du går till någon av våra återförsäljare och handla produkten eller så lägger du din beställning direkt på nikonstore.se. "

Har faktiskt beställd en sak därifrån, nämnligen en laddare till min 5700, en som jag beställde i en fotoaffär för 3 mån sen, men inte kommer. Hoppas dom är lite snabbare med att posta den till mig.

Min son brukar säga så här: - asså du fattar ingenting!

Men så länge har jag jobbat i butik, så att jag fattar strategin bakom Nikons beslut.

1. Vad kostar det att föra upp en webhandel, när man redan har en grossistverksamhet - typ nästan 0kr.

2. Hur tror du morgondagens handel ser ut? Ganska smart att testa egen handel i lilla Sverige, med god Nikon andel av marknaden, istället för t.ex. Tyskland...

3. Nikon kan spegla HELA SITT SORTIMENT, och nu med ett bättre gränssnitt än deras hemsida - vilken återförsäljare kan det?

4. Nikon kan marknadsföra sina produkter på sitt sätt, istället för att behöva lita på sina återförsäljares texter och annonser. Kanske man t.o.m. kan få återförsäljarna att saxa texten i sina annonser FRÅN Nikons webhandelssida.

5. Att vara så naiv att man tror att Nikon vill "sno" försäljning av sina ÅF, det är ju bara dumheter. Men handeln står inför en stor förändring, de stora blir bara större. De små enskilda fackhandlarna blir bara mindre och kanske försvinner. Vem skall då visa/sälja Nikons tillbehör? En stormarknad som inte kan så mycket, eller en liten fackhandlare som inte har råd att ha grejorna på hyllan.

Men å andra sidan skulle inte forumen vara någonting, om det inte fanns massor med hetsiga gnällspikar:)

Hälsningar

Adam

Grejen är att Nikon inte är särskilt duktiga på återförsäljarkontakt. Sämre än Canon faktiskt och det är inget gott beytg. Jämför man med tex. Olympus eller Pentax så är det milsvids skillnad. Att de nu smäller upp en egen webbshop är som att krossa det sista lilla förtroende åf har för det varumärket.

Tyckaren skrev:
[...]
3. Nikon kan spegla HELA SITT SORTIMENT, och nu med ett bättre gränssnitt än deras hemsida - vilken återförsäljare kan det?
[...]
Hur mycket av sortimentet har de hemma då? Det blir ju nästa problem, skall de prioritera sin egen webshop eller sina återförsäljare?

Det är ju ingen direkt nyhet att Nikon Sverige har problem att leverera stora delar av sitt sortiment. Konstigt nog har Nikon Norge mycket lättare!?

Emil-G skrev:
Hur mycket av sortimentet har de hemma då? Det blir ju nästa problem, skall de prioritera sin egen webshop eller sina återförsäljare?

Det är ju ingen direkt nyhet att Nikon Sverige har problem att leverera stora delar av sitt sortiment. Konstigt nog har Nikon Norge mycket lättare!?

Du svarar på din egen fråga. Med tanke på att det satt lagerstatus noll på nästan alla produkter lär ju strategin som nämnts vara bekräftad. Man ska inte handla därifrån.

Hade dom prioriterat sig själva hade dom avsatt produkter till sin webshop och voila! dom hade haft grejer att leverera. Men eftersom att dom nu verkar prioritera ÅF så har dom alltså inget att leverera från sin webshop.

Tycker det vore lite coolt av Nikon att börja kränga ex vis 18-200 VR-optiken i mängder via hemsidan. Skylta med att man har drivvis med denna glugg i lager medans ditributörerna står handfallna och tittar på.....

Lite kul vore det allt ... men kanske inte för alla.

Eller ... o så blev det bara svart....

// Maxe

ANNONS
Götaplatsens Foto