Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon 50/1,4 D mot 24-70/2,8 G
- Trådstartare AlexNerö
- Start datum
jelu1661
Aktiv medlem
Jag kan inte nikons optik i detalj, men de stora skillnaderna är givetvis att femtiomillimetersobjektivet ger tillgång till större bländaröppningar än zoomen. Vidare är det kompaktare, lättare och billigare.
Hur skillnaderna på gemensamma bländare ser ut vet jag inte. Photozone.de kanske kan hinta om skärpa, bokeh, vinjettering och diverse optiska fel.
... annars kommer det nog fler svar här strax
Hur skillnaderna på gemensamma bländare ser ut vet jag inte. Photozone.de kanske kan hinta om skärpa, bokeh, vinjettering och diverse optiska fel.
... annars kommer det nog fler svar här strax
Makten
Aktiv medlem
Jag skulle tro att det är tämligen jämnt skägg, men inte för den sakens skull identiskt. 24-70 ger kuddformig distorsion vid 50 mm, medan 50/1,4 (av alla de slag) ger tunnformig dito. Små skillnader i skärpa och kontrast lär också finnas, men inget att bry sig om.
De tre viktiga skillnaderna är flexibiliteten, storleken och ljusstyrkan. Vilka av dessa man finner intressant beror på vem man är.
De tre viktiga skillnaderna är flexibiliteten, storleken och ljusstyrkan. Vilka av dessa man finner intressant beror på vem man är.
Teodorian
Aktiv medlem
Om man tar bild på 50mm med båda på samma bländare och samma tid. är då det mycket dyrare 27-70 bättre eller ger den rosade gluggen 50 1,4D ett bättre resultat...? vad blir skillnaden?
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101894
Triggerhappy
Aktiv medlem
Jag har dem båda och 50/1,4 åker endast på när det kortare skärpedjupet önskas eller man vill ha en "lätt" kamera.
På min D300 preseterar dem båda väldans bra, 50/1,4 ger dock ett synbart softare resultat med full öppning, vilket knappast är oväntat!
24-70 är grym oavsett bländare!
På min D300 preseterar dem båda väldans bra, 50/1,4 ger dock ett synbart softare resultat med full öppning, vilket knappast är oväntat!
24-70 är grym oavsett bländare!