Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon 18-70 Vs. Sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Är detta ett vettigt byte? Är sugen på den något bättre ljusinsläppet samt utökad närgräns. Min 18-70 är jag nöjd med, men har satt den till salu. Får en känsla av att Sigman är bättre på alla sätt och vis, möjlighen utom motorljudet. Är det så? Tingesten ska sitta på en D50.

/Fredrik

Nej, inte ett vettigt byte enligt mig, snarare högst ovettigt! Skiljer endast ½ bländarsteg över hela skalan och det är ingenting. Nikkor 18-70:an har ju även fått lysande kritik, ävenså Sigmat för att vara rättvis :) Med Sigmat missar du dock också tyst och snabb fokusering (SWM) samt ännu viktigare möjligheten till direkt manuell fokus även om gluggen står i AF-läge. Sist men inte minst.....jag har inte ägt ett enda Sigma som inte felfokuserat en aning hit eller dit. Inte så mycket att jag orkat skicka in dem men ändå...:-( Inga av mina Nikkor felfokuserar, alla ligger "dead on" från fabrik. Bättre lägga pengarna på något annat som ger ett mervärde, en ljusstark 50/1,4 kanske (då vinner du ljusstyrka tillräckligt för att vara användbart), eller en macroglugg, eller en bra stabiliserad telezoom tex nya Nikkor AF-S 75-300/4,5-5,6 VR !? :)

Bara mina 2 ören!

mvh / Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto