Annons

Nikon – DXoptik och "fullsensor"?

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Jaha, nikon lanserar ny optik. Verkar ju lovande.

Av vad man hör tidigare så skall just nikon fortsatt ha den mindre sensorn i sina framtida digitala hus. Och, nu lanserar man några optik-gobitar som tecknar fullt ut...
Hur rimmar detta då merparten av alla proffs kör digitalt idag? samma klientel som är huvudmålgrupp för deras nya och dyra optik.
Kan det vara så att dom sitter och håller på en "fullsensor"...Och när i hela världen komer den i så fall?

Ja, ja, har varit uppe för. Har väl inget annat för mig, än att se om nån av er har nått nytt ur ryktesfloran.

Jag har ingen anng om hur ryktena går i den digitala svängen, men det känns ju som om det skulle vara logiskt att försöka lansera en fullsensor.

Jag menar att Nikon har tappat (och jag är en Nikon användare, så jag tycker det är synd) stort mot Canon när det gäller proffsmarknaden, man har helt enkelt väldigt svårt att hänga med i Canons utveckling.

Då skulle ju en fullsensor kunna göra stor skillnad och locka tillbaka proffsen till Nikon och genom det sälja fler objektiv också. Säljer man inte kameror så säljer man ju inte objektiv heller. Jag tycker det känns logiskt att man skulle lansera en fullsensor för att kunna konkurera med Canon, om det sen funkar är en helt annan femma.

mvh Anders

DX hmmm

Jag tycker det är helt vansinne och tillverka "för små" ccd sensorer. Om några år kommer de flesta kamerorna släppas med full storlek på bildsensorn iallafall, och vad är det för mening att tillverka speciella DX objektiv för de nuvarande kamerorna med 1.5 vinkelsförskjutning? Verkligen en temporär lösning.

Man kan ju inte använda DX objektiven på fullsensorkameror och om några år när det blir dags att uppgradera sin nuvarande kamera så har man kastat pengarna i sjön på DX objektiv. Varför lägger tillverkarna tid på att ta fram ett DX objektiv överhuvudtaget? Är det någon skillnad att ta fram en normal vidvinkel på tex 12-24mm än en DX 12-24mm? DX objektivet är ju inte användbart i framtiden och vem vill kasta bort ca 10.000 på ett objektiv som är oanvändbart i framtiden? Man kan ju dessutom inte använda DX objektiven på sina analoga kameror heller.

Tänk dig att du tex har en Nikon D100 idag och om ca 2 - 3 år köper en kamera med nikonfattning med full sensor. Då går inte DX objektiven att använda pga det blir en jättestor svart ring runt om i kanterna.

Varför kan inte Nikon mfl bygga en full sensor och kanske gå ner i pixlar om det nu ska va så svårt och dyrt att ta fram? Hellre en D70 med ca 5 megapixel och utan vinkelförskjutning än 6 mp med förskjutning.

Och om ca 3 - 4år när inte vinkelförskjutning kanske är så vanlig på kommande kameror vem ska köpa DX objektiven då som Nikon tillverkar idag?

Nikon verkar ha glömmt att det redan idag finns fullsensorer för Nikonkompatiobla objektiv, där missar de massa kunder.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto