Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 50mm 1.4D eller 1.8D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

tonykollberg

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som testat Nikons fasta 50mm objektiv nedan?

Nikon AF 50/1,4D
Nikon AF 50/1,8D

Det ena objektivet är mer än dubbelt så dyrt. Har hört att Nikon AF 50/1,8D är skarpare än den dyrare Nikon AF 50/1,4D , kan det verkligen stämma?

Det har jag oxå hört från flera håll och antar det stämmer. Den lilla skillnaden i ljusstyrka tyckte inte jag motiverade 1.4 varianten.

Du kan lita på att 1.8 är knivskarp :)

Den blir kanon till porträtt om du har 1,5 eller 1,6 crop

1,8: an är lika skarp och två gånger så känslig för svagt ljus som 20000kr linsen, 28-70mm AF-S. Anledningen till att spendera 15 ggr så mycket för dess zoomförmåga känns rätt onödigt.

Den har varit helt oförändrad sen 1990, "D" funktionen som kom 2002 är tämligen värdelös. Kolla beg!

Senast ändrad:
Jag har både Nikkor 50/1.8 och 50/1.4D. Skillnaden i bildkvalité tycker inte jag är speciellt stor, men 1.8 är skarpare helt klart, men det är en liten skillnad.

Gillar du manuell fokus välj 1.4D, underbar fokusring på denna jämfört med den sladdriga (iaf på min) ringen på 1.8.

Hustomten skrev:
Det har jag oxå hört från flera håll och antar det stämmer. Den lilla skillnaden i ljusstyrka tyckte inte jag motiverade 1.4 varianten.

Du kan lita på att 1.8 är knivskarp :)

Den blir kanon till porträtt om du har 1,5 eller 1,6 crop

Hur får man 1,6 crop med Nikkor?

Jag testkörde 50/1,4 och 50/1,8D igår med en D70. Båda är mycket skarpa. Möjligen möjligen är 1,8-an lite lite skarpare på F2,8. Vid F8 är resultatet identiskt. Dock har 1,8-an klart sämre motljusegenskaper. Med sol på frontlinsen får man en kontrastnedsättande slöja över hela bilden. 1,4-an klarar sig utan detta. Båda ger vissa internflexer av bländaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto