Annons

Nikon 17-35 och FX

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Jag har Nikon 17-35 f2.8 till min D300 och tycker att objektivet gör ett bra jobb.
Jag hade dock önskat att jag hade fått lite mer vidvinkel rätt ofta så funderingarna glider ibland åt D700... ;-)

På photozone.de testar de 17-35 på DX-formatet och jag har själv inte haft möjlighet att testa den på en kamera med småbildsformat.

Någon som har erfarenhet av denna kombination?

Har testat lite på min D700.

Tycker du att 17-35 funkar bra på din D300 kommer du absolut inte bli besviken när du sätter det på ett FX hus. Du får ju rätt bra vidvinkel utöver objektivets kvaliteter i sig. Visst 14-24 i all sin ära vad det gäller vidvinkel och bildkvalitet men 17-35 gör dig int ebesviken.

Mina funderingar går själv åt att skaffa ett 17-35 mm för att täcka behovet under mitt 35-70 mm.

Jag tycker 17-35 fungerar väldigt bra på D700. Jag var länge sugen på en 14-24 men jag vill ha filterhållare på min glugg, så därför fanns inga alternativ för mig.

14-24 skall vara/är snäppet skarpare enligt tester men 17-35 är skarp nog imho.

// Maxe

Jag har Nikon 17-35 f2.8 till min D300 och tycker att objektivet gör ett bra jobb.
Jag hade dock önskat att jag hade fått lite mer vidvinkel rätt ofta så funderingarna glider ibland åt D700... ;-)

På photozone.de testar de 17-35 på DX-formatet och jag har själv inte haft möjlighet att testa den på en kamera med småbildsformat.

Någon som har erfarenhet av denna kombination?

Är kalasnöjd med min 17-35/2.8D. Den trivs jättefint på fx kamerorna, men den är väl designad för det.
Visst verkar nya vidvinkeln vassare, men jag gillar att kunna ha skyddsfilter om man vimlar med kameran. Även polfilter, men får användas med försiktighet på vidaste brännvidderma.

Sedan har den ganska lätt att få linsöverstrålning i motljus.

Men trotts allt gillar jag min ordentligt.

Ja, jag valde också bort 14-24 för den oskyddade frontlinsen och avsaknad av möjlighet till filter.
Håller med om att den ger en del linsöverstrålning.
Kul att höra att folk verkar nöjda med kombinationen.

Har haft min 17-35:a (till D700) i en dryg månad och är mycket nöjd.

Jag valde också bort 14-24:an p g a avsaknad av filtergänga. Dessutom hittade jag mitt exemplar begagnat, i mycket bra skick, för 10000 kr, vilket ju är en del mindre än vad 14-24:an kostar...

ANNONS
Götaplatsens Foto