Annons

Nikon 50/1,4 D mot 24-70/2,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
Om man tar bild på 50mm med båda på samma bländare och samma tid. är då det mycket dyrare 27-70 bättre eller ger den rosade gluggen 50 1,4D ett bättre resultat...? vad blir skillnaden?

Jag kan inte nikons optik i detalj, men de stora skillnaderna är givetvis att femtiomillimetersobjektivet ger tillgång till större bländaröppningar än zoomen. Vidare är det kompaktare, lättare och billigare.

Hur skillnaderna på gemensamma bländare ser ut vet jag inte. Photozone.de kanske kan hinta om skärpa, bokeh, vinjettering och diverse optiska fel.

... annars kommer det nog fler svar här strax :)

Jag skulle tro att det är tämligen jämnt skägg, men inte för den sakens skull identiskt. 24-70 ger kuddformig distorsion vid 50 mm, medan 50/1,4 (av alla de slag) ger tunnformig dito. Små skillnader i skärpa och kontrast lär också finnas, men inget att bry sig om.

De tre viktiga skillnaderna är flexibiliteten, storleken och ljusstyrkan. Vilka av dessa man finner intressant beror på vem man är.

Den fasta 50'an bör uppvisa ett bättre resultat vid f2.8 som är zoomens största öppning eftersom den då har bländats ner ett par steg, men sedan blir det nog jämt skägg.

/kent

Jag har dem båda och 50/1,4 åker endast på när det kortare skärpedjupet önskas eller man vill ha en "lätt" kamera.

På min D300 preseterar dem båda väldans bra, 50/1,4 ger dock ett synbart softare resultat med full öppning, vilket knappast är oväntat!

24-70 är grym oavsett bländare!

ANNONS
Götaplatsens Foto